عرضه پردازنده ۷ نانومتری اینتل در اواخر سال ۲۰۲۱

شرکت اینتل این روزها خودش را موقعیت بغرنجی می‌بیند، حتی رقابتی‌تر از زمان عرضه Athlon 64 مشکلات مربوط به تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری، کمبود در سیلیکون ۱۴ نانومتری‌ که پنهانی‌ هم نیست (اخیراً اینتل نامه عذرخواهی را به مشتریان ارسال کرده است)، باعث شده اینتل زمین بازی را به AMD تقدیم کند. با دانستن این موضوعات، مدیر عامل اینتل، باب سوان، ارزیابی نسبتاً ناخوشایندی را از شرایط اینتل و اهداف آینده خود ارائه داد.

بخش اعظم آنچه وی گفت را قبلا به شکلی و یا اشکالی از زبان دیگران شنیده بودیم ولی اظهارات او در مقام مدیر ارشد بسیار صریح‌تر بود. به اعتقاد سوان، او بخوبی مشکلات را درک می‌کند، به ویژه فرصت‌هایی که در اینتل از بین رفته است ( او قبلاً در مورد چالش‌های اینتل در رسیدن به ۱۰ نانومتر صحبت کرده بود).

در طول کنفرانس Credit Suisse technology او توضیحات بیشتری را ارائه داد. یکی از جالب‌ترین نکته‌هایی که وی اذعان داشت این بود که چگونه اینتل تمرکز خود را برای داشتن بیش از ۹۰ درصد سهم در کل بازار نیمه‌هادی از دست داده و‌ وی چگونه می‌خواهد آن نوع تفکر را از بین ببرد.

وی گفت: ما به داشتن سهم سی درصدی از بازار ۲۳۰ میلیارد دلاری (بازار سیلیکون) TAM فکر می‌کنیم و‌ پیش‌بینی می‌کنیم طی ۴ سال آینده تا ۳۰۰ میلیارد دلار (سیلیکون) TAM رشد خواهد کرد و صادقانه بگویم، من در تلاش برای از بین بردن این تفکر در شرکت هستم که سهم ۹۰ درصد داشته باشیم زیرا فکر می‌کنم تفکر ما را محدود می‌کند، فکر می‌کنم انتقال فناوری را از دست داده ایم.

اینتل هم اکنون هم دارای سبد متنوعی از محصولات و فناوری‌ها است‌ و این هدف ۳۰ درصدی به بخوبی پوشش داده می‌شود، به ویژه که در سال آینده (و بعد از آن) به سمت کارت گرافیک مجزا پیش می‌رود. همچنین پیشنهاد می‌کند اگر اینتل هدف بزرگتری را دنبال کند، مشکلی نیست برخی از موقعیت‌های بازار CPU را به AMD واگذار کند. این یک نکته مثبت خواهد بود اگر یک نگاه به جلو داشته باشیم.

اینتل در عرضه ۱۰ نانومتری‌ها تأخیر دارد، ۷ نانومتری در اواخر سال ۲۰۲۱

سوان همچنین در مورد چالش‌های موجود در عرضه سیلیکون ۱۰ نانومتری به بازار صحبت کرد. تاکنون فقط تراشه‌های ۱۰ نانومتری Intel برای لپ‌تاپ‌هایی با تراشه Ice Lake موجود است و هنوز منتظر ارائه راه حل برای نسخه دسکتاپ هستیم و این چگونه اتفاق افتاد؟ آن را توالی تمام عیار از وقایع بنامید.

سوان می‌گوید، اولاً تقاضا برای CPU‌های آن سریعتر از حد انتظار رشد کرده است به صورتی که شرکت ۱۰٪ نرخ رشد را پیش بینی می‌کرد، اما شاهد رشد ۲۱٪ بود. دوم اینکه، اینتل تصمیم گرفت تمام مودم‌های گوشی هوشمند خود را در کارخانه خود تولید کند که ظرفیت بالایی را اشغال کردند؛ و در آخر اینکه، اینتل ۱۰ نانومتر را به تأخیر می‌اندازد و وقتی این اتفاق میافتد، شما فشار بیشتر و بیشتری را در آخرین نسل خود ایجاد می‌کنید. برای اینتل‌ این به معنای تمرکز روی ۱۴ نانومتری آن است.

اینتل گفت: بنابراین سه عامل رشد خیلی سریعتر از تصور، وارد كردن مودم‌ها و به تأخیر انداختن گره ۱۰نانومتر منجر به موقعیتی شدند كه امکان افزایش ظرفیت نداشته باشیم.

با این وجود، اینتل اعتقاد دارد که اهداف خود را شناسایی و الویت بندی کرده است. سیلیکون ۱۰ نانومتری خواهد آمد و پس از آن، اولین پردازنده‌های ۷ نانومتری اینتل در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱فروخته می‌شوند. به نظر می‌رسد که Intel پشت AMD قرار گرفته است، اگرچه به گفته مدیر عاملش گره ۷ نانومتری اینتل معادل گره ۳ نانومتری رقابت است.

دیدگاهتان را بنویسید