تفاوت‌های هارد وسترن دیجیتال در نسخه جهانی و نسخه چین

همانطور که می‌دانید، در سیستم‌های کامپیوتری ذخیره‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در گذشته مقالات مختلفی در خصوص انواع کاربری‌ و هارددیسک‌ مناسب برای هر کدام به طور کامل توضیح دادیم. به طور مثال، هارددیسک مناسب برای یک سیستم سرور، نیاز به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی فراتر از هارددیسک یک سیستم روزانه دارد. برای اطلاعات بیشتر، مطالعه مقالات زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

کمپانی وسترن دیجیتال «Western Digital» به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی هارددیسک، برای هرکاربری، هارددیسک ویژه‌ای را در نظر گرفته است. برای سیستم‌های نظارتی یا Surveillance، وسترن دیجیتال هاردهای سری بنفش یا Purple را به شما پیشنهاد می‌کند؛ هاردهایی با قابلیت کارکرد به صورت ۷.۲۴ و لودکاری ۱۸۰ ترابایت در سال.

در مورد هارد اینترنال وسترن دیجیتال نکته‌ای وجود دارد که باعث سردرگمی کاربران می‌شود و آن هم مدل‌های مختلف است. به عنوان مثال، هاردهای سری سبز وسترن دیجیتال یا WD Green تا چند سال پیش در بازار حضور داشتند. ظرفیت ۱ ترابایت سری آبی، با مدل WD10EZEX شناخته می‌شد که ساخت آن به سال ۲۰۱۲ میلادی برمی‌گردد. این هارد دارای سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه بود. ۳ سال بعد مدل جدیدی به نام WD10EZRZ معرفی شد که سرعت چرخش آن به ۵۴۰۰ دور در دقیقه کاهش یافته بود. بعضی از افراد مدعی بودند که مدل WD10EZRZ در حقیقت ریبرند شده‌ی سری سبز است. بهرحال، موارد مشابه دیگری در بین هاردهای وسترن یافت می‌شود که یک هارد با یک ظرفیت اما با دو مدل وجود داشته باشد.

به تازگی این موضوع برای هاردهای سری بنفش اما کمی متفاوت‌تر اتفاق افتاده است. برای مثال، ظرفیت ۲ ترابایت سری Purple با مدل WD20PURZ در بازارهای داخلی یافت می‌شود. اما اخیرا مدل WD20EJRX نیز با کمی قیمت پایین‌تر در دسترس است که پیش از خرید آن بد نیست نکاتی را بدانید.

شرایط ظاهری

هر دو مدل ساخت کمپانی وسترن دیجیتال هستند و قیمت تقریبا یکسانی دارند اما مدل WD20PURZ در بازارهای جهانی عرضه و گارانتی می‌شود. مدل WD20EJRX تنها در بازار چین عرضه شده و تنها در این کشور دارای گارانتی است. این مدل اجازه‌ی فروش در سایر کشورها را طبق سیاست وسترن دیجیتال ندارد. این موضوع را می‌توانید با بررسی سریال نامبر دو هارد بنفش موجود در این مقاله در سایت وسترن دیجیتال بررسی کنید. WD20PURZ در فروشگاه‌های اینترنتی ۱۰۰ دلار و مدل WD20EJRX نیز ۹۶ دلاری قیمت گذاری می‌شود که تفاوت قیمتی چندانی ندارند. وزن هر دو هارد مورد بحث را با ترازو اندازه گیری کردیم که برابر با ۶۰۰ گرم بود. اما در مورد ظاهر چطور؟

روی نسخه جهانی، مدل (WD20PURZ) درج شده و به قابلیت کارکرد به صورت ۷.۲۴، پشتیبانی از ۶۴دوربین و لودکاری بالا نیز در این قسمت اشاره شده است. در مقابل، روی نسخه‌ مخصوص بازار چین، ویژگی‌های اصلی و مدل (WD20EJRX) ذکر نشده است. در نسخه چین ۲ جمله FOR SALE IN CHINA ONLY و WARRANTY VALID IN CHINA ONLY (به معنای “فروش تنها در چین” و “وارانتی تنها در چین معتبر است)” به چشم می‌خورد.

سازگاری

از تفاوت‌های ظاهری، کیفی و سیاست‌های وسترن دیجیتال که بگذریم، بد نیست نگاهی به شرکت‌های بزرگ در زمینه سیستم‌های نظارتی یا Surveillance بیندازیم. تمام هاردهای Surveillance از تمامی سیستم‌های NAS و یا دوربین‌های NVR پشتیبانی نمی‌کنند! در حقیقت، سازندگان در قسمت لیست پشتیبانی شده، مدل‌های مختلف هاردهای تایید شده و قابل استفاده را ذکر می‌کنند. از این شرکت‌ها، می‌توانیم به شرکت‌های معروف Sinology، QNAP، Dahua و Hikvision اشاره کنیم.

جهت مطالعه کامل این مقاله می‌توانید به مقاله هارد وسترن دیجیتال، نسخه جهانی یا چین در بخش اخبار و مقالات وب‌سایت فروشگاه اینترنتی جیبانو مراجعه نمایید.

منبع: جیبانو

دیدگاهتان را بنویسید