بررسی کارت گرافیک SAPPHIRE NITRO RX470 4G

عاشق بازی هستید؟ می خواهید صاحب یک سیستم گیمینگ شوید؟ اما ممکن است بودجه بالایی برای این کار نداشته باشید، نگران نباشید. یادتان هست که AMD قول داده بود که کارت‌هایی با عملکرد بالا و قیمت مناسب را وارد بازار کند. این کارت‌ها وارد بازار شدند و بسیاری عملکرد کارت‌ها به دلشان ننشست، اما همکاران AMD بی کار نبودند و کارت های بهینه را وارد بازار کردند. سافایر یکی از همکاران قدرتمند AMD است که کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و همیشه شاهد محصولاتی با عملکرد بالا از این شرکت هستیم. در این مطلب می‌خواهیم کارت RX470 که سافایر دستی بر سر و رویش کشیده است را بررسی کنیم و ببینیم آیا ارزش خرید بالایی دارد یا خیر.

معرفی

سافایر را می‌توان یاقوت کبود کارت های amd دانست. این شرکت مدت هاست به عنوان تولید کننده و تامین کننده کارت‌ گرافیک‌هایی مبتنی بر چیپ ست های رادئون فعالیت خود را ادامه می دهد. کارت های این شرکت با کیفیت ساخت بالا و خنک‌کننده‌های کارآمد، همیشه جزء بهترین انتخاب های کاربران در سراسر جهان بوده است. این شرکت امروزه در کنار کارت گرافیک، مینی پی سی و لوازم جانبی هم تولید می کند. مدتی است که سافایر نام تجاری نیترو را برای کارت های جدید خود انتخاب کرده است که از عملکرد خاص و سیستم خنک کننده مناسب برخوردار هستند.

معماری ساخت

کارت گرافیک‌های AMD که بر مبنای ستاره قطبی و فناوری ۱۴ نانومتری FinFET  شرکت سامسونگ تولید می شوند در رده آخرین کارت‌های این شرکت قرار می‌گیرند. در این معماری شاهد پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر Polaris 10 XT، Polaris 10 Pro و Polaris 11 هستیم. در مدل Polaris 10 XT که در کارت RX 480 استفاده می شود شاهد ۵٫۷ میلیارد ترانزیستور هستیم که از ۴ تا ۸ گیگابایت حافظه استفاده می‌کند و دارای رابطه حافظه ۲۵۶ بیتی است. مدل Polaris 10 Pro در کارت RX 470 استفاده می شود که ۵٫۷ میلیارد ترانزیستور دارد و دارای ۴ گیگابایت حافظه و رابط حافظه ۲۵۶ بیتی است. Polaris 11 دارای ۳ میلیارد ترانزیستور است و بین ۲ تا ۴ گیگابایت حافظه را دارا است که در کنار رابط حافظه ۱۲۸ بیتی می توان لقب ضعیف ترین کارت این دوره از محصولات AMD را به آن نسبت داد.

نمای بیرونی

جعبه این کارت به صورت عمودی در نظر گرفته شده است. نوشته سافایر و نیترو به همراه تصویرگری یک ربات و برخی از مشخصات کارت بروی این جعبه دیده می‌شود. طراحان رنگ مشکی را برای نمای بیرون جعبه انتخاب کرده اند که با رنگ خود کارت هماهنگ است .

پشت جعبه در کنار نام تولید کننده و شناسنامه محصول، شاهد توضیحاتی در مورد کارت و معماری ساخت آن هستیم. در این بخش تصویر کاملی از کارت نشان داده می شود و می توان قبل از لمس کردن کارت تصوراتی را در ذهن پروراند (تصویر ۱).

طراحی وساختار

پس از جعبه گشایی و جدا کردن کارت از پوشش محافظ، با محصولی روبرو می شوید که بسیار ساده اما دوست داشتنی است. سافایر برای نیترو های خود چهره‌ای به دور از زرق و برق را در نظر گرفته است ولی زمانی که بیشتر به طراحی این محصول می نگرید، در می یابید که تمام اجزاء کاملا هماهنگ با هم در نظر گرفته شده‌اند. طول کارت کاملا برابر با PCB است که این خود یک مزیت برای این کارت است که در کنار فضای کم اشغالی، وزن کمتری را به مادربرد تحمیل می‌کند. بروی پنل بیرونی کارت، چهره‌ای متفاوت با آنچه در دیگر کارت‌های موجود در بازار دیده ایم، شاهد هستیم. سافایر حفره های ریزی را با تناسب دیدنی بروی پنل به کار برده است. این حفره‌های ریز با نقش آفرینی در دور فن‌ها حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. در کل طراحی این محصول به صورت متقارن است و در آن می‌توان وجود دو فن با نوشته مشکی رنگ نیترو در زمینه کروم، یک پنل یکپارچه با خط وسط که قسمت بالا را از قسمت پایین جدا کرده است را دید (تصویر۲).

در اطراف کارت می‌توان لوله‌های انتقال حرارت را در یک جهت و نوشته SAPPHIRE با نور پردازی RGB، دکمه مکانیکی تغییر حالت نورپردازی و دکمه سویچ بایوس را در جهت دیگر مشاهده کرد. در بالای کارت وجود ۲ دکمه فیزیکی که ذکر شد، باعث می‌شود تا کاربر نور RGB کارت را بر اساس شخصی‌سازی برای اطلاع از سرعت چرخش فن‌ها، دمای کارت و یا چرخه نور (صرفاً برای زیبا سازی کیس) استفاده کند. دکمه دیگر که مربوط به سویچ بین دو بایوس کارت می شود، بیشتر در مواقع ضروری و بروز خطا باید از آن استفاده کرد. البته می توان یکی از بایوس‌ها را با افزایش کارایی همراه ساخت و دیگری را با حالت استاندارد (تصویر ۳).

پنل I\O فرزند سافایر، شامل یک پورت DVI-D با حداکثر رزولوشن ۱۶۰۰×۲۵۶۰ پیکسل و بروزرسانی ۶۰ هرتز، دو پورت HDMI 2.0 با رزولوشن ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل و بروزرسانی ۶۰ هرتز و دو DisplayPort 1.4 با رزولوشن ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل و بروزرسانی ۱۲۰ هرتز می باشد. اگر دارای مانیتور حرفه‌ای هستید سعی کنید از DisplayPort برای تصویر گرفتن از کارت استفاده کنید. نوع چینش این پورت‌ها توسط سافایر کاربردی تر به نظر می‌رسد تا چینش پورت‌های کارت مرجع توسط AMD (تصویر ۴).

در انتهای کارت شبکه آلمینیومی سیستم خنک‌کننده و پورت برق ۸ پین را می توان مشاهده کرد (تصویر ۵).

پشت کارت Back-plate آلومینیومی قرار گرفته است. سافایر هر چه در چهره اصلی کارت محافظ کارانه پیش رفته است، پنل پشت کارت را بسیار زیبا و کاربردی ساخته است. این پنل با رنگ سفید، مشکی و خاکستری رنگ آمیزی شده است و نوشته نیترو و سافایر را در دل خود جای داده است که در زیر آن شبکه هایی برای انتقال حرارت در نظر گرفته شده است. این پنل حس استحکام را به خوبی در ذهن کاربر به وجود می آورد (تصویر ۶).

با باز کردن سیستم خنک‌کننده و پنل پشت کارت، PCB مشکی رنگ خود را به ما نشان می‌دهد. این برد با ساختار خوبی همراه است و می‌توان چوک‌های با کیفیت بالایی که برای کارکرد بهینه‌تر به کار رفته است را دید. این قطعات برای ثبات عملکرد و ایجاد حرارت کمتر در نظر گرفته شده اند. ۱۰ درصد دمای کمتر، ۲۵ درصد مصرف انرژِی کمتر و ۱۵ درصد دمای کمتر سیم پیچ داخلی از مزیتهای این چوک‌ها است که به لطف سینک‌های داخلی به دست آمده است. مدار قدرت این برد به صورت ۵ فاز برای پردازنده گرافیکی و ۲ فاز برای حافظه است. در این برد می توان خازن‌های آلومینیومی که تا ۱۶ هزار ساعت طول عمر دارند را به همراه حافظه‌ها که در کنار پردازنده گرافیکی چیده شده‌اند را مشاهده کرد (تصویر ۷).

سخت افزار

پردازنده گرافیکی در کارت سافایر با معماری ساخت ۱۴ نانومتری FinFET تهیه شده است و می‌تواند فرکانسی برابر با ۱۱۴۳ مگاهرتز در حالت استاندارد و ۱۲۶۰ مگاهرتز در حالت حداکثر کاررایی ارائه دهد این در حالی است که در کارت مرجع حداکثر فرکانس کاری برابر با ۱۲۰۶ مگاهرتز است. رابط حافظه ۲۵۶ بیتی به همراه ۵٫۷ میلیارد ترانزیستور و ۲۰۴۸ واحد سایه زنی از ویژگی‌های این پردازنده گرافیکی است. سافایر این کارت را به خوبی بهینه کرده است به طوری که می‌توان عملکرد بهتر آن را چه در قدرت پردازشی و چه در عملکردی پایدار با حرارت کمتر، نسبت به کارت مرجع شاهد بود. کارت‌های RX470 می توانند از ۴ یا ۸ گیگابایت حافظه پشتیبانی کنند این در حالی است که در این کارت شاهد حافظه ۴ گیگابایتی هستیم. البته سافایر مدل ۸ گیگابایتی هم دارد که آن را نباید نادیده گرفت. فرکانس حافظه در این کارت نسبت به کارت مرجع بیشتر شده است این فرکانس در کارت سافایر برابر با ۱۷۵۰ مگاهرتز است و در کارت مرجع این مقدار برابر با ۱۶۵۰مگاهرتز است. استفاده از قطعات با کیفیت باعث شده است تا کاربر با خیال راحت این کارت را اورکلاک کند. چنانچه قصد این کار را داشته باشید می توانید به راحتی فرکانس پردازنده و فرکانس حافظه را به ترتیب به ۱۴۰۰ مگاهرتز و ۱۸۰۰ مگاهرتز برسانید. مصرف انرژی اعلام شده برابر با ۱۷۵ وات است البته با نرم افزارهای تست این مقدار در حداکثر برابر با ۱۹۷٫۱ وات و حداقل ۷٫۶ وات رسید که توصیه می‌شود حداقل پاور کامپیوتر ۵۰۰ واتی را برای استفاده از این کارت داشته باشید.

از دیگر ویژگی‌های این کارت می‌توان به پشتیبانی از OpenGL 4.5، OpenCL 2.0، DirectX 12، Shader Model 5.0، پشتیبانی از عینک‌های واقعیت مجازی VR با همکاری شرکای AMD که توانسته اند بهینه‌سازی‌هایی را برای این ویژگی به دست آورند (البته وجود ۲ پورت HDMI در کارت سافایر یکی دیگر از مسائلی است که نشان از اهمیت ویژگی VR برای سافایر دارد)، پشتیبانی از تکنولوژی AMD XConnect که به کاربر اجازه می دهد تا بدون استفاده از کامپیوترهای دسکتاپ، کارت را تنها با استفاده از مبدل به لپتاب یا All In One متصل کند، ویژگی بسیار جذاب Virtual Super Resolution که باعث می شود تا جزئیات یک تصویر ۴K را در یک مانیتور فول اچ دی داشته باشید، اشاره کرد. همچنین پشتیبانی از نمایش تصاویر با کیفیت HDR را می توان به ویژگی‌های بارز این محصول اضافه کرد. در این حالت تصاویر پخش شده از کنتراست، درخشش و دقت بسیار بالای رنگ ها برخوردار هستند که با این ویژگی تماشای فیلم و یا بازی کردن را برای کاربر به امری جذاب تر تبدیل می کند.

 خنک کننده

سیستم خنک کننده سافایر برای نیتروی با اسم Dual-X شناخته می شود. استفاده از دو فن ۹۵ میلی‌متری با نهایت سرعت ۲۱۴۵ دور در دقیقه و طراحی موتورهای بلبرینگی، سبب شده است تا حجم بیشتری از هوا به سمت سینک‌های آلومینیومی فرستاده شود و صدای تولید شده به مراتب کمتر از فن‌های معمولی باشد (۳۴ دسی بل). همچنین طول عمر این فن‌ها با استفاده از نوع سیستم حرکتی بسیار بهتر از دیگر فن‌ها است. با باز کردن پیچ های قرار گرفته در زیر کارت، پنل بیرونی را جدا می‌کنیم که رادیاتور خود را به ما نشان می‌دهد. این رادیاتور از ۳ لوله برای انتقال حرارت استفاده می‌کند. لوله‌ها از سطح تماس پردازنده گرافیکی به میان شبکه‌ها کشانده شده‌اند تا با استفاده از هوای دمیده شده توسط فن‌ها، حرارت تولید شده را به خوبی دفع کنند (تصویر ۸).

برای تماشای ساختار فن‌ها خواستیم آنها را از پنل پلاستیک جدا کنیم که با ساختاری بسیار مهندسی شده برخوردیم. این فن ها به صورت اسلات بروی پنل نصب می‌شوند و برای جدا کردن آنها تنها کافیست تا کمی فن را به سمت بالا تغییر جهت دهید و آن را از سطح پنل جدا کنید (تصویر ۹).

سینک انتقال حرارت را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد. قسمت اول که با ساختار مس خود برای پردازنده گرافیکی استفاده شده است. قسمت دوم در اطراف پردازنده برای خنک کردن حافظه‌ها استفاده می‌شود و قسمت سوم برای خنک کردن چوک ها در نظر گرفته شده است (تصویر ۱۰).

این سیستم خنک‌کننده در زمان بیکاری پردازنده گرافیکی بی حرکت است و هیچ صدایی را پخش نمی‌کند اما با بالارفتن حرارت پردازنده گرافیکی شروع به چرخیدن می کنند تا به سرعت به دفع حرارت بپردازند. حرارت ایجاد شده در حالت بیکاری پردازنده گرافیکی برابر با ۲۷ درجه سانتی‌گراد بود و با بالا رفتن فشار کاری این حرارت به ۶۸ درجه هم رسید اما در نهایت بار کاری و تحت فشار قرار گرفتن کمی این مقدار افزایش پیدا کرد که با حرارت ۷۴ درجه سانتی گراد در این کارت روبرو شدیم که حرارت بسیاری بهتری نسبت به کارت مرجع است.

نرم افزار جانبی

نرم افزار TriXX 3.0 رابط کاربری بسیار جذابی دارد. در این نرم افزار کاربر می‌تواند به راحتی تنظیمات موردنظر خود را اعمال کند و یا کارت خود را مانیتورینگ کند. در سمت راست نرم افزار می‌توانید فرکانس حافظه را تغییر دهید، در سمت چپ فرکانس پردازنده گرافیکی تغییر پیدا خواهد کرد، کمی به سمت راست حرکت کنید می‌توانید افزایش قدرت کارت را بر اساس درصد بیان شده داشته باشید، در وسط نرم افزار ولتاژ کارت قابل تغییر است، در کنار آن گزینه‌های اطلاعاتی کارت قرار گرفته‌اند و در پایین نرم افزار می‌توان سرعت چرخش فن‌ها و نور RGB  کارت را تغییر داد (تصویر ۱۱).

نتیجه

کارت RX470 کارتی ارزشمند است اما اگر این کارت را سافایر بهینه کرده باشد نتیجه بسیار بهتر می‌شود. سرباز سافایر توانست تست‌ها و بازی را به خوبی پشت‌سر بگذارد. در کل ساختار محصول بسیار عالی است، چهره ای ساده اما هماهنگ دارد، خنک‌کننده ساکت است و کار خود را به خوبی انجام می دهد، به خوبی اورکلاک می شود و می‌تواند در این وضعیت با کارت RX480 مرجع برابری کند. اما به فکر بازی کردن با رزولوشن ۴K نباشید زیرا کارت‌های قدرت مندی همچون GTX 1080 هم در این رزولوشن ممکن است کم بیاورند.

نرم افزارهای تست :

۳D MARK : این نرم افزار را می توان محبوب ترین نرم‌افزار تست قطعات سخت‌افزاری عنوان کرد. یکی از مسائلی که نرم افزار مورد نظر را برای تست ها در اولویت قرار می‌دهد، تاثیر تمام قطعات در نتیجه نهایی است. به طوری که تمام قطعات استفاده شده می توانند در صورت تقویت عملکرد یا نقص در عملکرد نتیجه نهایی این نرم افزار را تغییر دهند هر چند که پردازنده و کارت‌گرافیک بیشترین نقش را در امتیاز ها بازی می‌کنند. این نرم افزار دارای تست‌های متفاوتی است که هر یک می‌توانند قطعات را به چالش دعوت کنند. اما مجموعه سخت افزار برای انجام این تست‌ها از ۳ گزینه Ice Storm (کمترین میزان استرس به قطعات)، Cloud Gate (استرس وارد شده در حد متوسط) و Fire Strike (بیشترین میزان استرس وارد شده به قطعات) استفاده می‌کند.

CINEBENCH R15 : نرم افزاری برای تست پردازنده و کارت گرافیک. این نرم‌افزار پس از تست قطعه مورد نظر امتیازی را براساس فریم ثبت شده در ثانیه عنوان می‌کند. پس از درج امتیاز می‌توان نتایج به دست آمده از دیگر محصولات را در جدولی مشاهده کرد. در حالت حرفه ای، این نرم افزار می‌توان پردازنده را به صورت تک هسته‌ای یا با تمام هسته‌های موجود بررسی کند. برای امتیاز دهی در بخش کارت‌گرافیک با پخش ویدیو سه بعدی عملیات امتیاز دهی انجام می‌شود و می‌توان از نتیجه به دست آمده به راحتی اطلاع یافت.

Middle-earth: Shadow of Mordor : این بازی برای این مورد استفاده قرار می‌گیرد که در خود گزینه بنچمارک را جای داده است و از عملکرد دقیقی برای اعلام نتایج برخوردار است. تنظیمات بخش گرافیکی برای ثبت امتیاز بروی Ultra و High قرار داده می شود. رزولوشن برای تست‌ها بروی ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل قرار می گیرد. پس از اعلام نتیجه شاهد حداکثر فریم در ثانیه، حداقل فریم در ثانیه و متوسط فریم هستیم که برای نتیجه گیری درست قطعات از متوسط فریم استفاده می‌کنیم.

Sleeping Dogs : این بازی در بخش بنچمارک خود از محیط شلوغ شهری استفاده می‌کند که می‌تواند به خوبی قطعات را به چالش بکشد. گزینه‌های انتخابی برای انجام تست‌ها در این بازی بروی EXTREME و HIGH قرار می گیرد و رزولوشن هم بروی ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل قرار داده می‌شود. پس از اعلام نتیجه شاهد حداکثر فریم در ثانیه، حداقل فریم در ثانیه و متوسط فریم هستیم که برای نتیجه‌گیری درست قطعات از متوسط فریم استفاده می‌کنیم.

Unigine Heaven Benchmark 4.0 : نرم افزاری بسیار دقیق برای انجام تست‌ها بروی قطعات. این نرم‌افزار که بر اساس ویدیویی سه بعدی کار خود را انجام می‌دهد، می‌تواند کاربر را از شرایط قطعات استفاده شده با خبر کند. البته اگر برای اولین بار است که از این نرم افزار برای تست استفاده می‌کنید، برای مقایسه نمی‌توان به صورت صحیح از آن استفاده کرد زیرا در خود اطلاعاتی را از نتایج قطعات مختلف ذخیره نمی‌کند ولی اگر به صورت پایه از این نرم‌افزار برای تست‌ها استفاده کنید (البته با سیستم تست ثابت) به خوبی می‌توانید قطعات را با هم مقایسه کنید. این نرم افزار از یک مزرعه شناور به عنوان ویدیو استفاده می‌کند که در آن مواردی مانند کشتی، مجسمه، خانه‌ها، سنگ فرش‌ها و محیط بیرون در زیر نور خورشید یا در شب، توانایی به چالش کشیدن قطعات را به خوبی برای کابر فراهم می‌کند. در مجموعه سخت افزار برای تست قطعات از تنظیمات Ultra و High، رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل، ۲xAA و Tessellation: Normal استفاده می‌شود.

Valley Benchmark 1.0 : نرم افزاری بسیار دقیق برای انجام تست‌ها بروی قطعات با کاربردی مشابه نرم‌افزار Unigine Heaven Benchmark 4.0. این نرم افزار که بر اساس ویدیویی سه بعدی کار خود را انجام می‌دهد، می تواند کاربر را از شرایط قطعات استفاده شده با خبر کند. این نرم افزار از محیط یک مرتع سبز و جنگل‌های باشکوه به همراه سنگ ها و گیاهانی که با دقت پایه ریزی شده اند در شب و روز یا هوایی صاف یا بارانی استفاده می‌کند، توانایی به چالش کشیدن قطعات را به خوبی برای کابر فراهم می‌کند. در مجموعه سخت‌افزار برای تست قطعات از تنظیمات Ultra و High، رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل، ۲xAA و Tessellation: Normal استفاده می‌شود.

سیستم تست :

پردازنده Intel Core i7 6700k : یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام تست‌ها و بازی‌ها این پردازنده است. از ویژگی‌های این پردازنده می‌توان به معماری ساخت ۱۴ نانومتری، ۴ هسته و ۸ رشته موازی، فرکانس کاری ۴ گیگاهرتز و مقدار ۸ مگابایت برای کش اشاره کرد. عملکرد بی نظیر این پردازنده آدرنالین خون کاربر را به بالاترین حد خود می‌رساند.

مادربرد GIGABYTE Z170X-Gaming GT : مادربرد گیمینگ از گیگابایت با کیفیت ساخت بالا و امکانات مناسب برای راه اندازی یک سیستم قدرتمند. استفاده از سوکت ۱۱۵۱ و چیپ ست Z170 به همراه فرکانس حافظه ۳۸۶۶ مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک‌های حرارتی کارآمد، مولتی گرافیک SLI و CrossFire، وجود USB 3.1Type-A و  USB 3.1 Type-C، خروجی‌ها و ورودی‌های کامل، نرم‌افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نظارت کامل بروی قطعات و بسیاری از موارد دیگر که ممکن است بروی عملکرد قطعات تاثیری نداشته باشد اما کاربر را از وجودشان خرسند سازد.

حافظه G.SKILL Ripjaws V : این سری از حافظه‌های جی اسکیل برای چیپ ست Z170 بهینه شده است. از ویژگی‌های حافظه استفاده شده می توان به ۲ ماژول ۴ گیگابایتی از نوع DDR4، فرکانس پایه ۲۱۳۳ مگاهرتز و نهایت فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز، پشتیبانی از پروفایل XMP 2.0 و زمان تاخیر ۱۵  اشاره کرد.

 پاور کامپیوتر GREEN GP1350B-OC : محصولی با استاندارد ۸۰PLUS SILVER و عملکردی مناسب. پاور کامپیوتر مورد نظر از زیر مجمو عه‌های کمپانی نام آشنای CWT است. از ویژگی های این پاور کامپیوتر می‌توان به ۲ مدار مجزا ۷۵۰ وات، مصرف بهینه انرژی در حالت آماده به کار، استفاده از خازن‌های جامد ژاپنی در مدار DC-DC، استفاده از خازن‌های الکترولیت ژاپنی Nippon Chemi Con با تحمل حرارت ۱۰۵ درجه سانتی گراد، استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز کم و بسیاری از موارد دیگر که می تواند برای کاربران سخت‌گیر انتخاب خوبی را به همراه داشته باشد.

منبع ذخیره سازی ADATA XPG SX900 : مدل مورد استفاده با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت است که برای استفاده ۱۱۹ گیگابایت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این حافظه سالید دارای سرعت نوشتن ۵۲۰ مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن ۵۵۰ مگابایت در ثانیه است.

 خنک کننده GREEN GLACIER 240 : واتر کولری با ساختار و قیمت مناسب. از جمله ویژگی‌های این خنک‌کننده می توان به استفاده از رادیاتور ۲۴۰ میلی متری، استفاده از دو فن ۱۲ میلی‌متری، واتر پمپ قدرتمند با ۷۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۰۰ هزار ساعت عمر مفید، واتر بلاک کاملا مسی و فن‌هایی با نویز کم و طول عمر بالا اشاره کرد.

منبع خبر : مجله سخت افزار