تصاویر احتمالی پردازنده های نسل چهاردهم اینتل Meteor Lake

همانطور که میدانیم اینتل پردازنده نسل دوازده خود را  با نام Alder Lake به تازگی ارائه داده است و در همین راستا تراشه های اختصاصی این نسل برای سال آینده برنامه ریزی شده.  بر اساس تصاویر فاش شده از تور خبرنگاران در لابراتوار اینتل واقع در آریزونا تراشه هایی مبتنی بر طراحی ماژول چندگانه، که احتمالا نسل چهاردهم پردازنده های اینتل با کد Meteor Lake هستند به تصویر کشیده شده است.

Intel-Meteor-Lake-M-Chip-2

همه­ این تراشه‌ها نقطه مشترکی دارند و آن هم استفاده از طراحی multi-tile است که نیاز به فناوری پیچیده دارد. علاوه بر این اینتل تایید کرده که تراشه‌های Meteor Lake از فناوری فشرده سازی Foveros استفاده خواهد کرد. در این سری از تراشه ها از تلفیق چهار کاشی استفاده شده است که شامل چهار بخش می‌­باشد:

  • Computer Die: کاشی محاسباتی و هسته ی پردازنده و بزرگترین بخش تراشه
  • SoC-LP: مربوط به عملیات ورودی و خروجی
  • Graphicd Die: کاشی گرافیکی مربوط به واحد اجرایی
  • چهارمین کاشی می‌تواند با برخورداری از پشته حافظه، عملکردی همچون HBM در معماری Sapphire Rapids را از خود نشان داده و یا کاملاً عملکرد دیگری برای آن در نظر گرفته شده باشد.

تراشه‌های آزمایشی اینتل به احتمال زیاد به سری Meteor Lake-M تعلق خواهند داشت و توان مصرفی آن حدود ۵ تا ۱۵ وات خواهد بود. این پردازنده ها به احتمال زیاد در نیمه دوم سال 2023 معرفی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید