بازی شکار – Prey – یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ

در طول تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی کمتر عنوانی را پیدا می‌کنید که سرنوشتی به عجیبی «شکار» (Prey) داشته باشد؛ بازی که ساختش ۲۲ سال پیش آغاز شد.

مجله دانستنیها – کسری کریمی طار: فرقی نمی کند در مورد سرنوشت چه اعتقادی دارید؛ این که خودمان آن را رقم می‌زنیم یا بازیچه ای هستیم در دستان قضا و قدر، چون تازه در پایان راه متوجه می‌شویم که بخش عمده ای از حوادث در خارج از چهارچوب تصمیمات ما شکل می‌گیرند. شاید عجیب باشد، اما تجربه‌های مشترکی که ما انسان‌ها از سرنوشت خود داریم، نه تنها روی خودمان بلکه روی محصولاتی هم که می‌سازیم، تاثیرگذار هستند؛ طوری که گاهی اوقات می‌توان به نتیجه رسید این محصول قرار بوده است نقش مهمی در سرنوشت انسان‌های اطرافش داشته باشد.

شروع ناگوار

داستان بازی در سال ۲۰۳۲ آغاز می‌شود، وقتی که شرکت «ترن استار» (TranStar) مالک تالوس ۱ است. این کمپانی موفق شده است با کنترل تایفون‌ها، از آنها ماده ای به نام «Neuromod» استخراج کند که به انسان‌ها قدرت‌های فرابشری می‌دهد؛ اتفاقی که باعث ثروت عظیم «ترن استار» و تغییرات بزرگ در تالوس ۱ می‌شود، هر چند مانند شروع هر بازی، یک اتفاق ناگوار همه چیز را تغییر می‌دهد.

پایان‌های متفاوت

استودیوی Arkane که با ساخت «دیس آنرد» (Dishonored) به شهرتی جهانی رسید، از سال ۲۰۱۴ مشغول به ساخت بازسازی Prey است. زمانی که این استودیو به دو قسمت تقسیم شد، شعبه لیون مسئول ساخت قسمت دوم دیش‌آنرد شد و شعبه تگزاس این استودیو مسئول ساخت بازسازی کامل Prey. با این حال تشابهات بین دو بازی فراوان است؛ مثلا هر دو اثر دارای دو پایان متفاوت هستند که بسته به تصمیمات شما در طول بازی، رقم می‌خورند.

بازگشت کریس

یکی از نقاط قوت بازی، نویسنده سناریوی آن است. «کریس اولان» از مشهورترین سازندگان بازی‌های نقش آفرینی، داستان این بازی را نوشته و تمامی سناریو و دیالوگ‌های Prey محصول کار تیمی او و «ریکاردو بیر» (Ricardo Bare) – طراح ارشد بازی – است. از جمله آثار مشهوری که اولان طراح یا کارگردان آن بوده است، می‌توان به «Fallout2»، «Star Wars Knights of the Old Republic II»، «Planescape Torment» و «Alpha Protocol» اشاره کرد.

بازی شکار - Prey
اتحاد بیگانگان

زنده ماندن و ارتقای مورگان هدف اصلی شما در بازی است. در تالوس ۱ انواع مختلفی از تایفون‌ها وجود دارند؛ از نمونه‌های کوچک و عنکبوت مانند تا هیولایی عظیم الجثه که در بازی با نام «Nightmare» شناخته می‌شود. از بین بردن هر کدام از این دشمنان نیاز به استراتژی مخصوص به خود دارد. استراتژی که شما آن را انتخاب می‌کنید، برای نمونه برای از بین بردن «میمیک ها» (کوچک ترین دشمنان بازی) که می‌توانید آنها را با اسلحه فریز، منجمد کنید.

استراتژی‌های شخصی

سیستم ارتقای بازی شباهت بسیاری به دیس آنرد دارد، یعنی می‌توانید بر اساس علاقه خود قدرت‌های مورگان را افزایش دهید. برای قدرت گرفتن و استفاده از ژن تایفون‌ها باید به دنبال Neuromod‌ها بگردید و به وسیله آن قدرت‌های خود را ارتقا دهید. اگر دوستدار عناوین شوتر باشید، می‌توانید قدرت‌های تیراندازی شان را افزایش دهید، حتی در غیر این صورت هم گزینه‌های جالبی پیش روی تان خواهد بود.

زندگی درون ماگ

یکی از بحث برانگیزترین ویژگی‌های Prey، فرو رفتن در قالب اشیای پیرامون تان است. اگر دیس آنرد را بازی کرده باشید، می‌دانید که در آن عنوان، شخصیت اصلی می‌توانست به جسم حیواناتی همچون موش یا ماهی نفوذ کند. این ویژگی در Prey به قدری افزایش پیدا کرده است که حتی می‌توانید به درون ماگ، میله یا حتی دستمال توالت نفوذ کنید و از این طریق موانع صعب العبور را پشت سر بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید