آموزش خاموش کردن مکانیسم CEP در مادربردهای سری 700/600 ایسوس

شرکت ایسوس، برند شماره یک مادربرد ساز جهان، از سه هفته پیش شروع به انتشار نسخه جدیدی از بایوس مادربردهای چیپست سری 600 و 700 اینتل کرده است که به کمک آن می‌توان، ضمن کاهش حرارت، کارایی پردازنده‌های ضریب بسته نسل 14 اینتل را تا حدود 10 درصد افزایش داد.

نسخه جدید بایوس مادربردهای سری 600 و 700 ایسوس مجهز به مایکروکد جدید 0x123 اینتل است که به کمک آن می‌توان ویژگی Current Excursion Protection (CEP) را در بایوس به صورت کامل غیر فعال کرد.

مکانیسم محافظتی CEP در مادربردهای مجهز به چیپست 600 و 700  اینتل نوعی حسگر دفاعی است برای پیشگیری از کاهش ولتاژ پردازنده به کار گرفته شده است. شرکت اینتل به عنوان سازنده این پلتفرم از این مکانسیم برای ثبات بیشتر پردازنده‌ در لودهای مختلف استفاده می‌کند.

اما این فن آوری در برخی مواقع، بخصوص در زمان استفاده از پردازنده‌های ضریب بسته، در عمل باعث کاهش کارایی پردازنده، و یا حتی افزایش ولتاژ به میزانی فراتر از نیاز پردازنده شده است. این موضوع باعث گرمتر کارکردن و احتمالا کاهش کارایی پردازنده می‌شود.

لیست مادربردهای ایسوس که می توان CEP را خاموش کرد

شرکت ایسوس با انتشار آپدیت جدید بایوس برای مادربردهای خود، امکان خاموش سازی مکانسیم CEP را برای کاربرانی که از پردازنده‌های غیر K نسل 14 استفاده می‌کنند، فراهم کرده است.

به یاد داشته باشید خاموش کردن مکانسیم CEP در بایوس همیشه نتیجه مثبتی به همراه ندارد و گاهی می‌تواند باعث افزایش حرارت پردازنده شود. اما در برخی سناریوهای پردازشی مانند گیمینگ، خاموش کردن آن باعث بهبود عملکرد پردازنده می‌شود.

بنابراین اگر از کامپیوتر خود صرفا برای گیمینگ استفاده می‌کنید، و پردازنده ضریب بسته (غیر K) نسل 14 دارید، آموزش خاموش کردن مکانیسم CEP در مادربردهای سری 700/600 ایسوس را امتحان کنید، شاید ضمن افزایش کارایی، بالانس حرارتی بهتری برای پردازنده خود ایجاد کنید.

چگونه CEP را خاموش کنیم

 برای خاموش کردن CEP در حالت Advanced بایوس مادربرد، وارد سربرگ Ai Tweaker شوید، سپس به گزینه Internal CPU Power Management مراجعه کنید، پس از آن گزینه IA CEP را بر روی حالت Disable تنظیم کنید. سپس F10 را زده و Save کنید.

لازم به ذکر است، گزینه CEP برای پردازنده‌های ضریب باز مختوم به K در مادربردهای چیپست Z به صورت پیش فرض در مادربردهای ایسوس خاموش است، و این آموزش صرفا برای کاربرانی است که پردازنده ضریب بسته نسل 14 دارند.

خاموش کردن CEP همچنین برای کاربرانی که مادربردهای چیپست H و B دارند اما از پردازنده‌های ضریب باز مختوم به K بهره می‌برند، پیشنهاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید