بررسی قاب اس‌اس‌دی اکسترنال کولر مستر Oracle Air

قاب اس‌اس‌دی اکسترنال Oracle Air، محصول جدید Cooler Master مخصوص حافظه‌های SSD NVMe M.2 است که در بازار ایران با ضمانت ‌شرکت الماس رایان ایرانیان موجود است.

قاب SSD اوراکل ایر را می‌توان اولین ورود شرکت کولر مستر به تولید محصولات در بخش لوازم جانبی ذخیره سازی محسوب کرد. این محفظه حافظه همراه، با طراحی خاص نظامی، بدنه‌ای تمام فلزی و حالت Tool-less دارد، بنابراین برای نصب SSD M.2 درون آن به هیچ ابزاری نیاز ندارید.

قاب SSD اکسترنال همراه Oracle Air سازگاری یونیورسال دارد و می‌توان آن را به انواع کامپیوتر، لپتاپ، مکبوک، دوربین دیجیتال و حتی گوشی موبایل جهت انتقال دیتا متصل کرد. این باکس حافظه مجهز به اتصال USB 3.2 Gen 2 مدل Type C است و سرعت آن به 10Gbps می‌رسد. امروز در این مطلب به آنباکس و بررسی آن می‌پردازیم.

آنباکس

کولر مستر Oracle Air

جعبه Oracle Air تمام مشکی است و نمایی از بدنه نقره‌ای این قاب بر روی آن نقش بسته است.

کولر مستر Oracle Air

در پشت جعبه بخش‌های مختلف قاب اکسترنال اوراکل ایر نمایش داده شده است.

کولر مستر Oracle Air

با باز کردن جعبه، نمای داخلی اوراکل ایر در زیر درپوش تشریح شده است. وسایل همراه آن، درون یک باکس مشکی رنگ به زیبایی هر چه تمام قرار دارد.

کولر مستر Oracle Air

لوازم همراه شامل دفترچه راهنمای اتصال، کابل USB 3.2 Gen.2 دو سر Type C، دو عدد ترمال پد صورتی با ضخامت‌های مختلف، و یک عدد گیره نارنجی رنگ یدک اتصال SSD، برای زمانی است که اگر گیره اصلی داخل قاب گم شود.

ساختار و طراحی

کولر مستر Oracle Air

بدنه باکس SSD اوراکل ایر کولر مستر تمام فلزی و از جنس آلومینیوم است. در حاشیه بدنه بیرونی نام کولر مستر به صورت لیزری حکاکی شده است.

کولر مستر Oracle Air

در سمت دیگر بدنه تاریخ تاسیس شرکت کولر مستر سال 1992 ذکر شده است. بدنه این قاب کاملا استخوان دار و سنگین است و حس Premium محصول را به کاربر منتقل می‌کند.

در دو طرف بدنه بیرونی برش‌های CNC شده نامتقارن برای انتقال بهتر حرارت، به چشم می‌خورد.

کولر مستر Oracle Air

دو طرف قاب، یک سمت ضامن جداکننده و سمت دیگر درگاه USB Type C است.

شیوه بازکردن کولر مستر Oracle Air

برای بیرون آوردن بخش درونی Oracle Air، مطابق با تصویر فوق، به سان آزاد کردن ضامن می‌توانید قفل داخلی این قاب را باز کنید و بخش درونی را برای نصب SSD بیرون آورید.

کولر مستر Oracle Air

جنس بدنه سینک داخلی Oracle Air نیز تمام فلزی است و پس از بیرون آمدن به دو تکه جدا می‌شود.

کولر مستر Oracle Air

با جدا کردن دو تکه سینک خنک کننده، جایگاه اتصال SSD نمایان می‌شود.

شیوه نصب کولر مستر Oracle Air

برای وصل کردن SSD کافی است آن را درون جایگاه قرار دهید.

کولر مستر Oracle Air

سپس ضامن پلاستیکی را بر روی SSD قفل کنید.

کولر مستر Oracle Air

به جهت انتقال حرارت بهتر، می‌توانید یکی از ترمال پدها را بر روی SSD و یا بر روی بدنه داخلی سینک بچسبانید.

کولر مستر Oracle Air

سپس سینک را بر روی هم قرار داده و درون خشاب فلزی بگذارید تا قفل شود.

بررسی سخت افزاری:

تصویر فعالیت Oracle Air

برای اتصال این حافظه کافی است آن را به درگاه USB Type C جلوی کیس و یا پشت مادربرد متصل کنید. با اتصال آن، یک LED آبی رنگ نشانگر فعالیت حافظه شروع به چشمک زدن می‌کند.

تصویر کنترلر Oracle Air

در قلب این قاب SSD اکسترنال، چیپ پر قدرت JMicron JMS583 قرار دارد.

دیتا شیت کنترلر جی مایکرون

کنترلر‌های مبدل PCIe به USB 3.2 Gen.2 زیادی از شرکت‌های مختلف برای قابهای اکسترنال SSD وجود دارند، اما چیپ JMS583 بهترین کنترلر موجود برای استفاده در این نوع از دستگاه‌ها است که کولر مستر از آن بهره گرفته است.

این چیپ فقط از پروتکل NVMe پشتیبانی می‌کند و مبدل دو خط PCIe Gen.3 x2 به USB 3.2 Gen.2 با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه (معادل 1000MB/s) است.

بنچمارک Oracle Air

برای تست سرعت، از نرم افزار Crystal Disk Mark استفاده می‌کنیم و همانطور که مشاهده می‌شود، در هر دو بخش خواندن و نوشتن ترتیبی، سرعت این قاب اکسترنال، بیش از 1000MB/s ثبت شد، که نمایانگر کیفیت بسیار بالا، و توان فوق العاده کنترلر داخلی آن است.

نتیجه گیری:

عکس Oracle Air

قاب اس‌اس‌دی اکسترنال Oracle Air کولر مستر یک محصول جدید با طراحی نوآورانه است که مخصوص کاربران حرفه‌ای ساخته شده است. بسیاری از کاربران، عکاسان، طراحان، و حتی گیمر‌ها، نیاز به یک حافظه همراه پر سرعت دارند تا اطلاعات خود را با خود به همراه داشته باشند.

قاب اس‌اس‌دی اکسترنال Oracle Air کولر مستر این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید بدون دردسر ابزار، به راحتی حافظه SSD NVMe خود را همه جا با خود ببرید و آن را از طریق درگاه اتصال USB Type C به کامپیوتر شخصی، لپتاپ، و یا حتی موبایل خود متصل کنید.

قاب‌های اکسترنال SSD NVMe در بازار کم نیستند، اما چند ویژگی خاص وجود دارد که Oracle Air کولر مستر را نسبت به بقیه، برتری می‌دهد. مانند استفاده از چیپ فوق العاده با کیفیت JMS583 شرکت جی مایکرون و همچنین ساختار تمام فلزی است که در نقش ‌هادی حرارت عمل می کند. بدین جهت، دفع حرارت SSD شما به راحتی از تمام بدنه این قاب اکسترنال صورت می‌پذیرد.

و در آخر، بسیاری از مدلهای مشابه با پیچ بسته می‌شوند و شما نمی‌توانید به راحتی SSD درون آن را تعویض کنید، اما به لطف ساختار Tool-less قاب SSD اکسترنال Oracle Air کولر مستر، در هر کجا و بدون نیاز به ابزار، به سرعت می‌توانید SSD را درون خشاب جا بزنید و یا آنرا بیرون آورده و تعویض کنید.

ناگفته نماند شرکت کولر مستر تصمیم دارد در آینده نزدیک مدل USB 4.0 این قاب اکسترنال را نیز تولید کرده و به بازار عرضه کند.

قاب اس‌اس‌دی Type-C کولر مستر ORACLE AIR با قیمت بسیار مناسب 2.1 میلیون تومان هم اکنون در فروشگاه‌های کامپیوتری موجود و قابل تهیه است.

دیدگاهتان را بنویسید