فرکانس ۶ گیگاهرتز برای حداقل یکی از پردازنده‌های نسل سیزده اینتل

شایعاتی که اخیرا به گوش می‌رسد حاکی از آن است که حداقل یکی از پردازنده‌های نسل سیزدهم سری Raptor Lake با حداکثر فرکانس ۶ گیگاهرتز رونمایی خواهد شد.

در حال حاضر پردازنده نسل دوازدهم اینتل که در بازار موجود است بنام Core i9-12900، توانسته به  فرکانس بالای ۵ گیگاهرتز دست پیدا کند. شایعه هیجان انگیزی که توسط یکی از کاربران در توییتر منتشر شده است، بدان معناست که حداقل یکی از پردازنده‌های نسل سیزدهم سری Raptor Lake با استفاده از فناوری ETVB (بهبود یافته TVB که در پردازنده‌های نسل دوازدهم، فرکانس را می‌توانست به ۵.۵ گیگاهرتز برساند.) به فرکانس بالای ۶ دست پیدا خواهد کرد. اگر شایعات در این مورد درست باشد می‌توان گفت پردازنده نسل سیزده اینتل جزو اولین پردازنده x86 دنیاست که توانسته به فرکانس بیش از ۶ دسترسی پیدا کند.

در بنچمارک‌هایی که اخیرا منتشر شده بود، انتظار می‌رفت که پردازنده پرچم‌دار Core i9-13900 قدرت بالایی نسبت به سری قبل داشته باشد و بتواند به فرکانس بالای ۶ گیگاهرتز دست یابد.

از نسل دوازده به بعد اینتل به دنبال ترکیب هسته‌های پر قدرت و کم‌مصرف رفته است و گفته شده که پردازنده‌های سری سیزده در قوی‌ترین حالت ممکن یعنی ۸ هسته پر قدرت و ۱۶ هسته کم‌مصرف قرار دارند.

بسیاری از پیش‌بینی‌ها بر آن است که پیشرفت اصلی پردازنده‌های اینتل در نسل چهاردهم یعنی Meteor Lake رخ خواهد داد. زیرا این نسل با لیتوگرافی پنج نانومتری و کاشی‌های پردازشی یا همان چیپلت تولید خواهند شد و در حال حاضر از طراحی چیپلت در پردازنده‌های مصرفی، استفاده نشده بود. به احتمال زیاد تعداد واحد اجرایی تراشه گرافیکی در نسل چهاردهم دو برابر نسل سیزدهم خواهد بود.

 

منبع: DIGITALTRENDS

دیدگاهتان را بنویسید