عملکرد خارق‌العاده بازدهی توان مصرفی کارت گرافیک RTX 4090 با تست کاهش ولتاژ و توان مصرفی

اخیرا سایت QuasarZone مقایسه جالبی بین محدودیت قدرت و ولتاژ کم در کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4090 انجام داده است.

یک ماه پیش در برسی‌های اولیه اعلام شد که RTX 4090 از نظر مصرف انرژی بهینه در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد. همچنین بررسی کنندگان اعلام کرده‌اند که این کارت گرافیک با وجود TDP (توان حرارتی) ۴۵۰ وات، به ندرت پیش می‌آید که در هنگام بازی‌های سنگین به این میزان مصرف انرژی دست پیدا کند. نکته جالب و حائز اهمیت در این تست، نشان می‌دهد که عملکرد کارت گرافیک یاد شده با وجود ولتاژ کم باز هم بهینه می‌باشد.

تست مربوط به محدودیت توان مصرفی بارها انجام شده است، اما تست مربوط به محدود کردن ولتاژ کمی پیچیده است و همین عامل سبب شده که تعداد معدودی از بررسی کنندگان سراغ این تست بروند و در حال حاضر تیم QuasarZone موفق شده است مقایسه نتایج مربوط به محدودیت توان مصرفی و ولتاژ کم را منتشر کند. مقایسه خوبی  بین دو روش با استفاده از کارت گرافیک RTX 4090 و لیست محدودی از بازی‌ها انجام گرفته است.

سایت QuasarZone تست کارت گرافیک RTX 4090 روی پنج بازی بنام‌های Cyberpunk 2077، Marvel Spider-Man Remastered، Forza Horizon 5، Lostark و PUBG Battlegrounds انجام داده است. همه بازی‌ها با رزولوشن 4K و حداکثر تنظیمات کیفیت تست شده است، تا اطمینان حاصل شود که سایر قطعات نقشی در بوجود آمدن این گلوگاه نداشته‌اند و تنها کارت گرافیک می‌تواند مشکل ایجاد کند. در جدول زیر نتایج حاصل از میانگین نرخ فریم و ۱٪ پایین را نشان می‌دهد.

NVIDIA RTX 4090 power efficiency tested with power limit undervolting-02

بطور خلاصه، در کارت گرافیک RTX 4090 بهینه سازی مصرف انرژی، در هر دو روش (محدودیت توان مصرفی و ولتاژ کم) نتایج خوب و مطلوبی در پی داشته است. اما باید در نظر داشت که انجام تست محدود کردن ولتاژ فرآیند پیچیده‌‌ای است. 

NVIDIA RTX 4090 power efficiency tested with power limit undervolting-04

ناگفته نماند، محدودیت توان مصرفی، فرآیند بسیار ساده‌ای است و برای انجام آن کافیست تنها نوار لغزنده را در نرم‌افزار Afterburner تکان دهید. با این حال، صرف نظر از اینکه کدام تست را انجام می‌دهید، کاهش عملکرد در مقایسه با کاهش مصرف انرژی بسیار ناچیز است. با اینکه مصرف انرژی در برخی بازی‌ها حتی تا ۱۱۰ وات کاهش یافت، اما کاهش عملکرد تنها تا ۸٪ شد که این عدد در مقایسه با کاهش مصرف انرژی بسیار ناچیز است. در واقع کارت گرافیک RTX 4090 تقریبا به اندازه نیمی از توان حرارتی پایه خود انرژی مصرف می‌کند.

 

منبع: videocardz

دیدگاهتان را بنویسید