راهنمای خرید SSD مناسب برای سیستم

اگر به دنبال جمع آوری سیستم جدید هستید، باید گفت که SSD نقش بسیار مهمی در سخت افزار سیستم شما دارد پس با توجه به انواع مختلف آن کدام SSD مناسب سیستم شماست؟

SSD یا درایوهای جامد به ذخیره سازی اطلاعات کمک می‌کنند و دارای المان و بخش متحرک مانند بازوی مکانیکی و پلاتر دوار نیستند. از کارایی آنها میتوان به موار زیر اشاره کرد:

  • افزایش سرعت خواندن و نوشتن
  • کاهش تاخیر در دسترسی اطلاعات
  • افزایش استحکام در برابر ضربه
  • بهبود میزان دوام و ماندگاری
  • کاهش مصرف انرژی
  • کاهش میزان حرارت تولیدی
  • عملکرد بهتر در برابر هارد دیسک‌ها

برای خرید حافظه های SSD باید به نکاتی زیر توجه کرد، زیرا در صورت عدم توجه به این نکات مشکلات سخت‌افزاری و یا عدم دسترسی به حداکثر پتانسیل درایو را به همراه دارد.

رابط انتقال اطلاعات که شامل درگاه‌های SATA و M.2 میباشد، برای سازگاری مادربرد بسیار مهم است.

  • درگاه ساتا SATA وظیفه ی تامین انرژی و برقراری ارتباط با رایانه را بر عهده دارد و در شرایط مطلوب از پهنای باند برابر با ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه برخوردار است .
  • درگاه 2 شکاف‌های توسعه PCI-E x4 به شمار می‌روند که برای انتقال اطلاعات از چهار شاهراه استفاده می‌کنند و از پهنای باندی برابر با ۳۹۴۰مگابایت بر ثانیه را برخوردار است و سرعتی ۵ برابر نسبت به SATA را دارا می‌باشد.

حافظه‌های جامد با استاندارد M.2 در دو فناوری NVMe و SATA توسعه یافته اند. درگاههای SATA M.2 به باس انتقال اطلاعات SATA متصل می‌شوند و پهنای باند آنها بیشتر از ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه نمی‌شود اما درگاه NVMe M.2 بصورت مستقیم به باس انتقال اطلاعات PCI-E متصل شده و پهنای باند آن برابر با ۳۹۴۰ مگابایت بر ثانیه در اختیار شما قرار می‌دهند.

اندازه فیزیکی (Form Factor)

اندازه حافظه‌های جامد امر مهمی می‌باشد. درایوهای SATA بر پایه استاندارد ۲.۵ اینچ قرار گرفته در حالی که رایانه‌های شخصی از دیسک های سخت در ابعاد ۳.۵ اینچی پشتیبانی می‌کنند و برای نصب حافظه جامد نیازمند تهیه آداپتور تبدیل می‌باشید، البته اگر کیس شما از جایگاه ۲.۵ اینچی پشتیبانی کرد مسلما دیگر نیاز به استفاده از تبدیل نمی‌باشد. قرار گرفتن حافظه جامد در داخل لپتاپ یک چالش دیگر به حساب می‌آید، زیرا اغلب سیستم‌ها از این درایوها پشتیبانی نمی‌کنند و تنها یک جایگاه ۹.۵ میلی‌متری برای قرار گرفتن دیسک سخت دارند، در صورتیکه حافظه‌های جامد ضخامتی معادل ۷ میلی‌متری دارند. زمانیکه درایو در این فضا قرار می‌گیرد به راحتی به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند و فیکس کردن آنها در این فضا امر مهم و ضروری می‌باشد.

طور کلی حافظه‌های جامد M.2 در چهار استاندارد ۲۲۳۰، ۲۲۴۲، ۲۲۶۰ و ۲۲۸۰ توسعه یافته‌اند. دو رقم اول از سمت چپ عرض و دو رقم دیگر طول سخت افزار را نشان می‌دهد. برای نصب درست حافظه جامد M.2  نیاز به مادربرد مناسب هستیم، اگر اندازه مناسب را رعایت نکنیم امکان گیر کردن به المان‌ها نظیر خازن و … وجود دارد. پشتیبانی از استاندارد مناسب در مشخصات فنی سخت‌افزار مادربرد ذکر شده است.

در گذشته درایورهای جامد ظرفیت کمی داشتند، اما با پیشرفت فناوری تراشه‌های سه بعدی NAND و قرار گرفتن سلول‌های حافظه بصورت عمودی بر روی یکدیگر ظرفیت آنها به بیشتر از ۴ ترابایت رسید است. گفتنی است که هزینه‌های درایو جامد با توجه به قیمت بالای تولید آن خیلی بیشتر از هارد دیسک می‌باشدو از این رو یک SSD با ظرفیت پایینی مانند ۵۰۰ گیگابایتی محبوبیت بالایی دارد، چون فضایی کافی برای نصب سیسم عامل، نرم افزار و بازی‌های رایانه‌ای به ارمغان می‌آورد و قیمت مناسب و کارایی بالایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید