معرفی برترین سیستم عامل‌های لینوکس (بخش دوم)

هم اکنون تعداد بسیار زیادی سیستم‌عامل لینوکسی (توزیع لینوکسی) وجود دارد که هر کدام مزایای مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه گزینه‌های لینوکسی زیادی پیش روی ما وجود دارد، انتخاب توزیع مناسب شاید کمی سخت باشد. ممکن است شما به دنبال یک سیستم‌عامل لینوکسی سبک و روان باشید یا کاربر دیگری لینوکس را فقط برای بازی مورد استفاده قرار دهد. همچنین شاید برخی کاربران به دنبال توزیع‌های لینوکسی مخصوص مالتی‌مدیا باشند. خبر خوب اینکه برای رفع تمام این نیازها، تعداد قابل توجهی سیستم‌عامل لینوکسی مخصوص وجود دارد که می‌توانید یکی را مطابق نیاز و سلیقه‌تان برگزینید. در این بخش سیستم‌عامل‌های لینوکس عمومی معرفی شده‌اند.

اوپن‌سوس (openSUSE)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - اوپن سوس

توزیع اوپن‌سوس یکی از توزیع‌های عمومی لینوکس بوده که بر پایه‌ی پروژه‌ی اوپن‌سوس ساخته شده است. هدف از توسعه‌ی این سیستم‌عامل ایجاد یک توزیع مبتدی بزرگ‌ است که می‌تواند به طور همزمان توجه کاربران حرفه‌ای را هم به خود جلب کند. اوپن‌سوس به همراه یاست (YAST) عرضه می‌شود. یاست یک نرم‌افزار مدیریتی است که نصب و مدیریت پکیج‌ها را کنترل می‌کند.

فدورا (Fedora)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - فدورا

فدورا به صورت پیش‌فرض از محیط دسکتاپ گنوم استفاده می‌کند؛ اما کاربران این سیستم‌عامل می‌توانند به راحتی از محیط‌های دسکتاپ دیگری چون KDE، Xfce، LXDE، میت و سینامون و غیره نیز استفاده کنند. نسخه‌های سفارشی فدورا به عنوان فدورا اسپینز شناخته می‌شوند. این نسخه‌های سفارشی برای کاربرانی با نیازهای خاص توسعه داده شده‌اند.

دبیان (Debian)معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - دبیان

دبیان یکی از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکسی است که به طور پیش فرض به همراه محیط کاربری دسکتاپ گنوم عرضه می‌شود. در هرحال این سیستم‌عامل با کرنل فری‌بی‌اس‌دی (FreeBSD) هم در دسترس قرار دارد. علاوه بر این توسعه‌دهندگان این دبیان در حال کار بر روی اضافه کردن پشتیبانی از کرنل‌های دیگر از جمله Hurd نیز هستند. تعداد ۳۷۵۰۰ پکیج نرم‌افزاری به صورت پیش‌فرض در دبیان وجود دارد. این سیستم‌عامل همچنین ابزارهایی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان پکیج‌های نرم‌افزاری بیشتری را به آسانی دریافت و بر روی سیستم نصب کرد.

کورورا (Korora)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - کورورا

کورورا در اصل بر پایه‌ی جنتو لینوکس ساخته شده و با هدف استفاده‌ی آسان از لینوکس برای تازه‌کارها و نیز مفید بودن برای متخصصان تکامل یافته است. کاربران می‌توانند از این توزیع لینوکسی به همراه محیط دسکتاپ سینامن، گنوم، KDE، میت و Xfce استفاده کنند.

اسلک‌ور لینوکس (Slackware Linux)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - اسلک‌ور لینوکس

اسلک‌ور یک توزیع لینوکسی است که با تمرکز بر امنیت و سادگی ساخته شده است. هدف این سیستم‌عامل این است که یونیکسی‌ترین توزیع لینوکس باشد. اسلک‌ور برای مدیریت سرورها بسیار مفید است چراکه با نصب این سیستم‌عامل، می‌توان بلافاصله از سرورهای اف‌تی‌پی، ایمیل و وب استفاده کرد.

آیا تا کنون یونیکس یا مدیریت سرور را تجربه کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال منفی است، در گام اول باید اسلک‌ور را بر روی یک دیسک زنده یا یک ماشین مجازی تست کنید و سپس در صورت تمایل این سیستم‌عامل را بر روی هارد دیسک پی‌سی خود نصب کنید.

مجیا (Mageia)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - مجیا

این پروژه‌ی فرانسوی به عنوان یک‌ جامعه‌ی کاربری بدون سود و بر پایه‌ی مندرایوا لینوکس شروع به کار کرد. امکان استفاده از گزینه‌های مختلف به عنوان محیط دسکتاپ این سیستم‌عامل وجود دارد. از جمله محیط‌های دسکتاپ پشتیبانی شده در این توزیع لینوکسی می‌توان به KDE و گنوم اشاره کرد.

اسپارکی لینوکس (Sparky Linux)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - اسپارکی لینوکس

اسپارکی لینوکس یکی از توزیع‌های لینوکسی است که در نتیجه‌ی تست نسخه‌های مختلف دبیان به وجود آمده است. نسخه‌ی اصلی این توزیع لینوکسی به همراه نسخه‌ی سفارشی‌ شده‌‌ی محیط دسکتاپ سبک LXDE منتشر شده است. البته یکسری دسکتاپ شخصی‌سازی شده‌ی دیگر نیز برای اسپارکی لینوکس در دسترس است.

جنتو لینوکس (Gentoo Linux)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - جنتو لینوکس

شما می‌توانید تقریبا با هر سخت‌افزاری سیستم‌عامل جنتو لینوکس را اجرا کنید. تطبیق‌پذیری و عملکرد خوب دو ویژگی متمایز این توزیع لینوکسی است. جنتو لینوکس همچنین به سیستم مدیریت پکیج پیشرفته‌ای به نام پورتیج (Portage) مجهز شده است.

در هرحال سازگاری این توزیع لینوکسی می‌تواند برای افراد تازه‌کار کمی مشکل‌ساز باشد.

سنت اواس (CentOS)معرفی برترین سیستم عامل‌های لینوکسی - سنت اواس

اگر در محل کار خود از ردت‌هت استفاده می‌کنید، استفاده از سنت‌ اواس در محیط خانه منطقی به نظر می‌رسد؛ چراکه از دید یک کاربر، تفاوت بسیار کمی بین دو توزیع وجود دارد.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید