معرفی برترین سیستم عامل‌های لینوکس (بخش اول)

هم اکنون تعداد بسیار زیادی سیستم‌عامل لینوکسی (توزیع لینوکسی) وجود دارد که هر کدام مزایای مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه گزینه‌های لینوکسی زیادی پیش روی ما وجود دارد، انتخاب توزیع مناسب شاید کمی سخت باشد. ممکن است شما به دنبال یک سیستم‌عامل لینوکسی سبک و روان باشید یا کاربر دیگری لینوکس را فقط برای بازی مورد استفاده قرار دهد. همچنین شاید برخی کاربران به دنبال توزیع‌های لینوکسی مخصوص مالتی‌مدیا باشند. خبر خوب اینکه برای رفع تمام این نیازها، تعداد قابل توجهی سیستم‌عامل لینوکسی مخصوص وجود دارد که می‌توانید یکی را مطابق نیاز و سلیقه‌تان برگزینید.

لینوکس برای تازه واردها

اوبونتو (Ubuntu)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی (بخش اول) - لینوکس اوبونتو

اوبونتو یکی از توزیع‌های لینوکسی مبتنی بر دبیان است و از نسخه‌ی ۱۷.۱۰ به بعد به همراه محیط دسکتاپ پیش‌فرض گنوم عرضه می‌شود. اوبونتو یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های لینوکسی جهان است که در هر نسخه به طرز قابل توجهی بهتر می‌شود. جدیدترین نسخه‌ی این سیستم‌عامل برای دسکتاپ‌ها، لپ‌تاپ‌ها، و رایانه‌های هیبریدی در دسترس است. به طور خلاصه اگر از ویندوز یا مک اواس به لینوکس مهاجرت می‌کنید، توزیع اوبونتو احتمالا اولین گزینه‌ای است که باید آن را تست کنید. نکته‌ی جالب اینکه حتی یک نسخه‌ مخصوص از اوبونتو برای اجرا بر روی برد رزبری‌پای توسعه داده شده است.

کنونیکال که توسعه‌ی اوبونتو را بر عهده دارد، اوایل سال ۲۰۱۷ محیط دستکاپ خود موسوم به یونیتی را بهبود داده است. اگرچه اکنون کار بر روی یونیتی متوقف شده؛ اما این محیط دسکتاپی به لطف وجود پروژه‌هایی چون یونیت (Yunit) و البته دسکتاپ‌های جایگزین از جمله میت (MATE) همچنان در بین کاربران زنده است. افزون بر این پلتفرم اوبونتو تاچ به دلیل وجود UBports.com همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اگر با اوبونتو تاچ آشنایی ندارید باید اشاره کنیم که این پتلفرم در واقع نسخه‌ی بهینه‌ شده‌ی سیستم‌عامل مورد بحث برای گوشی‌های هوشمند است. این پلتفرم شامل نرم‌افزاری است که شما را قادر می‌سازد تا با استفاده از یک دانگل اچ‌دی‌ام‌آی وای‌فای، گوشی‌هوشمند خود را به یک پی‌سی تبدیل کنید.

کوبونتو (Kubuntu)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - کوبونتو

اوبونتو مشتقات زیادی دارد. یکی از گزینه‌های محبوب که بر پایه‌ی اوبونتو توسعه یافته، کوبونتو است که از محیط دسکتاپ KDE استفاده می‌کند. به غیر این این تفاوت، کوبونتو از نظر برنامه‌ی زمان‌بندی انتشار نسخه‌های جدید و سایر قابلیت‌ها شبیه به اوبونتو است.

مینت (Mint)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - مینت

مینت یکی از توزیع‌های لینوکسی با ظرافت و مدرن محسوب می‌شود که استفاده از آن آسان بوده و بسیار قدرنمند است. این پروژه هم بر پایه‌ی اوبونتو توسعه یافته است. مینت پایداری بسیار بالایی دارد و یکی از بهترین ابزارهای مدیریت نرم‌افزار را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. توزیع لینوکسی مینت از سال ۲۰۱۱ تا کنون جز برترین سیستم‌عامل‌های لینوکسی DistroWatch بوده است. بسیاری از کاربران سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک‌ اواس برای مهاجرت به لینوکس توزیع مینت را انتخاب می‌کنند.

مینت گزینه‌های دسکتاپ مختلفی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از محیط دسکتاپ پیش‌فرض سینامن (Cinnamon) استفاده کنید یا در صورت تمایل یکی از محیط‌های میت، KDE یا Xfce را برگزینید. هم اکنون لینوکس مینت توسعه یافته بر پایه‌ی دبیان نیز برای کاربران با تجربه‌تر در دسترس قرار گرفته است.

دیپن (Deepin)

معرفی برترین سیستم عامل‌های لینوکسی - دیپن

دیپن نیز بر پایه‌ی اوبونتو توسعه داده شده است. این سیستم‌عامل به یک محیط دسکتاپ زیبا و مدرن به نام DDE مجهز شده که می‌تواند نظر افراد تازه وارد به لینوکس را به خود جلب کند.

رابط کاربری این سیستم‌عامل ساده و بصری بوده و یکی از بهترین پنل‌های بخش تنظیمات را در بین تمام توزیع‌های لینوکسی ارائه می‌دهد. باید گفت دیپن قطعا در طراحی محیط دسکتاپ خود از سبک طراحی سیستم‌عامل مک اواس اپل الهام گرفته است. افزون بر آنچه گفته شد در سیستم‌عامل دیپن یک مرکز نرم‌افزاری در نظر گرفته شده که استفاده از آن بسیار آسان است.

پی‌سی لینوکس اواس (PCLinuxOS)

معرفی برترین سیستم عامل‌های لینوکسی - پی سی لینوکس اواس

پی‌سی لینوکس اواس با در نظر گرفتن کاربران معمولی پی‌سی‌ها طراحی شده و به طور پیش‌فرض محیط دسکتاپ KDE پلاسما را ارائه می‌دهد. نصب درایورها، دریافت نرم‌افزارهای آفیس، ویرایش تصاویر، فعالیت‌های آنلاین و شروع کار با محتوی مالتی‌مدیا در این توزیع لینوکسی بسیار آسان است.

همانطور که از اسم این سیستم‌عامل می‌توان حدس زد، هدف آن از بین بردن فاصله‌ی بین سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس است. پی‌سی لینوکس اواس حتی بخشی شبیه به منوی استارت ویندوز را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

لینوکس لایت (Linux Lite)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - لینوکس لایت

این سیستم‌عامل بر پایه‌ی اوبونتو ال‌تی‌اس توسعه داده شده است. لینوکس لایت یک توزیع مینیمال بوده و از محیط کاربری ساده‌ی Xfce بهره می‌برد. این سیستم‌عامل همچنین منویی شبیه به منوی استارت ویندوز دارد که باعث خواهد شد کاربران ویندوزی زودتر با آن ارتباط برقرار کنند.

لینوکس لایت از منابع سخت‌افزاری بسیار کمی استفاده می‌کند و شما می‌توانید این سیستم‌عامل را بر روی یک پی‌سی با پردازنده‌ی ۷۰۰ مگاهرتزی و فقط ۵۱۲ مگابایت حافظه‌ی رم نصب کنید. به همین دلیل سرنام لایت را برای این توزیع لینوکسی انتخاب کرده‌اند.

زورین اواس (Zorin OS)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - زورین اواس

زورین اواس توزیع لینوکسی دیگری است که با هدف جلب نظر افراد تازه وارد به لینوکس توسعه داده شده است. این سیستم‌عامل انتقال از ویندوز به لینوکس را برای کاربران ساده کرده است. لازم به ذکر است که زورین اواس بر پایه‌ی اوبونتو توسعه داده شده و در آن چندین اپلیکیشن پیش‌فرض وجود دارد که برای کاربران سیستم‌عامل ویندوز آشنا به نظر خواهند رسید. علاوه بر این امکان اجرای اپلیکیشن‌های ویندوزی مورد نیاز کاربران در زورین اواس وجود دارد.

زورین اواس ۹ از نظر طراحی شباهت زیادی به طراحی ویندوز ۷ مایکروسافت دارد.

الِمنتری اواس (Elementary OS)

معرفی برترین سیستم عامل های لینوکسی - المنتری اواس

یک توزیع لینوکسی دیگر که بر پایه‌ی سیستم‌عامل اوبونتو توسعه داده شده است. المنتری اواس با انتشار نسخه‌ی لونا (Elementary OS Luna) خود را متمایز کرد. المنتری اواس اپلیکیشن‌های پیش‌فرض زیبا و ساده‌ای را ارائه می‌دهد که از نظر زیبایی‌ شناسی شبیه به سبک طراحی خود این سیستم‌عامل است. از جمله اپلیکیشن‌های این توزیع لینوکسی می‌توان به اپ مدیریت ایمیل Geary، مرورگر وب میدوری، تقویم مایا، پخش‌کننده‌ی ویدیوی توتم و پخش‌کننده‌ی موسیقی نویز اشاره کرد.

آیا حس می‌کنید که باید برای نرم‌افزارهای متن‌باز پول پرداخت کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، در این شرایط توسعه‌دهندگان المنتری اواس از کمک‌های افراد خوشحال خواهند شد و در واقع این کمک‌های مالی می‌تواند باعث فعالیت بلندمدت سیستم‌عامل مورد بحث شود.

منبع: زومیت

 

دیدگاهتان را بنویسید