آموزش شبکه کردن دو کامپیوتر با کابل شبکه کراس

برای شبکه کردن و برقراری ارتباط میان دو کامپیوتر، از کابل کراس با کتگوری ۵ (Cat 5) یا بالاتر استفاده خواهیم کرد.
شبکه کردن دو کامپیوتر با یکدیگر بسیار ساده است اما مراحل باید اصولی پیش رفته و تنظیمات به درستی اعمال گردند:

۱- ابتدا دو کامپیوتر میزبان (اول) و میهمان (دوم) را با کابل شبکه کراس به هم متصل کنید.

https://almasiran.ir/wp-content/uploads/2016/02/Making-Network-Between-Two-Computer-1.jpg

۲- سپس فایروال هر دو کامپیوتر را خاموش کنید. (فایروال به صورت ذاتی به گونه ای طراحی شده که از دسترسی غیر مجاز به کامپیوتر هدف با استفاده از درگاه‌های (پورت ها) سیستم جلوگیری به عمل آورد. برای خاموش کردن فایروال، از مسیر کنترل پنل می توانید به گزینه “Window Firewall” دسترسی داشته باشید. همچنین با وارد نمودن عبارت firewall.cpi در کادر Run به صورت مستقیم به محیط فایروال وارد شده و می توانید آن را خاموش یا روشن کنید.

https://almasiran.ir/wp-content/uploads/2016/02/Making-Network-Between-Two-Computer-2.jpg

۳- ست کردن Network ID های یکسان: برای اینکه دو کامپیوتر توانایی ارتباط با یکدیگر را به دست آورند نیاز است تا از IP هایی با آی دی یکسان (Network ID) استفاده شود. برای این منظور کلمه ncpa.cpl را در کادر Run وارد کرده و وارد صفحه Network Connection می شویم (این صفحه از کنترل پنل نیز قابل دسترسی است). با انتخاب کارت شبکه اول (کامپیوتر میزبان) و از مسیرهای زیر به صفحه اختصاص آی پی وارد می‌شویم:
Local Area Connection – Properties – Networking – select TCP/IPV4 – Properties

 

https://almasiran.ir/wp-content/uploads/2016/02/Making-Network-Between-Two-Computer-3.jpg

۴- در سربرگ General در صفحه Internet Protocol Version 4 (TCP/IPV4) که با کادر قرمز در شکل مشخص شده است، گزینه Use the Following Address را انتخاب می کنیم.
۵- در کادر IP Address، برای کامپیوتر اول اعداد ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ و برای کامپیوتر دوم اعداد ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲ را وارد کرده و بر روی کادر Subnet Mask کلیک می کنیم تا این بخش به صورت خودکار برای هر دو سیستم تنظیم گردد.

https://almasiran.ir/wp-content/uploads/2016/02/Making-Network-Between-Two-Computer-4.jpg

۶- هر دو سیستم را یک بار راه‌اندازی دوباره نموده و برای اطمینان از ارتباط سالم میان دو سیستم، عبارت CMD را در کادر Run استارت وارد و به محیط CMD وارد شوید. برای اطمینان از صحت ارتباط میان دو سیستم، هم کامپیوتر اول و هم کامپیوتر دوم باید امکان Ping کردن به یکدیگر را داشته باشند.
۷- اگر دستور Ping در سیستم اول حاوی IP سیستم دوم (در اینجا ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲) بوده و اجرای همین دستور در سیستم دوم نیز به نمایش IP سیستم اول (در اینجا ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱) ختم گردد، این نشان دهنده برقراری ارتباط صحیح و سالم میان دو کامپیوتر است.

https://almasiran.ir/wp-content/uploads/2016/02/Making-Network-Between-Two-Computer-6.jpg

https://almasiran.ir/wp-content/uploads/2016/02/Making-Network-Between-Two-Computer-7.jpg

۸- تا اینجای کار هر دو سیستم با اختصاص آی پی هایی با ID یکسان به همدیگر متصل شده اند. اما اگر در نظر دارید تا امکان رفت و برگشت فایل‌ها و داده‌ها میان هر دو سیستم برقرار باشد، مسیر زیر را دنبال کنید:
۹- در صفحه تنظیمات فایروال، بر روی گزینه اول یعنی Allow an App or Feature Through Windows Firewall کلیک کرده و در صفحه گزینه File and Printer Sharing را انتخاب کنید تا رفت و آمد اطلاعات میان دو کامپیوتر به محدودیت از سمت فایروال روبرو نگردند.

https://almasiran.ir/wp-content/uploads/2016/02/Making-Network-Between-Two-Computer-5.jpg

۱۰- حال با توجه به دسترسی‌های تعریف شده در کامپیوتر میزبان (سیستم اول)، امکان ارتباط میان دو سیستم برقرار خواهد بود.