اولین کارت گرافیک جهان مجهز به SSD آنبرد با نام Dual GeForce RTX 4060 Ti توسط ایسوس معرفی شد

ایسوس به‌تازگی کارت گرافیک Dual GeForce RTX 4060 Ti SSD را معرفی کرد، اولین کارت گرافیک جهان، مجهز به اسلات M.2 بوده که امکان خنک‌کنندگی برای درایو NVMe به‌صورت یکپارچه با کارایی بالا فراهم شده است.

این کارت در هسته خود تمام ویژگی‌های شگفت‌انگیز کارت گرافیک ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti 8GB از قبیل هسته‌های RT نسل سوم، هسته‌های Tensor نسل چهارم، قابلیت DLSS 3.5 و Ray Tracing را جای داده و با این امکانات سبب می‌شود تمامی محدودیت‌های موجود در بازی‌های مدرن از بین برود. کارت گرافیک Dual GeForce RTX 4060 Ti SSD با طراحی خارق‌العاده در اسلات جزو اولین کارت گرافیک‌های به‌روز دنیا محسوب می‌شود که تنها به یک کانکتور برق ۸ پین PCIe نیاز دارد و به‌دلیل ساختار جمع‌وجوری که برای این کارت در نظر گرفته شده به راحتی در دل هر ساختاری قرار می‌گیرد.

قسمت شگفت‌انگیز در کارت گرافیک نام برده همان اسلات M.2 بوده که در یک بریدگی خاص، پشت کارت پنهان شده است. این کارت با پشتیبانی از SSD با فرم فاکتور M.2 2280، اولین کارت گرافیکی به‌حساب می‌آید که دارای اسلات SSD آنبرد است. درواقع اسلات M.2 که روی کارت گرافیک Dual GeForce RTX 4060 Ti تعبیه شده، جایگزین اسلات M.2 است که روی مادربرد قرار می‌گیرد.

Dual GeForce RTX 4060 Ti SSD

از آنجایی که کارت گرافیک Dual GeForce RTX 4060 Ti از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند، اگر مادربرد و داریو NVMe در سیستم کاربر از PCIe 5.0 پشتیبانی کنند، درایو با سرعت کامل PCIe 5.0 کار خواهد کرد. به همین دلیل، ایسوس نصب Dual GeForce RTX 4060 Ti SSD را روی اولین اسلات مادربرد توصیه کرده و تضمین می‌کند که ارتباط مستقیم با پردازنده خواهد داشت. یکپارچه شده کارت گرافیک و اس‌اس‌دی قرار نیست کوچکترین تغییری در عملکرد گرافیکی یا سرعت خواندن و نوشتن ذخیره‌ساز ایجاد کند، در واقع یکسو شدن این دو عامل، ذخیره‌سازی با سرعت بالا در طولانی مدت را در سیستم‌های گیمینگ سبب خواهد شد.

کارت گرافیک Dual GeForce RTX 4060 Ti SSD مجهز به دو فن با فناوری Axial است که کارت را در حجم باری سنگین خنک نگه می‌دارد، قدرت این فن‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توانند حتی دمای درایور M.2 را نسبت به زمانیکه روی مادربرد نصب می‌شد، به مقدار قابل توجهی کاهش دهند. همچنین کارت گرافیک نام برده دارای یک پد حرارتی از قبل نصب شده در اسلات M.2 است که به درایور نصب شده M.2 اجازه می‌دهد مستقیما به هیت‌سینک کارت گرافیک و پتانسیل خنک‌کنندگی عظیم آن دست پیدا کنند. در تست‌های انجام شده توسط ایسوس، SSD نصب شده روی کارت در حدود ۴۰ در صد دمای کمتری هنگام بار کاری سنگین از خود نشان می‌دهد که این امر در عملکرد خواندن و نوشتن طولانی مدت نقش بسزایی خواهد داشت.

منبع: Techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید