کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega؛ سلام ماینینگ و خداحافظ بازی!

به نظر می‌رسد AMD تمایل زیادی به غوطه ور شدن در زمینه پردازش‌های ماینینگ دارد و از این رو احتمالا پشت گیمرها خالی خواهد شد؛

این شرکت در ماه گذشته با ارائه یک درایور اختصاصی برای ماینرها، نشان داد که نه تنها از این وضعیت ناراضی است، بلکه تمام سعی خود را برای کشاندن ماینرهای به سمت کارت گرافیک‌های AMD RX Vega  خواهد کرد. در این میان کمبود موجودی این محصولات و افزایش قیمت آنها به دلیل همین طوفان نیز هر چه بیشتر دست گیمرها را از آنها کوتاه می‌کند؛ خب از صحبت در زمینه موارد تکراری اجتناب کرده و به سراغ یک مسئله مهم دیگر خواهیم رفت.

AMD RX Vega بیشتر در امتداد خطوط کارت اصلی محاسباتی قرار دارد که به جای استفاده از پردازنده‌های بازی، به بخش مصرف کننده منتقل شده است. فروش، فروش است؛ چه برای گیمرها و چه برای ماینرها و برای فرآیند ماینینگ اما به تازگی نتایج پردازش‌های AMD RX Vega در یکی از مهمترین استخراج‌های ماینینگ با نام Ethereum منتشر شده است که جای بسی خوشحالی برای ماینرها دارد! این اطلاعات حاکی از آن است که Vega در زمینه پردازش‌های Ethereum به طور محسوسی بهتر از Polaris عمل می‌کند. همانطور که در مطالب پیشین نیز بدان اشاره شده بود، Ethereum در سالهای اخیر با تغییر الگوریتم خود، به شدت به حافظه‌های گرافیکی پر سرعت متکی شد؛ کارت گرافیک‌های وگا نیز با استفاده از حافظه‌های HBM2 در کنار ۴۰۹۶ هسته پردازنده جریانی (در نسخه Vega 64) و یک رابط حافظه بیش از ۲۰۰۰ بیتی، مناسب‌ترین گزینه برای این منظور هستند. شایان ذکر است که معماری GCN همواره برای محاسبات اینچنینی بهتر از رقبای دیگر (اینتل و انویدیا) بوده است.

کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega؛ سلام ماینینگ، خداحافظ بازی!

در نتیجه این محصولات هم اینک بیش از آنکه در کاربردهای گیمینگ مورد استفاده قرار گرفته و رضایت بخش باشند، بر روی پردازش‌های ماینینیگ، خصوصا Ethereum متمرکز هستند. مادامی که فرکانس هسته بر روی ۱۰۰۰ مگاهرتز، فرکانس تراشه‌های HBM2 بر روی ۱۱۰۰ مگاهرتز و PowerTarget بر روی -۲۴% باشد، توانایی کارت گرافیک وگا ۶۴ در Ethereum به 43 MH/s می‌رسد و این در حالی است که تنها ۱۳۰ وات توان مورد نیاز کارت گرافیک است که ۱۰۴ وات آن به تنهایی برای GPU مصرف می‌گردد. برای مقایسه و درک بهتر، بد نیست بدانید که به عنوان مثال کارت گرافیک RX580 با توان پردازشی 30 MH/s و صرف انرژی ۱۱۵ وات پردازش‌های مشابه را انجام می‌دهد. در نتیجه معماری وگا گیمینگ با صرف انرژی ۱۳% بیشتر، می‌تواند ۴۳% عملکرد بالاتری را ارائه دهد که در محاسبات سخت افزاری، بسیار مقرون به صرفه است.

کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega؛ سلام ماینینگ، خداحافظ بازی!

پس اگر در انتظار این مسئله هستید که ماینرها به زودی دست از سر کارت گرافیک‌های RX Vega 64 و ۵۴ برداشته و قیمت آنها ثابت گردد، کاملا در اشتباه هستید؛ دست کم از سخنان Raja Koduri نیز اینطور بر می‌آید که این شرکت به دنبال راضی نگه داشتن ماینرها بوده و در حال حاضر برنامه ای برای گیمرها وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید