کارت گرافیک Asus GEFORCE GTX 980 Ti Gold Edition

این کارت گرافیکی از سری کارت‌های سری گیمینگ شرکت ایسوس است. شرکت NVIDIA تراشه GeForce GTX 980 TI خود را روی برد کارت گرافیک ایسوس  GTX 980 Ti Gold Edition قرار داده است. این تراشه دارای لیتوگرافی ۲۸ نانومتری است. همانند اکثر کارت‌های گرافیکی لیتوگرافی دقت طراحی در ساختار برد اصلی کارت گرافیکی را نشان می‌دهد. هر چه میزان این عدد کمتر باشد اتلاف انرژی به صفر نزدیک‌تر شده و فضای اشغال شده هم کمتر می‌شود. فرکانس مرجع برای پردازشگر GeForce GTX 980 TI، ۱۲۶۶ و در حالت Boost عدد ۱۳۶۷ است. در مقایسه با رقیب خود یعنی مدل POSEIDON-GTX980TI  فرکانس پردازشگر در این مدل بالاتر است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک کارت گرافیکی حافظه داخلی و سیستم خنک‌کننده‌ی آن است. ۶ گیگابایت حافظه GDDR5 با فرکانس مؤثر ۷۲۰۰ مگاهرتز در کنار هم قرارگرفته‌اند تا بیشترین میزان داده را به کمک باس رابط ۳۸۴ بیتی تحویل گرفته و با بالاترین سرعت و دقت به پردازشگر مرکزی گرافیک “GPU” تحویل دهد. هرچه باس رابط عدد بیشتری را نشان دهد میزان پهنای باند برای ورود اطلاعات به حافظه داخلی بیشتر می‌شود. همانند فرکانس پردازشگر فرکانس موثر در حافظه گرافیکی هم نسبت به POSEIDON-GTX980TI فرکانس بالاتری بوده و داده‌ها با سرعت بیشتری پردازش می‌شوند.

شما در این مدل سه نوع درگاه خواهید دید که به‌وسیله هرکدام رزولوشن تعریف‌شده‌ای برایتان نمایش داده می‌شود. یک درگاه HDMI، یک عدد درگاه DVI-I و سه پورت DisplayPort در پنل POSEIDON-GTX980TI دیده می‌شود. برای تأمین برق این کارت گرافیک حداقل ۳۷۵ وات از برق پاور کامپیوتر برای کارت گرافیک صرف می‌شود که دو عدد رابط ۸ پین این اتصال را مهیا می‌کند. به این نکته دقت داشته باشید که انتخاب درست پاور کامپیوتر برای چنین کارت گرافیکی مهم است؛ به این دلیل که پاور کامپیوتری که قدرت ۱۰۰۰ وات دارد بیش از یک‌سوم توان خود را در اختیار این کارت گرافیکی قرار می‌دهد. همانند اکثر کارت‌های گرافیکی تولیدشده رابط اتصال تراشه به مادربرد از نوع PCI Express 3.0 است. در کنار دفترچه راهنما و کابل برق یک عدد دیسک درایو حاوی درایور کارت گرافیک و نرم‌افزار ASUS GPU Tweak برای کنترل اورکلاک در جعبه محصول قرار داده‌شده است.

GOLD20TH-almairan-asus (1) GOLD20TH-almairan-asus (2) GOLD20TH-almairan-asus (5) GOLD20TH-almairan-asus (6) GOLD20TH-almairan-asus (8)

برای آگاهی بیشتر از مشخصات و راحتی بیشتر کاربر شرکت ASUS فرآیند نام‌گذاری محصولات خود را به‌گونه‌ای انجام می‌دهد تا از نام محصول به فناوری ساخت و مشخصات کلی محصول پیش رویمان آگاهی پیدا کنیم. برای مثال در این مدل GTX980TI  نشان‌دهنده نوع تراشه استفاده‌شده است. عنوان P-6G  نشان‌دهنده مقدار حافظه گرافیکی و قابلیت اورکلاکی است. کلمه GAMING هم نشان‌دهنده کارایی بالا و عملکرد بسیار خوب این کارت گرافیکی است.

 الماس ایران برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای این مدل را به دلیل کارایی و عملکرد قوی پیشنهاد می‌کند.