قطعات سخت افزاری محبوب کاربران استیم چیست؟

شبکه آنلاین استیم اکنون به یک پایگاه قابل اعتنا به منظور انجام بازی‌های کامپیوتری گوناگون برای علاقه‌مندان به انجام بازی‌های کامپیوتری بر روی پلتفرم PC تبدیل شده است. در واقع باید اعتراف کرد که در حال حاضر عده ی فراوانی از گیمر های علاقه مند به پلتفرم PC از راه شبکه ی استیم به دنیای بازی های کامپیوتری مرتبط هستند و تعداد این دسته از گیمر ها روز به روز در حال افزایش است. در این میان دست اندر کاران شبکه ی استیم به شکل مستمر به انجام بررسی های مختلفی بر روی کاربران خود مشغول هستند تا بتوانند از سلایق و علایق آن ها با خبر شوند. یکی از شاخه های مورد بررسی قرار گرفته توسط طراحان استیم، لیست سخت افزار هایی است که کاربران این شبکه از طریق آن ها به انجام بازی های کامپیوتری مبتنی بر استیم مشغول هستند. لیستی که از طریق آن می توان از این نکته با خبر شد که کاربران استیم بیش از هر چیز از چه نوع قطعات سخت افزاری خاصی به منظور انجام بازی های کامپیوتری مورد علاقه ی خود بهره می گیرند.

از ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون شبکه استیم به طور پیوسته به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به قطعات سخت‌افزاری مورد استفاده قرار گرفته توسط کاربران خود پرداخته است و هر از گاه شاهد انتشار این اطلاعات به اشکال مختلفی هستیم. به تازگی اطلاعات مربوط به بازه زمانی ما بین ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی تا ماه مارس سال جاری میلادی در اختیار علاقه مندان به دنیای بازی‌های کامپیوتری قرار گرفته است و طبق معمول شاهد ارائه شدن آمار و ارقام جالبی در این زمینه هستیم. بر طبق اطلاعات موجود میزان استفاده کنندگان از پردازنده‌های گرافیکی شرکت انویدیا هنوز هم از سایر برند های موجود در این بخش سخت‌افزاری بیشتر است؛ به گونه‌ای که در بازه زمانی یاد شده چیزی در حدود ۵۶٫۳۵ در صد از کاربران شبکه ی استیم از کارت‌های گرافیکی برند انویدیا برای انجام بازی‌های کامپیوتری خود استفاده کرده اند.

این رقم در رابطه با محصولات برند AMD معادل ۲۵٫۵ در صد و در مورد کارت‌های گرافیک شرکت اینتل (پردازنده‌های گرافیکی موسوم به آنبورد) نیز رقم ۱۷٫۷۷ در صد را شامل می شده است. در واقع طی ماه‌های اخیر و در بازه زمانی ما بین ماه نوامبر سال گذشته (سال ۲۰۱۵ میلادی) و ماه مارس سال جاری (همین چند روز پیش) شاهد این نکته هستیم که تعداد آن دسته از کاربران شبکه استیم که از پردازنده‌های گرافیکی برند انویدیا در امر انجام بازی‌های کامپیوتری محبوب خود استفاده می‌کنند با افزایشی ۳۵ صدم در صدی همراه بوده و در سوی مقابل تعداد آن دسته از کاربران استیم که از کارت های گرافیک شرکت AMD برای انجام بازی‌های مورد علاقه خود بهره می‌برند با کاهشی نیم در صدی مواجه گردیده است. از سوی دیگر این افت را می‌توان در بخش پردازنده‌های مرکزی شرکت AMD نیز مشاهده کرد. به این ترتیب که تا پایان ماه مارس سال جاری تنها ۲۳٫۳۳ در صد از کاربران شبکه  استیم از پردازنده‌های مرکزی برند AMD استفاده می‌کرده‌اند و در سوی مقابل سهم برند اینتل از کاربران استیم در این زمینه رقمی معادل ۷۶٫۶۷ در صد بوده است.

steam

یکی دیگر از بخش‌های جالب مربوط به آمار ارائه شده از سوی شبکه  استیم به آمار مرتبط با سیستم عامل مورد استفاده قرار گرفته توسط کاربران این شبکه در تلفیق با کارت‌های گرافیک پشتیبانی کننده از واسط برنامه‌نویسی Direct X 12 اختصاص داشته است. براساس آمار موجود چیزی نزدیک به ۳۴٫۵۶ در صد از کاربران شبکه ی استیم از کارت های گرافیک مبتنی بر Direct X 12 در کنار ویندوز ۱۰ استفاده می کنند. آماری که نشان می دهد بخش قابل توجهی از کاربران شبکه استیم خود را برای ملاقات با بازی‌های جدید مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 آماده کرده اند. با این حال آن دسته از کاربران استیم که از کارت های گرافیک مبتنی بر Direct X 12 در کنار سیستم‌عامل‌هایی پایین‌تر از ویندوز ۱۰ (به طور عمده ویندوز ۷) بهره می‌برند اندکی بیشتر از آمار فوق بوده و رقم ۳۵٫۵۹ در صد از کل کاربران شبکه استیم را در بر می‌گیرد. در واقع آمار مذکور نشان از این دارند که سیستم‌عامل ویندوز ۷ (نسخه ی ۶۴ بیتی) پر استفاده‌ترین سیستم عامل در میان کاربران شبکه استیم به شمار می‌رود.

اما در عین حال هر چه قدر که جلو تر می‌رویم از تعداد کاربران این ویندوز کاسته شده و به تدریج بر کاربران نسخه ۶۴ بیتی از ویندوز ۱۰ افزوده می‌گردد. به گونه‌ای که در طی چهار ماه اخیر تعداد آن دسته از کاربران شبکه استیم که از نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۷ استفاده می‌کنند با کاهشی ۳ در صدی رو برو بوده و در عوض تعداد استفاده کنندگان از نسخه ی ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ چیزی در حدود ۸ در صد افزایش داشته است. جالب این جاست که هنوز هم بسیاری از کاربران شبکه ی استیم از سیستم عامل های قدیمی نظیر ویندوز ویستا و همچنین کارت های گرافیک پشتیبانی کننده از Direct X 10 در امر انجام بازی‌های کامپیوتری بهره می‌برند. به گونه‌ای که استفاده کنندگان از ویندوزهای ویستا (و بالا تر از آن) در کنار کارت‌های گرافیک مبتنی بر Direct X 10 در بازه زمانی یاد شده (یک و نیم سال اخیر) رقمی در حدود ۱۴٫۲۷ در صد از کاربران شبکه استیم را تشکیل می‌داده است. در کنار این آمار شاهد ارائه شدن آماری مرتبط با آن دسته از کاربران شبکه استیم که از طریق این شبکه به انجام بازی‌های کامپیوتری مورد علاقه خود توسط محصولات شرکت اپل می‌پردازند نیز هستیم. به عبارت بهتر چیزی نزدیک به ۵۰٫۹۷ در صد از کاربران سیستم‌عامل مک در شبکه استیم را استفاده کنندگان از ابزار Macbook Pro تشکیل می‌داده اند. رقمی که در رابطه با کاربران ابزار IMac حدود ۲۲٫۴۲ در صد و در رابطه با کاربران ابزار Macbook نیز حدود ۲۲٫۰۹ در صد از آمار مذکور را شامل می‌شود. به هر صورت این آمار می‌تواند معیار مناسبی برای آشنایی با سلایق و علایق سخت‌افزاری کاربران شبکه استیم باشد و آمار خوبی را در این زمینه در اختیار افراد علاقه مند به مباحث آماری قرار دهد.