مشخصات به‌روز شده پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل Raptor Lake فاش شد

به تازگی به روزرسانی کاملی توسط وب‌سایت Wccftech از پردازنده‌های نسل سیزده اینتل سری Raptor Lake منتشر شده و این کمپانی قصد دارد در تاریخ ۲۷ سپتامبر مصادف با ۵ مهر، این سری از پردازنده‌ها را رونمایی و عرضه کند.

از آنجایی که ممکن است تاریخ عرضه پردازنده‌های سری سیزدهم تغییر کند، اما مشخصات آنها تقریبا نهایی هستند. براساس ادعاهای منتشر شده پردازنده‌های Raptor Lake از نظر به‌روز رسانی و عملکرد بهتر از رقبا عمل خواهند کرد.

اطلاعات کاملی از ۱۴ پردازنده اینتل در دسترس است. شش مدل اصلی این سری از پردازنده‌ها که شامل Core i9 13900K، Core i7 13700K، Core i5 13600K، Core i9 13900، Core i7 13700 و Core i5 13400 در جدول زیر قابل مشاهده است. در ادامه به توضیح و مقایسه برخی از مشخصات این سری از پردازنده‌ها می‌پردازیم.

گرافیک مجتمع با شناسه A780h در پنج مدل اول این پردازنده‌ها استفاده شده که توانسته ۳۲ واحد اجرایی را در اختیار بگیرد و پردازنده ششم یعنی Core i5 13400 دارای گرافیک مجتمع A782h و ۲۴ واحد اجرایی می‌باشد. حداکثر فرکانس برای شش مدل یاد شده بین ۱.۵۵ تا ۱.۶۵ می‌باشد و همچنین از حافظه DDR5 5600 و DDR4 3200 پشتیبانی می‌کنند.

Core i9 13900K پرچم‌دار این سری از پردازنده‌ها مجهز به ۸ هسته قدرتمند P و ۱۶ هسته کم‌مصرف E می‌باشد و در مقابل پایین‌ترین مدل این سری Core i5 13400 از ۶ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف بهره برده است.

intel Raptor Lake-01

در جدول دوم بررسی اجمالی از سری K و F را خواهیم داشت. توان حرارتی برای سری K، ۱۲۵ وات و برای سری‌های غیر از K، ۶۵ وات می‌باشد. سری F و KF شامل گرافیک مجتمع نیستند و قطعا جزو سری‌های اقتصادی و ارزان قیمت به‌شمار می‌روند. همه مدل‌های سری F همانند غیر F هستند به‌غیر از اینکه گرافیک مجتمع و پشتیبانی ECC از آن‌ها حذف شده است.

intel Raptor Lake-02

در انتها سراغ پردازنده‌های سری T می‌رویم که جز انواع کم مصرف اینتل به شمار می‌آیند. پردازنده‌هایCore i9 13900T  و  Core i7 13700Tدارای توان حرارتی ۳۵ وات هستند که برای برنامه‌های سازمانی طراحی شده‌اند و به همین دلیل هر دو مدل دارای گرافیک مجتمع و پشتیبانی ECC هستند.

intel Raptor Lake-03

تست‌های عملکرد اولیه نشان می‌دهد که اینتل با یک محصول برنده در دست وارد بازار خواهد شد. در همین بازه زمانی قرار است AMD نیز از نسل هفتم پردازنده‌های Ryzen خود رونمایی کند، پس باید شاهد رقابت تنگاتنگ به منظور قیمت‌گذاری هر دو محصول باشیم.

منبع: Wccftech

دیدگاهتان را بنویسید