کمپانی Sapphire، کارت گرافیک Nitro+ RX 480 را با یک سیستم خنک کننده قدرتمند معرفی کرد

چند ماه قبل در نمایشگاه Computex، کمپانی Sapphire برای اولین بار کارت گرافیک Nitro+ RX 480 را در معرض دید حاضرین قرار داد اما در آن زمان جزییات زیادی از این کارت بر پایه معماری Polaris و کارت گرافیک RX 480 در اختیار قرار نگرفت. کمپانی Sapphire نسخه‌های با ۴ و ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی از Nitro+ Radeon RX 480 را به صورت رسمی معرفی کرد. در ادامه می‌توانید با ویژگی‌های این کارت آشنا شوید.

 Sapphire-Radeon-RX-480-Nitro-5--pcgh-min

یکی از ویژگی‌های مهم این کارت گرافیک سیستم خنک‌کننده اختصاصی است که علاوه بر فن‌های جدید، از فناوری Dual-X Cooling جدیدی نیز بهره می‌برد. دو فن ۹۵ میلی‌متری قدرتمند این کارت توسط سیستم جدیدی ملقب به Quick Connect به برد PCB متصل شده‌اند تا در هر لحظه امکان جداسازی و تمیز کردن آنها وجود داشته باشد. این سیستم جدید همچنین موجب می‌شود که در صورت خرابی یا عیب یکی از این فن‌ها، همچنان امکان تعمیر و استفاده از این کارت گرافیک ممکن باشد.

با استفاده از نرم‌افزار Sapphire TriXX 3.0، کاربران می‌توانند در هر لحظه عملکرد فن‌های این کارت گرافیک را مورد مشاهده و ارزیابی قرار دهند. بنا به اطلاعات منتشر شده، فن‌های موجود در این کارت تنها هنگامی به سرعت‌های بالا خواهند رسید که دمای آن به ۵۲ درجه سانتی گراد برسد. چراغ‌های LED با طیف رنگ RGB نیز که در قالب قابلیت NITRO Glow معرفی شده‌اند می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار یا به صورت یک سوئیچ سخت‌افزاری تنظیم شوند.

انرژی موردنیاز این کارت از طریق یک کانکتور PCI-Express با ۸ پین تامین می‌شود. مدار تغذیه نیز از ۵ فاز رگولاتور بهره می‌برد تا بازده انرژی و اعتماد پذیری این بخش نیز مناسب و قابل قبول باشد. هر دو نسخه از کارت گرافیک Nitro+ RX 480 علاوه بر حافظه‌های اختصاصی از نوع GDDR5، دارای ۲۳۰۴ پردازنده استریم، ۳۶ واحد پردازشی و رابط حافظه ۲۵۶ بیتی هستند. انتظار می‌رود نسخه ۴ گیگابایتی از این کارت گرافیک با استقبال بسیار بهتری روبرو شود. این نسخه از کارت گرافیک Nitro+ RX 480 در حالت Boost دارای سرعت ۱۳۰۶ مگاهرتز است و سرعت حافظه آن نیز می‌تواند تا ۱۷۵۰ مگاهرتز افزایش پیدا کند.

Nitro RX 480-4-min

اما هسته گرافیکی نسخه ۸ گیگابایتی در حالت Boost می‌تواند سرعت ۱۳۴۲ مگاهرتزی را هم ایجاد نماید. سرعت حافظه این نسخه نیز ۲۰۰۰ مگاهرتز گزارش شده است. هردوی این محصولات دارای دو درگاه DisplayPort 1.4 و دو درگاه خروجی HDMI 2.0b نیز هستند و از نسل جدید از فناوری‌های کمپانی AMD همچون DirectX 12، Vulkan 1.0، FreeSync، LiquidVR و… پشتیبانی می‌کنند.