بررسی مزایا و معایب اورکلاک (Overclocking)

تقریبا تا چند سال گذشته کمتر کسی در مورد واژه اورکلاک (OverClock) اطلاع داشت و بحث‌های مربوط به این بخش به انجمن‌های حرفه‌ای قدیمی فعال در زمینه سخت افزار کامپیوتر خلاصه شده بود، مبحث اورکلاک جزء آن دسته از بخش‌هایی هست که خیلی زود به جایگاه مهمی دست یافت به طوریکه امروزه اهمیت اورکلاک را به وضوح در اکثر تولیدات محصولات سخت افزاری کامپیوتر شاهد هستیم، فرآیند اورکلاک در قدیم بیشتر روی افزایش عملکرد قطعات سخت افزاری محدود شده بود اما هم اکنون سرمایه کلانی از سمت کمپانی‌های سازنده قطعات به این بخش اختصاص داده می شود و هر ساله مسابقات زیادی بین شرکت‌کنندگان از سراسر جهان برای کسب مقام‌های اورکلاک انجام می شود، با راه اندازی وب سایت HWBOT خیلی زود هدف اصلی اورکلاک که چیزی جزء افزایش عملکرد قطعات سخت افزاری در گذشته نبود، تغییر یافت و جای خود را به رقابتی سیری ناپذیر در بین کاربران کامپیوتر به ویژه اورکلاکر های حرفه ای داد. امروزه این رقابت‌ها ماهیت اصلی اورکلاک را تغییر داده اند و مبحث اورکلاک را به دست مایه تبلیغاتی کمپانی‌های بزرگ سازنده قطعات سخت افزاری معطوف ساخته است، همانطور که در عنوان مقاله ذکر کردیم مطلب اصلی مورد بحث امروز ما ارائه توضیحاتی در مورد مزایا و معایب فرآیند اورکلاک می‌باشد، در ادامه به سوالاتی نظیر آیا اورکلاک به قطعات کامپیوتر صدمه می زند؟ و اینکه آیا اصلا اورکلاک ارزش قبول ریسک های ایجاد شده را دارد؟ می پردازیم.

overclock

خرید پردازنده‌ای ارزان قیمت و اورکلاک آن جهت افزایش عملکرد کلی در نگاه اول شاید خیلی وسوسه کننده باشد، اما بهتره بدانید که این مزیت با هزینه‌ای همراه هست و این قیمت می تواند گاهی اوقات بسیار گران تمام شود! اورکلاک فرآیند سختی نیست و با چند کلیک ساده در محیط بایوس امکان پذیر است اما تنها کاربران با تجربه قادر به تشخیص مشکلاتی نظیر ناپایداری، افزایش دما بیشتر از حد مجاز و …… هستند، قبل از پرداختن به نکات مثبت و منفی فرآیند اورکلاک، ابتدا باید با مفهوم کلی اورکلاک آشنا شوید! اورکلاک به روشی برای دریافت عملکردی بیشتر از مقدار تعیین شده توسط کمپانی سازنده قطعه سخت افزاری گفته می‌شود، به طور مثال بالا بردن فرکانس کاری پردازنده بیشتر از مقدار قراردادی، نیاز به مؤلفه‌هایی مانند ولتاژ را افزایش می‌دهد، به بیان ساده شما با فراهم کردن سوخت بیشتر عملکرد نهایی را گسترش خواهید داد، اورکلاک معمولا در انجام کارهای ساده و سبک نظیر تماشای فیلم، کار با برنامه‌های آفیس، جست و جو در محیط اینترنت و ….. تاثیر محسوسی ندارد اما برای افراد گیمر به ویژه اورکلاکر ها گزینه بسیار ارزشمندی برای گرفتن عملکرد بیشتر می باشد. مزایای اورکلاک در حقیقت تنها در یک ویژگی خلاصه شده است و آن هم چیزی جزء افزایش عملکرد و پرفورمنس کلی سیستم نیست، همانطور که قبلا ذکر کردیم این مزیت برای افرادی که با برنامه های پایه‌ای ویندوز محور سر و کار دارند، تغییری ایجاد نخواهد کرد ولی گیمرها برای گرفتن سرعت پاسخگویی بهتر سخت افزار کامپیوتر خود، کاملا توجه خاصی به آن می‌کنند. در سمت دیگر داستان معایب زیادی در انتظار اورکلاکرها قرار گرفته است که شاید مهم ترین آن کاهش عمر مفید قطعات اورکلاک شده باشد، شما می توانید اکثر قطعات کامپیوتر مانند پردازنده (CPU)، حافظه اصلی (RAM)، کارت گرافیک (VGA) و مادربرد (MainBoard) را اورکلاک کنید اما ورودی ولتاژ بیشتر از مقدار توصیه شده به این قطعات صدمه خواهد رساند و این آسیب عموما نتیجه افزایش دمای بیش از حد مجاز قطعه اورکلاک شده می باشد.

cpu speed

اکثر مدارهای الکتریکی از مواد اولیه مقاومی تشکیل شده‌اند اما این مقاوت در گذر زمان کاهش خواهد یافت و سرانجام به مرگ قطعه سخت‌افزاری منجر خواهد شد، پس آشنایی با نحوه صحیح اورکلاک از بخش‌های کلیدی در مؤفقیت کاربران در امر اورکلاک می‌باشد، همانطور که اطلاع دارید اکثر قطعات پرمصرف کامپیوتر مشابه پردازنده و کارت گرافیک از خنک کننده‌های مجزا و بزرگی تشکیل شده اند که این خنک‌کننده‌ها وزن و حجم اصلی قطعه سخت‌افزاری را به خود اختصاص می‌دهند، کمپانی‌های تولیدکننده با توجه به برآیند مصرفی، میزان تولید گرما و همچنین هزینه ساخت محصول، اقدام به طراحی خنک‌کننده می کنند، اکثر این خنک‌کننده‌ها تنها توانایی کنترل حرارت محصولاتی با فرکانس کاری تعیین شده توسط کارخانه را دارند، زمانی که شما با اورکلاک از استاندارد در نظر گرفته شده عبور می کنید، در حقیقت از حداکثر پتانسیل این خنک‌کننده‌ها برای کنترل حرارت فراتر می‌روید. در نتیجه کنترل مناسب دمای تولیدی همیشه در اولویت اول و آخر اورکلاکرها قرار می‌گیرد، معمولا اورکلاکرها با تهیه خنک‌کننده‌های غیر مرجع و پیشرفته این پتانسیل دمایی را گسترش می دهند. نقطه ضعف دیگر فرآیند اورکلاک باز هم به مؤلفه دمایی ارتباط پیدا می کند، افزایش ناگهانی دمای قطعات سخت افزاری نظیر پردازنده منجر به بروز خطا در عملکرد و گاهی اوقات صدمات جبران ناپذیری می شود که راه حلی جزء تعویض قطعه سخت افزاری در بر ندارد، از آنجایی که اورکلاک شامل گارانتی محصولات سخت‌افزاری نمی شود، لذا قبل از انجام اورکلاک این مطلب را کاملا مد نظر قرار دهید، در پایان فرآیند اورکلاک با تمام پستی و بلندی‌هایی که دارد، امری مثبت در نظر گرفته می‌شود، مشکلات اورکلاک تا زمانی که با مراحل این کار آشنایی کاملی داشته باشید و نکات مهم را به خوبی به ذهن بسپارید، فرآیندی بسیار لذت بخش و سرگرم کننده هست..

منبع : وب سایت سخت افزار