با فناوری میراکست (Miracast) آشنا شوید

Miracast

فناوری Miracast برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۲ توسط شرکت Wi-Fi Alliance عرضه شده و ۴۵ روز پس از عرضه کمپانی بزرگ گوگل اعلام کرد که این فناوری در سیستم عامل آندروید نسخه ۴٫۲ به بالا گنجانده شده است. این فناوری با هدف مقابله با کابل‌های تصویر HDMI پا عرصه گذاشته و تاکنون بسیار موفق عمل کرده است. فناوری میراکست به کاربر این اجاره را می دهد تا صفحه نمایش یک دستگاه را که از این فناوری پشتیبانی می‌کند بدون استفاده از کابل تصویر، سیم و … با یک دستگاه دیگر که از این فناوری نیز پشتیبانی می کند به اشتراک بگذارد. این دستگاه‌ها می‌توانند شامل یک اسمارت فون، یک تبلت، تلویزیون هوشمند و … باشند.
ممکن است با خود بیندیشید که این فناوری بسیار پیشرفته بوده و از روش های بسیار ویژه ای به منظور انتقال تصاویر استفاده می‌کند، اما واقعیت امر این است که این فناوری در عین پیچیدگی ظاهری بسیار ساده بوده و تنها از Wi-Fi به منظور فعالیت بهره می‌برد.

میراکست

 

حتما تا به حال با استفاده از بلوتوث فایلی را برای یک دستگاه دیگر ارسال کرده اید؟ فناوری میراکست نیز دقیقآ به همین گونه عمل می‌کند اما با این تفاوت که به جای استفاده از بلوتوث، از اتصال مستقیم وای‌فای یا به عبارتی دیگر اتصال Peer-To-Peer استفاده می‌کند.(P2P به معنای ارتباط مستقیم و امن یک دستگاه با یک دستگاه دیگر است، حتمآ در هنگام دانلود فایل های تو..ر.ن.ت با این واژه برخورد کرده‌اید.)

فناوری میراکست توانایی ارسال بیسیم (وایرلس) فایل‌های ویدئویی با رزولوشن ۱۰۸۰p به بالا و همچنین اصوات ۵٫۱ کاناله به صورت همزمان را دارا می‌باشد. در هنگام استفاده از این فناوری یک دستگاه به عنوان فرستنده و دستگاه دیگر به عنوان گیرنده عمل می کنند. فرستنده و گیرنده می تواند شامل هر دستگاهی باشد، به عنوان مثال در یک کنفرانس کلاسی شما می‌توانید تبلت خود را برداشته و تصاویر موجود بر روی صفحه نمایش آن را به ویدئو پروجکتور موجود در اتاق کنفرانس ارسال کنید، ویدئو پروجکتور تصاویر ارسالی از فرستنده را به صورت خودکار بر روی پرده نمایش می‌دهد. در اینجا تبلت به عنوان فرستنده (Sender) و ویدئو پروجکتور موجود در اتاق به عنوان گیرنده (Receiver) عمل می کند، اما همانطور که پیشتر اشاره شد هر دو دستگاه باید از این فناوری پشتیبانی کنند.

فناوری میراکست به صورت کاملآ مستقل عمل کرده و نیازی به یک واسطه نظیر روتر و غیره ندارد، تنها کافی است که هر دو دستگاه دارای کانکشن مستقیم وای فای باشند. این فناوری در عملکرد شباهت زیادی به فناوری Airplay کمپانی اپل و ChromeCast کمپانی گوگل دارد، اما بزرگترین ویژگی مثبت این فناوری نسبت به فناوری‌های کمپانی‌های نامبرده متن باز و کراس پلتفرم بودن آن می باشد. دستگاه‌هایی که به صورت پیشفرض از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند نیز می‌توانند با استفاده از دانگل‌های اکسترنال که به خروجی های تصویر HDMI متصل می شوند از این فناوری بهره ببرند.

asus-miracast-dongle

محدودیت‌های فناوری Miracast

  • این فناوری در کنار مزیت‌های خود، دارای محدودیت‌ها و ایرادهایی نیز می باشد، اولین نکته منفی که می توان به آن اشاره کرد استفاده از پروتکل اتصال مستقیم وای فای است، به عبارتی دیگر دستگاه‌هایی که از این پروتکل اتصالی بهره نمی‌برند نمی توانند از این فناوری استفاده کنند.
  • نکته منفی دیگر این فناوری دارا نبودن فاکتور‌های هوشمندی است. فرض کنید شما قصد دارید در یک کنفرانس با استفاده از تبلت خود فیلمی یک ساعته را به نمایش بگذارید، ابتدا به ویدئو پروجکتور متصل می شوید و سپس تمام اتفاقاتی که در صفحه تبلت شما می افتد بر روی پرده نمایش داده می‌شود، این بدان معنی است که صفحه تبلت شما باید در تمام مدت یک ساعت نمایش فیلم روشن باشد، اگر صفحه تبلت خاموش شود، محتویات نمایشی موجود بر روی پرده نیز متوقف می‌شوند تا صفحه تبلت مجددآ روشن شود. این نکته منفی در کاهش باتری دستگاه فرستند (در اینجا منظور تبلت است) تاثیر به سزایی دارد.

چگونه از این تکنولوژی استفاده کنیم؟

اگر تلفن همراه هوشمند یا تبلت شما دارای سیستم عامل آندروید ۴٫۲ به بالا باشد، گزینه ای به نام Miracast یا Wireless Display در تنظیمات موجود است (همچنین در برخی از رام ها ممکن است نام این گزینه به Cast Screen تغییر کرده باشد). فرض کنید شما قصد دارید صفحه نمایش تلفن همراه خود را بر روی صفحه نمایش تلویزیون منعکس کنید. برخی از کمپانی ها نظیر Sony، LG و پاناسونیک این فناوری را به صورت پیشفرض در تلویزیون‌های خود تعبیه کرده اند. اگر تلویزیون شما از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند استفاده از یک دانگل ضروری است.

  • ابتدا دانگل میراکست را به پورت HDMI تلویزیون متصل کرده و سپس ورودی تصویر را بر روی دانگل قرار دهید.
  • با استفاده از تلفن همراه خود به آدرس Setting > Display > Wireless Display مراجعه کنید. (این آدرس ممکن است در رام‌ها مختلف متفاوت باشد.)
  • گزینه Wireless Display را فعال کرده و کمی منتظر بمانید، دستگاه شروع به جستجو می کند. پس از مدتی دانگل متصل به تلویزیون بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود، گزینه Connect را انتخاب کرده و پس از مدتی مشاهده می کنید که صفحه نمایش اسمارت فون بر روی تلویزیون منعکس شده است.

این فناوری در حال حاظر کامل نبوده و دارای محدودیت هایی می باشد. به صورت تئوری تمامی دستگاه هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند باید بتوانند به یکدیگر متصل شوند، اما در واقعیت این گونه نیست و ممکن است گاهی اوقات اتصال انجام نشده یا مشکلات دیگری گریبانگیر کاربر شوند. در حال حاظر این فناوری توسط دستگاه هایی نظیر اسمارت فون‌ها و تبلت‌های دارای سیستم عامل Windows 8.1، سیستم‌های خانگی دارای سیستم‌عامل ویندوز ۸٫۱ و سیستم عامل آندروید نسخه ۴٫۲ به بالا پشتیبانی می‌شود. علاوه بر آن سیستم‌عامل Amazon FireOS نیز بر پایه آندروید توسعه یافته و از این فناوری پشتیبانی می‌کند.

 

 

منبع خبر : سایت سخت افزار