بررسی مادربرد ASrock FATAL1TY H270 PERFORMANCE

با سپاس فراوان از وب سایت مجله سخت افزار

مدتی است که مادربردهای جدید مبتنی بر چیپ ست Z270، H270 و B250 به بازار امده اند و هر شرکتی به سهم خود این محصولات را مورد بازبینی قرار داده است. اینکه آیا مادربرد های جدید در عملکرد فرقی با نسل گذشته خود دارند یا نه را بگذارید در بررسی که به زودی منتشر می شود اعلام کنیم. اما نباید از حق گذشت که محصولات جدید با بروزرسانی های جالبی پا به میدان گذاشته اند. ازراک هم مانند همیشه برای محصولات جدید خود ویزگی هایی را در نظر گرفته است که ممکن است بتوان در نتایج حتی پایین ترین محصول این شرکت را با محصولاتی بالاتر از آن مقایسه کرد. در این مطلب می خواهیم مادربردی گیمینگ از دیار ازراک مبتنی بر چیپ ست H270 را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

 

معرفی

ازراک، شرکتی است که در سال ۲۰۰۲ برای رقابت با شرکت های مطرح در این زمینه با پشتیبانی ایسوس بنا شد. این شرکت با توجه به عمر کمی که دارد، توانست به سرعت در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ جایگاه سومین برند پر فروش مادربرد را از آن خود کند. در مسابقات بسیاری در زمینه اورکلاک شاهد هنر نمایی محصولات این شرکت بوده ایم. امروزه این شرکت دارای محصولاتی همچون مادربرد در رده های GAMING، OVERCLOCK و EXTREME مبتنی بر پردازنده های اینتل و AMD، کامپیوتر های کوچک، کامپیوتر های آماده گیمینگ، سرور و ایستگاه کاری است.

چیپ ست سری ۲۰۰

از این پس در بازار شاهد مادربرد های با چیپ ست سری ۲۰۰ اینتل هستیم هر چند این نکته را هم باید یاد آور شویم که اگر مادربردی از نسل قبل یعنی Z170 را برای خود تهیه کرده اید، اصلا نگران نباشید زیرا با بروزرسانی می توانید از پردازنده های جدید اینتل استفاده کنید و یا اگر پردازنده ای مثل ۶۷۰۰K را در اختیار دارید می توانید از مادربردهای جدید مانند Z270 بهره ببرید. موارد ذکر شده تنها به این دلیل اتفاق می افتد که سوکت ۱۱۵۱ بین پردازنده ها و مادربردها مشترک است.  چیپست Z170 با چیپست Z270 و H170 نیز با H270 جایگزین خواهند شد. Z270 را باید پرچمدار جدید عنوان کرد اما بهینه سازی های انجام شده در این چیپ ست بیشتر به سرعت بیشتر نقل و انتقالات داده ها چه در پنل I/O و چه در اسلات های PCIe و برخی نکات ریز دیگر محدود شده است. چیپست H270 نیز کامپیوترهای سطح بالای اداری، غیر اورکلاکینگ، میان رده و…را تحت پوشش قرار می دهد و Z270 برای مصارفی مانند گیم، اورکلاک و مصارف سنگین استفاده می شود. یکی از مهمترین برتری های چیپست های سری ۲۰۰ اینتل را می توان در پشتیبانی از تعداد مسیرهای PCI Express 3.0 16X دانست؛ به طوری که در چیپست های سری ۲۰۰ این مسیرها به ۱۴ عدد در مقابل ۱۰ عدد در سری ۱۰۰ افزایش یافته است. افزایش مسیرهای HSIO و پهنای باند قابل پشتیبانی در این چیپست ها این امکان را در اختیار تولید کنندگان مادربرد قرار می دهد که از رابط های مدرنی همچون Thunderbolt و USB 3.1 و حتی اسلات های M.2 بیشتری بهره برده و از حداکثر امکانات و سرعت آنها استفاده نمایند. از جمله دیگر برتری های چیپست های سری ۲۰۰ اینتل می توان به پشتیبانی از فناوری Optane اشاره کرد که SSD های پر سرعت نسل آینده را شامل می شوند که با PCIe درگیر هستند. مسیر PCI به طور ذاتی مستقیما به پردازنده متصل شده و به همین علت نیازی به داده پردازی های حافظه رم ندارد. در نتیجه سرعت نقل و انتقال و تصمیم گیری در پروسه پردازش و فراخوانی بسیار افزایش یافته است. اینتل ادعا می کند که حافظه های Optane تا ۱۰ برابر تاخیر کمتر، ۳ برابر استقامت بیشتر، ۴ برابر بهبود عملکرد در نوشتن، ۳ برابر سرعت خواندن بیشتر و عملکرد ۳۰% درصد به ازای هر ثانیه در استفاده از توان ورودی را به نسبت تراشه های NAND رقیب دارا هستند.

یکی دیگر از امکانات نهفته در چیپست های سری ۲۰۰ اینتل را می توان به پشتیبانی از تکنولوژی Rapid Storage Technology v15 نسبت داد. مسیرهای قدیمی و با سرعت کمتر که عموما در اختیار رابط های USB 3.1 و M.2 قرار می گیرند، شامل مدل های PCIe X1 می شوند که گاها به صورت تکی و یا ترکیبی استفاده می شوند. در چیپست های سری ۲۰۰ پشتیبانی از این مسیرها به ۳۰ عدد رسیده است که در پلتفرم پیشین برابر با ۲۶ عدد بوده است. آنچه که چیپست Z270 را از H270 جدا می سازد، همان چیزی است که دو چیپست Z170 و H170 را از یکدیگر متمایز می کند. به عنوان مثال می توان به قابلیت اورکلاک در چیپست Z270 اشاره کرد که چیپست H270 فاقد آن خواهد بود. مورد دیگر قابلیت ترکیب و ادغام مسیر های HSIO در زمینه PCIe است که چیپست H170 فاقد این ویژگی است. بدین ترتیب که چیپست Z270 می تواند مسیرهای PCIe 3.0 X16 را به دو مسیر X8 تبدیل سازد که این قابلیت در پشتیبانی از فناوری Multi GPU مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند که این محدودیت تنها به کارت گرافیک های Nvidia ختم می گردد و کارت گرافیک های AMD تا حدودی با این مسئله کنار آمده اند چرا که کارت گرافیک دوم مسیر PCIe X4 را در اختیار می گیرد و متاسفانه نتیجه ی خروجی نیز در این چیشنش اصلاً رضایت بخش نیست.

نمای بیرونی و بسته بندی

جعبه ای با رنگ زمینه مشکی و حرف G که با رنگ قرمز خود و ابعاد بزرگی که دارد کاملاً جلب توجه می کند. این نوع طراحی به شناخت سریع محصول کمک بسیاری کرده است و به سرعت می توان متوجه شد که با یک مادربرد گیمینگ طرف هستیم. نشان و نوشته FATAL1TY در بالاترین بخش جعبه و نوشته ازراک در زیر آن قرار گرفته است. در وسط جعبه چیپ ست H270 نوشته شده است، نگاه را کمی پایین تر می آوریم و به برچسب گارانتی الماس ایران بر می خوریم که می تواند خیال دوست داران برند ازراک را در بحث خدمات راحت کند. در سمت دیگر می توان ویژگی هایی همچون پشتیبانی از نسل هفتم پردازنده های اینتل، مولتی گرافیک کارت های ای ام دی، و چیپ ست ماربرد را مشاهده کرد.

رنگ مشکی و قرمز همچنان در پشت جعبه هم مورد استفاده طراحان بوده است اما در این بخش رنگ مشکی برای خوانایی بیشتر نوشته ها با درصد بیشتری استفاده شده است. در این بخش می توان نمای کاملی از مادربرد را به همراه توضیحاتی در مورد ویژگی هایی همچون، کارت صدا، نورپردازی، لایه های ساختاری مادربرد، استفاده از رابط های پر سرعت، پوشش فلزی اسلات PCIe، مدار تغذیه با عملکرد بالا، توضیحاتی در مورد پنل I/O و مشخصات مادربرد را مشاهده کرد.

با باز کردن جعبه می توان در کنار مادربرد لوازم دیگری مانند، سی دی درایور، دفترچه راهنما، تعداد ۲ کابل ارتباطی ساتا، برچسبی با نشان ازراک، ، پنل محافظ I/O و پیچ هایی برای ماژول های M.2 را مشاهده کرد. در کل طراحی جعبه و محتویات درون آن بسیار جذاب و زیبا انجام شده است که باید به طراحان ازراک در این مورد خسته نباشید گفت.

طراحی و ساختار

مادربرد را از نظر ظاهری مورد بررسی قرار می دهیم. ازراک سعی کرده است رنگ استفاده شده در جعبه را بروی مادربرد هم مورد استفاده قرار دهد. در نمای روبروی مادربرد می توان استفاده از رنگ مشکی و قرمز را مشاهده کرد که در کنار مدار چاپی سفارشی که در قسمت M.2 مشاهده می شود ظاهر مناسبی را در این بخش به وجود آورده است. با وجود ساده بودن طراحی سینک های حرارتی و پنل پلاستیکی، همچنان پویایی در طراحی دیده می شود و به قول یکی از دوستان بیشتر به یاد خودروهای ماسل کار می افتیم که در کنار بروز بودن طراحی سنتی خود را حفظ کرده است.

سینک های حرارتی که بروی مدار قدرت و چیپ ست مادربرد قرار گرفته اند از طراحی مناسبی برخوردار هستند اما به شخصه ترجیح می دادم که برچسب قرار گرفته بروی سینک حرارتی چیپ ست کمی بهتر طراحی می شد یا اصلا قرار نمی گرفت. از این موارد که بگذریم، استفاده از خنک کننده هایی با بزرگترین ابعاد هم در این مادربرد با به راحتی انجام می شود که باید این مهم را به طراحی سینک ها با ابعاد مناسب نسبت داد.

چیپ ست H270 از همان پردازنده هایی که Z270 پشتیبانی می کند، استفاده می کند. این مادربرد از سوکت ۱۱۵۱ که در نسل هفتم و ششم پردازنده های اینتل وجود دارد پشتیبانی می کند. در این سوکت پردازنده هایی از نوع  Core i7/i5/i3/Pentium/Celeron دیده می شود که می توان پرچمداران آن را ۷۷۰۰K و ۶۷۰۰K دانست.

ازراک برای این مادربرد از طراحی مدار فاز قدرت ۲+۸ استفاده کرده است. مدار استفاده شده در این مادربرد از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است به طوری که می توان به راحتی به فرکانس و نتایج بالاتر از حالت استاندارد پردازنده رسید. این مهم در حالی است که استفاده از خازن ها، چوک ها، ماسفت هایی با تحمل بالا در عملکرد طولانی مدت و حرارت بالا باعث می شود تا این مادربرد با اعتماد به نفس بالا، خواسته های کاربر را در فشار بار کاری بالا به ارمغان برساند. یکی از مواردی که در این مادربرد به خوبی صورت می گیرد، اورکلاک آسان پردازنده است که باید آن را به این مدار فاز قدرت مناسب نسبت داد که می تواند به خوبی برق مورد نیاز پردازنده را با ثبات هر چه بیشتر تامین کند. همچنین ازراک از مدار فاز دیجیتال Digi Power استفاده کرده است تا ولتاژ پردازنده با ثبات بیشتری به کار خود ادامه دهد و طول عمر بیشتری را برای این بخش از مادربرد در نظر بگیرد.

در بخش حافظه شاهد ۴ اسلات DIMM هستیم که با رنگ مشکی و قرمز در هماهنگی کاملی با طراحی دیگر اجزای مادربرد به سر می برند. در این بخش کاربر می تواند تا حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه از نوع DDR4 را برای این مادربرد در نظر بگیرد. یکی از نکاتی که در این مادربرد مورد توجه ما قرار گرفت، عنوان نکردن پشتیبانی از حداکثر فرکانس رم بود. چه در جعبه و چه در وب سایت ازراک، تنها حافظه پایه رم درج شده است که در نسل هفتم پردانده های اینتل این فرکانس پایه برابر با ۲۴۰۰ مگاهرتز است و در نسل ششم پردازنده ها برابر با ۲۱۳۳ مگاهرتز است. البته به این معنا نیست که این مادربرد از فرکانس های بالاتر پشتیبانی نمی کند زیرا پشتیبانی از پروفایل XMP نسخه ۲ این موضوع را اثبات می کند که می توان از حداکثر فرکانس رم های خود استفاده کنید. البته خوشبختانه زمانی که به تنظیمات بایوس سر زدیم دیدم که فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز رم های استفاده شده به صورت پروفایل XMP در اختیار ما قرار داشت پس یادتان نرود اگر این مادربرد را تهیه کردید در اولین قدم پروفایل حافظه را بروی حداکثر قرار دهید. ازراک برای ثبات بیشتر حافظه ها از پین های طلایی استفاده کرده است که در کنار استفاده از ۴ لایه ساختاری، عملکرد خوبی را از این مادربرد شاهد بویدم.

 در بخش اسلات های PCIe شاهد ۲ اسلات PCI Express X16 هستیم که چینش آنها در حالت مولتی گرافیک به صورت ۱۶X/4X است. اسلات PCIe برای دوام بیشتر و تحمل فشار وارد شده از کارت های سنگین، به زره فولادی مجهز شده اند، البته این زره تنها در یک اسلات دیده میی شود و اسلات دیگر از این زره بی بهره است. ساختار این زره طوری نیست که ازراک آن را صرفاً بروی اسلات یا برای زیبایی گذاشته باشد، بلکه برای استحکام هر چه بیشتر این محافظ فلزی در بدنه PCB فرو رفته است. اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که از چینش مولتی گرافیک استفاده می کنید باید عرض کنیم که متاسفانه این مادربرد تنها از مولتی گرافیک کارت های ای ام دی پشتیبانی می کند (CrossFireX). در این بین ۴ اسلاتPCI Express 3.0 x1 برای استفاده از ماژول هایی با ساختار M.2 در نظر گرفته شده است که اتصال قطعاتی مانند کارت صدا یا سالید هایی با این ساختار را در تعداد بالا امکان پذیر کرده است.

در بالا و پایین دو اسلات PCI Express X16، تعداد دو M.2 قرار گرفته است. این پورت ها که برای سرعت بخشیدن به انتقال داده به کار رفته است، سالید هایی تا ۸۰ میلی متر را پشتیبانی می کنند. همانطور که در بخشی دیگر عنوان شد، ازراک در جلوی هر پورت M.2 چاپ قرمز رنگی را بروی مدار در نظر گرفته است که همین عامل بر جذابیت بصری مادربرد افزوده است. اگر به فکر تهیه سالیدی برای این مادربرد هستید می توانید قبل از خرید، دفترچه راهنما مادربرد را مطالعه کنید تا انتخاب بهتری را در این مورد داشته باشید.

برای اتصال منابع ذخیره سازی یا درایوهای نوری، ازراک بجز M.2 تعداد ۶ پورت SATA3 از نوع ۶ گیگابیت در ثانیه را در نظر گرفته است که تعداد آنها در مادربردهای جدید تمام شرکت ها کمتر از نسل قبل شده است. برای سرعت بخشیدن به منابع ذخیره سازی هم می توانید بروی تکنولوژی RAID حساب باز کنید.

آنسوی مادربرد و در پنل I/O مادربرد، می توان ۲ پورت برای قراردادن آنتن شبکه بیسیم،  پورت PS/2 برای اتصال ماوس و کیبورد های قدیمی، تعداد ۲ پورت USB برای اتصال لوازم جانبی،  پورت D-Sub، پورتDVI-D ، پورت HDMI، تعداد ۳ پورت USB 3.0 از نوع Type-A و یک پورت  Type-C، یک پورت شبکه، تعداد ۵ جک ۳٫۵ میلی متری و یک S/PDIF را مشاهده کرد.

ازراک از کارت صدایی استفاده کرده است که تا این تاریخ در تمام مادربردهای بررسی شده جدید مبتنی بر چیپ ست Z270 و H270 شاهده آن بوده ایم. در این کارت صدا شاهد یک مدار خوب همراه با Realtek ALC1220 و کدک های صوتی با کیفیت بالا هستیم. استفاده از خازن های طلایی Nichicon که این روزها در کمتر مادربردی دیده نمی شودند، برای فیلتر کردن صدا و جدا کردن ناخالصی ها به همراه آکوستیک کردن آن و از بین بردن تداخل در حجم بالا به کار گرفته شده است که می تواند با ایجاد جلوه های صوتی، گزینه مناسبی برای گیمرها و عاشقان موسیقی باشد. این کارت صدای ۷٫۱ کاناله می تواند نسبت سیگنال به نویز ۱۲۰ دسی بل را تولید کند که در کنار صدای ۳۲ بیتی برای استفاده از هدفون های حرفه ای یا اسپیکرهای حرفه ای مناسب ارزیابی می شود (البته اگر آهنگ سازی یا تنظیم موسیقی انجام می دهید که بحثش جداست). از دیگر ویژگی هایی که ازراک برای بخش صدای این مادربرد در نظر گرفته است، استفاده از لایه های مختلف در PCB برای کاهش تداخل اصوات و استفاده از کانکتور طلایی برای هدر جلوی کیس و اتصال هدفون و اسپیکر است که با بهترین کیفیت این اتصال صورت گیرد.

بعد از بررسی ظاهری سینک های دفع حرارت و پنل پلاستیکی قرار گرفته بروی پنل I/O و کارت صدا را باز کردیم. پنل پلاستیک در داخل خود بخشی برای نورپردازی دارد که با کانکتوری به مادربرد متصل شده است. پس از جدا ساختن اتصال سیم پنل به مادربرد، چشممان به یک اسلات M.2 دیگر خورد که بسیار از جایگذاری آن در این مکان شگفت زده شدیم. این پورت برای استفاده از ماژول های بلوتوث یا وای فای مورد استفاده قرار می گیرد که ابعاد پشتیبانی شده آن هم دلیلی است برای این حرف. پنل فلزی هم که برای آنتن قرار گرفته بود صرفاً با استفاده از ماژول وای فای قابل استفاده است.

با برداشتن سینک های حرارتی می توان VRM یا مدار فاز قدرت قرار گرفته و چیپ ست مادربرد را مشاهده کرد. این چیپ ست مدیریت پورت های ورودی خروجی همچون USB، SATA، M.2، کارت صدا، شبکه بیسیم، اسلات ها مانند PCI Express x1، بایوس و تغییرات صورت گرفته برای اورکلاک را در دستور کار خود دارد که در H270 با محدودیات های مختصری نسبت به Z270 کار خود را انجام می دهد. البته این چیپ ست کمی با Z270 متفاوت است اما نسبت به نسل قبل خود پیشرفت های قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است.

چیپ ست nuvoton nct6793d را می توان در کنار پورت M.2 مشاهده کرد. این عضو از مادربرد قادر به نظارت پارامترهای مهم در سخت افزارهای استفاده شده از جمله ولتاژ، سرعت فن و درجه حرارت است.

ازراک در بخش نورپردازی هم کم کاری نکرده است به طوری که می توان در ۳ نقطه مختلف مادربرد نورپردازی جالبی را مشاهده کرد کرد که می توان با استفاده از نرم افزار ارائه شده آن را مدیریت کرد. جدا از نورپردازی هایی که بروی مادربرد قرار گرفته است، ازراک کانکتور جدایی را برای اتصال نوار LED RGB قرار داده است که می توان آن را هم با نرم افزار مدیریدت نورپردازی، تحت کنترل در آورد. یک نکته دیگر این است که نام انتخاب شده برای نورپردازی با نام AURA RGB LED شناخته می شود که مشابه نام انتخابی در مادربرد های ایسوس است، اما زیاد تعجب نکنید زیرا ازراک فرزند ایسوس است.

 نرم افزارهای جانبی

ازراک همراه این مادربرد نرم افزار های جانبی را در نظر نگرفته است. اما می توانید با استفاده از ASrock APP SHOP نرم افزارهای بسیاری را برای این محصول دانلود کنید. از مهمترین این نرم افزارها می توان به ASRock F-Stream، ASRock AURA RGB LED، ASRock Key Master، ASRock APP Charger، ASRock XFast LAN و ASRock EZ Mode اشاره کرد. نرم افزارهای یاد شده توان این را دارند تا کاربر را برای تجربه بهتر از کار کردن با سیستم یاری رسانند.

 بایوس

ازراک برای مادربرد خود همچونه بسیاری از محیط های کاربری بایوس در محصولات موفق، این محیط را دو وجهه در نظر گرفته است که می توان آن را برای کاربران آماتور و کاربران حرفه ای تقسیم بندی کرد. در رابط آسان که مناسب کاربران غیر حرفه ای است، مواردی همچون مانیتورینگ کامل هر قطعه به صورت جدا، فلش کردن مادربرد برای پشتیبانی گرفتن یا بروزرسانی بایوس، مدیریت بخش خنک کننده و فن ها و RAID MODE ر ا داریم.

و اما در محیط کاربری حرفه ای، شما می توانید بین گزینه های Main، OC Tweaker، Advanced، Tool، H/W Monitor، Securety و Boot تغییراتی را انجام دهید. در این بخش کاربر می توان ریز ترین موارد از ولتاژ، فرکانس و فعال کردن بسیاری از گزینه های عملکردی را داشته باشد که تمام این موارد در کنار آگاهی از اورکلاک و برخی از موارد سخت افزاری امکان پذیر است و در غیر این صورت ریسک این تغییرات بسیار بالا است.

نرم افزارهای تست

۳D MARK : این نرم افزار را می توان محبوب ترین نرم افزار تست قطعات سخت افزاری عنوان کرد. یکی از مسائلی که نرم افزار مورد نظر را برای تست ها در اولویت قرار می دهد، تاثیر تمام قطعات در نتیجه نهایی است. به طوری که تمام قطعات استفاده شده می توانند در صورت تقویت عملکرد یا نقص در عملکرد نتیجه نهایی این نرم افزار را تغییر دهند هر چند که پردازنده و کارت گرافیک بیشترین نقش را در امتیاز ها بازی می کنند. این نرم افزار دارای تست های متفاوتی است که هر یک می توانند قطعات را به چالش دعوت کنند. اما مجموعه سخت افزار برای انجام این تست ها از ۳ گزینه Ice Storm (کمترین میزان استرس به قطعات)، Cloud Gate (استرس وارد شده در حد متوسط) و Fire Strike (بیشترین میزان استرس وارد شده به قطعات) استفاده می کند.

CINEBENCH R15 : نرم افزاری برای تست پردازنده و کارت گرافیک. این نرم افزار پس از تست قطعه مورد نظر امتیازی را بر اساس فریم ثبت شده در ثانیه عنوان می کند. پس از درج امتیاز می توان نتایج به دست آمده از دیگر محصولات را در جدولی مشاهده کرد. در حالت حرفه ای، این نرم افزار می توان پردازنده را به صورت تک هسته ای یا با تمام هسته های موجود بررسی کند. برای امتیاز دهی در بخش کارت گرافیک با پخش ویدیو سه بعدی عملیات امتیاز دهی انجام می شود و می توان از نتیجه به دست آمده به راحتی اطلاع یافت.

AS SSD Benchmark : نرم افزاری برای تست SSD و منبع ذخیره سازی که می توان با آن از سرعت خواندن و نوشتن قطعه و همچنین زمان تاخیر و امتیاز آن مطلع شد. همچنین می توان اطلاعات مختصری از نوع قطعه مورد نظر به دست آورد.

ATTO Disk Benchmark : نرم افزاری برای تست منابع ذخیره سازی با دقت بالا. این نرم افزار بعد از انتخاب منبع ذخیره سازی، قطعه را با حجم های مختلف تست می کند و سرعت خواندن و نوشتن آن را نشان می دهد.

PCMARK : نرم افزاری دیگر از شرکت Futuremark که در سبد خود نرم افزار محبوب ۳DMARK را دارد. این نرم افزار با سنجش قدرت سیستم در زمینه مدیا و وب گردی سعی دارد تا امتیازی را در این زمینه به قطعات سخت افزاری استفاده شده بدهد. تست هایی مانند ویدیو چت، سرعت موتور جستجوگر، نرم افزارهای نوشتاری، بازی ها، ادیت کردن عکس ها و ویدیو از جمله این تست ها است. تست ها در این نرم افزار با دو روش انجام می شود که شامل HOME ACCELERATED و WORK ACCELERATED هستند.

بازی ها

سیستم تست :

پردازنده Intel Core i7 6700k : یکی از بهترین گزینه ها برای انجام تست ها و بازی ها این پردازنده است. از ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت ۱۴ نانومتری، ۴ هسته و ۸ رشته موازی، فرکانس کاری ۴ گیگاهرتز و مقدار ۸۸ مگابایت برای کش اشاره کرد. عملکرد بی نظیر این پردازنده آدرنالین خون کاربر را به بالاترین حد خود می رساند.

حافظه G.SKILL TRIDENT Z: از ویژگی های حافظه استفاده شده می توان به ۴ ماژول ۸ گیگابایتی از نوع DDR4، فرکانس پایه ۲۱۳۳ مگاهرتز و نهایت فرکانس ۳۴۰۰ مگاهرتز، پشتیبانی از پروفایل XMP 2.0 و زمان تاخیر ۱۶۶  اشاره کرد.

کارت گرافیک Gigabyte GTX 950 Xtreme Gaming : مدتی است که از این کارت گرافیک استفاده می کنیم و بر این اعتقادیم که نسبت به مبلغ پرداختی عملکرد خوبی را از آن شاهد هستیم. استفاده از رابط ۱۲۸ بیتی، فرکانس کاری بین ۱۲۰۳ مگاهرتز تا ۱۴۳۱ مگاهرتز، ۲ گیگابایت حافظه از نوع GDDR5، فرکانس حافظه ۷۰۰۰۰ مگاهرتز، معماری ساخت ۲۸ نانومتری، حداکثر رزولوشن ۲۱۰۶۰×۴۰۹۶ پیکسل و پشتیبانی از DirectX 12 را می توان از ویژگی های این کارت عنوان کرد.

پاور کامپیوتر GREEN GP1350B-OC : محصولی با استاندارد ۸۰PLUS SILVER و عملکردی مناسب. پاور کامپیوتر مورد نظر از زیر مجمو عه های کمپانی نام آشنای CWT است. از ویژگی های این پاور کامپیوتر می توان به ۲ مدار مجزا ۷۵۰ وات، مصرف بهینه انرژی در حالت آماده به کار، استفاده از خازن های جامد ژاپنی در مدار DC-DCC، استفاده از خازن های الکترولیت ژاپنی Nippon Chemi Con با تحمل حرارت ۱۰۵ درجه سانتی گراد، استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز کم و بسیاری از موارد دیگر که می تواند برای کاربران سخت گیر انتخاب خوبی را به همراه داشته باشد.

منبع ذخیره سازی ADATA XPG SX900 : مدل مورد استفاده با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت است که برای استفاده ۱۱۹ گیگابایت را در اختیار کاربر قرار می دهد. این حافظه سالید دارای سرعت نوشتن ۵۲۰ مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن ۵۵۰۰ مگابایت در ثانیه است.

خنک کننده GREEN GLACIER 240 : واتر کولری با ساختار و قیمت مناسب. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور ۲۴۰ میلی متری، استفاده از دو فن ۱۲ میلی متری، واتر پمپ قدرتمند با ۷۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۰۰۰ هزار ساعت عمر مفید، واتر بلاک کاملا مسی و فن هایی با نویز کم و طول عمر بالا اشاره کرد.

نتیجه

ازراک همچون گذشته تمام سعی و تلاش خود را کرده است تا محصولی را به دست مشتری برساند که تنها کارایی را در اولیت خود قرار داده باشد. استفاده نکردن از قطعات یا ویژگی هایی که ممکن است در بسیاری از مادربردها وجود داشته باشد اما خیلی از کاربران از آن بهره ای نبرند و تنها مبلغ آن را پرداخت کرده باشند را می توان یکی از مزیت های ازراک دانست. ازراک در مادربردی که بررسی شد تلاش کرده است تا محصولی عالی را در قالب H270 وارد بازار کند که به جرات می توان گفت تا این لحظه این مادربرد از بسیاری از مادربردهای Z270 هم عملکردی به صرفه تر و بهتر را داشته است. در بازی ها و بنچمارک ها نتایج گاه یا پا به پای مادربردهایی با چیپ ست Z270 بود و یا در برخی نتایج عملکردی بهتر از آنها را در این مادربرد شاهد بودیم.