تولیدکنندگان حافظه، ماژول ساز یا چیپ ساز؟

اگر علاقمند به سخت‌افزار و قطعات مختلف آن هستید، حتما هنگام خرید نام برندهای مختلفی را شنیده‌اید. برندهای مختلفی در زمینه‌ی تولید سی‌پی‌یو، کارت گرافیک، مادربورد، پاور کامپیوتر، خنک کننده و غیره فعالیت می‌کنند. اما در زمینه‌ی تجهیزات ذخیره‌سازی چطور؟ در مورد تجهیزات ذخیره‌سازی دقیقا همینطور است اما با یک تفاوت کوچک! بخش بسیار زیادی از تولید مادربورد، کارت گرافیک و خنک‌کننده توسط برندی انجام می‌شود که آن را عرضه می‌کند اما در تولیدات مبنی بر حافظه، رویه به این شکل نیست.

fdk memory chip

 یک حافظه رم را در نظر بگیرید، این حافظه از یک بورد مدار چاپی یا PCB، تعداد چیپ یا آی‌سی مموری و کنترلر تشکیل شده است. تولید PCB، چیپ حافظه و کنترلر از عهده‌ی هر شرکتی برنمی‌آید و کمپانی‌های معدودی هستند که تکنولوژی ساخت این کامپوننت‌ها را در اختیار دارند. از کمپانی‌های برتر تولیدکننده بورد مدار چاپی یا PCB می‌توان به کمپانی کانادایی Camptech، کمپانی آمریکایی Sunstone Circuits و یا کمپانی نام‌ آشنای فاکسکان اشاره کرد. به جز فاکسکان که بسیار محدود به تولید حافظه‌های DRAM می‌پردازند، سایر کمپانی‌ها در زمینه تولید حافظه رم فعالیت نمی‌کنند اما انواع PCB‌ را برای تولید کنندگان DRAM می‌سازند.

fdk memory pcb

این کمپانی‌ها علاوه بر DRAM، برای سایر قطعات مثل هارددیسک و اس‌اس‌دی که نیاز به بورد مدار چاپی دارند، تولیدات مختلفی عرضه می‌کنند. بالاترین تکنولوژی ساخت در دنیا بعد از صنعت هواپیما و در کل هوافضا به صنعت تراشه‌های نیمه‌هادی مربوط می‌شود. در ساخت تراشه‌های نیمه‌هادی،  سیلیکون که از شن استخراج می‌شود و نانوترانزیستور به عنوان کامپوننت‌های اصلی ذخیره‌سازی و پردازش استفاده می‌شود. کمپانی‌های کمی در دنیا هستند که تکنولوژی ساخت چیپ‌های حافظه مبتنی بر سیلیکون را دارند. از این کمپانی‌ها می‌توان به SKHynix، NANYA، SAMSUNG، TOSHIBA، INTEL، ELPIDA و Micron اشاره کرد. این کمپاني‌های انواع چیپ‌های DRAM و FLASH را تولید می‌کنند و در اختیار برندهای مختلف قرار می‌دهند.

 fdk-fabricate-01

به دلیل در دسترس نبودن تکنولوژی ساخت آی‌سی مموری یا مموری چیپ، شرکت‌های فعال این حوزه به دو دسته تقسیم می‌شوند: Module Maker یا ماژول ساز و Chip Maker یا چیپ ساز.

شرکت‌های ماژول‌ساز در حقیقت چیپ‌های مموری و PCB را از کمپانی‌های مختلف خریداری کرده، با شخصی‌سازی پروفایل SPD و درنظر گرفتن ظاهر بعضا جذاب، آن را برای فروش عرضه می‌کنند. از این شرکت‌ها می‌توان به G.SKILL، OCZ، CORSAIR، TeamGroup، Crucial و غیره اشاره کرد. یکی از معروف‌ترین و قدرتمندترین رم‌های این گروه G.SKILL Trident Z است که کارایی بسیار بالایی دارد اما در حقیقت جی‌اسکیل چیزی را از خود تولید نمی‌کند.

fdkRam-01

ترایدنت زد در حقیقت رم پرفورمنس بالای جی‌اسکیل است که سازنده تک تک چیپ‌های این سری را دست‌چین می‌کند. به این معنا که در ولتاژ معینی، چیپ‌هایی که توانایی رسیدن به بالاترین فرکانس را دارند جدا می‌شوند و برای اسمبل و مونتاژ روی PCB انتخاب می‌شوند. البته برخی کمپانی‌ها ممکن است این دست‌چین‌ سازی را انجام نداده و چیپ‌های به مراتب کمتر فرکانس‌پذیر‌تر را در نظر می‌گیرند. جی‌اسکیل همچنین کمترین زمان‌بندی‌ها را برای پروفایل XMP در SPD انتخاب می‌کند که تفاوت دیگر رم ترایدنت زد در اینجا مشخص می‌شود. پس این کمپانی بهینه‌سازی، شخصه سازی و مونتاژ را انجام می‌دهد اما در دسته‌ی تولید کنندگان قرار نمی‌گیرد.

fdk-fabricate-02

برخی کمپانی‌ها مثل سامسونگ و هاینکس در گروه چیپ‌ساز‌ها قرار می‌گیرند و رم عرضه شده توسط آنها در واقع دارای مموری چیپ تولید خودشان است. این کمپانی‌ها همانطور که اشاره کردیم در دسته‌ی چیپ ساز جای میگیرند و برندهای ارزشمندتری هستند.

fdk-quality control-01

دیدگاهتان را بنویسید