اهمیت پاور کامپیوتر مناسب در سیستم‌های کامپیوتری

هنگام خرید کامپیوتر خانگی یا اداری به چه قطعه‌ای بیش از بقیه دقت می‌کنید؟ سی‌پی‌یو؟ کارت گرافیک؟ رم؟ اس‌اس‌دی؟ البته همه‌ی این قطعات حائز اهمیت هستند اما تمام آنها به جریان برق نیاز دارند و جریان برق نامناسب و غیراستاندارد به سوختگی قطعه کامپیوتری و الکترونیکی ختم می‌شوند. پاور کامپیوتر یا Power Supply وظیفه‌ی تامین جریانی پاک و تمیز را برای قطعات کامپیوتر برعهده دارد تا تحت هر شرایطی از آنها محافظت کند. پس پاور کامپیوتر حکم قلب کامپیوتر را دارد. پاورهای کامپیوتر متنوع از سوی تولید کنندگان مختلف در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند اما در نهایت هیچ چیز به اندازه‌ی فاکتور Reliability یا قابلیت اطمینان برای یک کاربر اهمیت ندارد. به همین دلیل، کیفیت حرف اول را در پاور کامپیوتر می‌زند.

corsair psu

وظیفه‌ی پاور کامپیوتر دریافت برق شهری AC (۱۱۵یا ۲۲۰ ولت) و تبدیل آن به برق DC است. جریان ۲۲۰ یا ۱۱۵ ولت بعد از وارد شدن به پاور کامپیوتر به شاخه‌های ۳، ۵ و ۱۲ ولت تقسیم و آماده برای تغذیه‌ی قطعات الکترونیکی کامپیوتر خواهد شد. محافظت از قطعات الکترونیکی کامپیوتر هنگام برق رسانی در برابر نوسانات، نویز، ریپل و غیره از وظایف مهم پاور کامپیوتر است. علاوه بر آن، یک پاور کامپیوتر باکیفیت به محافظ‌های متعددی از جمله محافظ جریان بیش از حد، محافظ ولتاژ بیش از حد و کمتر از حد، محافظ در برابر دما، محافظ اتصال کوتاه و محافظ توان بیش از حد مجهز است که به اختصار OCP، OVP، UVP، OTP، SCP و OPP نامید می‌شوند.

FSP hydro G

به طور کلی، پاور کامپیوتر نمی‌تواند جریان برقی که به عنوان ورودی دریافت می‌کند را عینا در خروجی تحویل دهد. به عبارت دیگر، بازدهی پاورها همیشه ۱۰۰ درصد یا ۱ نیست. بهره‌وری انرژی یا Power Efficiency یکی از فاکتورهای مهم یک پاور کامپیوتر است که این بهره‌وری یا بازدهی حداقل باید ۸۰ درصد باشد تا در دسته‌ی پاور‌های استاندارد قرار گیرد. تعیین بهره‌وری انرژی پاور کامپیوتر توسط سازمان 80Plus تعیین می‌شود. بعد از تست‌های مختلف سازمان 80Plus، نشان‌های مختلفی به پاورها اعطا می‌گردد که سخت‌گیرانه‌ترین آنها 80Plus TITANUM نام دارد که به معنای بهره‌وری ۹۴ درصدی در لود ۵۰ درصد است. البته استاندارد تیتانیوم را پاورهای کمی دریافت کرده‌اند و در مجموع 80Plus Gold استاندارد محبوبی است.

80plus standard

جدول زیر معنا و مفهوم هر کدام از استانداردهای 80Plus را شرح می‌دهد. برای مثال، بهره‌وری پاورهای تیتانیوم در لود کامل به ۹۰ درصد می‌رسد که برای لود کامل عدد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

80plus standrad specification

دیدگاهتان را بنویسید