اورکلاک شدن کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا با فرکانس ۳ گیگاهرتز و توان مصرفی ۶۱۶ وات

به تازگی بنچمارک‌های جدیدی از کارت گرافیک پرچم‌دار انویدیا یعنی GeForce RTX 4090 که بر پایه معماری Ada Lovelace ساخته شده، منتشر شده است. پیش از این انویدیا فرکانس کارت گرافیک RTX 4090 را در حین فعالیت ۲.۸۵ گیگاهرتز اعلام کرده بود. آنچه که از نتایج بنچمارک‌ها بدست می‌آید معماری Ada Lovelace نسبت به معماری کارت گرافیک‌های پیشین یعنی Ampere انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

NVIDIA-RTX-4090-02

تعدادی از گیمرها و اورکلاک‌ها با کمی دستکاری در تنظیمات کارت گرافیک RTX 4090 توانسته‌اند فرکانس آن را به ۳ گیگاهرتز برسانند و حتی در برخی موارد در حین کارهای سبک فرکانس کارت گرافیک نام برده تا ۳.۱ گیگاهرتز رسیده است. اما آنطور که به نظر می‌رسد فرکانس ۳ گیگاهرتز فرکانسی خواهد بود که  به احتمال زیاد بیشتر کارت‌های گرافیک رده بالا سری RTX 4090 بدون مشکل و محدودیت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

NVIDIA-RTX-4090-03

تصاویری که به تازگی منتشر شده است، حاکی از آن است که کارت گرافیک RTX 4090 در حین فعالیت به فرکانس‌های ۳ گیگاهرتز و ۲.۶۴ گیگاهرتز دست پیدا کرده است و مصرف انرژی در این فرکانس‌ها به ترتیب ۶۱۵.۸ و ۴۲۵.۶ بوده است. چنین شرایطی تنها برای کارت گرافیک RTX 4090‌ با معماری Ada Lovelace قابل تحمل است.

تست استرس Furmark یکی از سنگین‌ترین تست‌های کارت گرافیک به حساب می‌آید که بر روی کارت گرافیک RTX 4090 با فرکانس بالای ۳ گیگاهرتز انجام شده است و می‌توان گفت مصرف انرژی بالای ۶۱۶ نیز بدلیل انجام شدن این تست بوده است.

منتشر کننده تصاویر متاسفانه بنا به دلایلی دمای پردازنده و همچنین دمای بالای نقطه برد را منتشر نکرده است. توان حرارتی پایه برای کارت گرافیک RTX 4090، ۴۵۰ وات در نظر گرفته شده است. اما توان حرارتی پایه برای بسیاری از کارت گرافیک‌های سفارشی اورکلاک شده و گیمینگ که توسط شرکت‌ها عرضه می‌شود نیز از ۵۰۰ وات فراتر خواهد رفت.

به احتمال زیاد کارت گرافیکی که در این تست استفاده شده یک مدل سفارشی با بیشینه توان مصرفی بیش از ۶۰۰ وات بوده، زیرا گفته شده بیشینه توان مصرفی در کارت گرافیک نسخه Founders Edition، 600 وات در نظر گرفته شده است.

منبع: allinfoSpace

Leave a Comment