کارت گرافیک AMD Radeon RX 460 آنلاک شد!

کارت گرافیک AMD Radeon RX 460 آنلاک شد، افزایش کارایی ۱۰ درصدی با آپدیت بایوس

یک خبر خوب برای دارندگان کارت‌های گرافیک AMD RX 460، کاربری با نام مستعار  der8auer متوجه شده این کارت‌ها در اصل دارای ۱۰۲۴ پردازنده جریانی یا همان واحد سایه زنی هستند اما از طریق قفل بایوس به ۸۹۶ واحد تقلیل یافته است. درست همانطور که حدس می‌زنید، بایوس آنلاک شده نیز منتشر شده و می توان کارایی بالاتری از این کارت‌ها استخراج کرد. بررسی های اولیه حاکی از افزایش کارایی نزدیک به ۱۰ درصد است.

RX 460 در پیکربندی استاندارد دارای ۸۹۶ پردازنده جریانی و ۵۶ واحد آدرس دهی بافت (TMU) فعال است اما حالا مشخص شده این تراشه در اصل دارای ۱۰۲۴ پردازنده جریانی و ۶۴ واحد آدرس‌دهی بافت است که از طریق قفل بایوس ۱۲۸ پردازنده جریانی و ۸ واحد آدرس‌دهی بافت قفل شده است. هر چند دلیل این موضوع به درستی روشن نیست، اما گمان می رود RX 460 برآمده از یک پردازنده گرافیکی مخصوص لپ‌تاپ لغو شده باشد که AMD تصمیم گرفته کاربرد دیگری برای آن بیاید و با تقلیل منابع سخت افزاری، یک محصول دیگر از آن خلق کرده است. دلیل این کار می‌تواند به مناسب نبودن برای استفاده در لپ‌تاپ به ویژه توان حرارتی بیش از ۳۵ وات باشد.

به بخش جذاب تر ماجرا باز می گردیم، هم اکنون بایوس ماد شده برای دو کارت‌گرافیک از برند ایسوس و سافایر منتشر شده و به نظر می‌رسد کلیه کارت‌های RX 460 قابل آنلاک باشند. شخصی که این ماجرا را کشف نموده به بررسی ۵ نمونه از کارت ROG STRIX Radeon RX 460 4GB OC Edition ایسوس پرداخته و با اعمال بایوس ماد شده، هر ۵ نمونه آن به آسانی آنلاک شده اند. همچنین وی به یک کارت NITRO RX 460 4GB  سافایر نیز دسترسی داشته و با موفقیت آنلاک شده است. بنابراین به نظر می‌رسد تمامی کارت‌ها قابل آنلاک بوده و تنها به بایوس ماد شده اختصاصی برای هر کارت نیاز است. همچنین نباید مشکلی در آنلاک کردن کارت‌های ۲ گیگابایتی وجود داشته باشد.

فرآیند آنلاک کردن کارت‌های RX 460 بسیار ساده است. ضمن پشتیبان گرفتن از نسخه فعلی بایوس کارت، تنها باید بایوس ماد شده اختصاصی همان مدل را فلش زد، تمام است. البته آخرین درایور منتشر شده از سوی AMD با کارت‌های مجهز به بایوس دستکاری شده قابل استفاده نیست و باید از یک نسخه قدیمی‌تر استفاده کرد.

 

به بررسی افزایش کارایی می‌رسیم، بررسی بر روی دو نمونه کارت آنلاک شده از ایسوس و سافایر حاکی از افزایش کارایی نزدیک به ۱۰ درصد در بازی‌ها است.

حالا تنها باید منتظر انتشار بایوس‌های ماد شده برای کارت‌های بیشتری ماند، البته فعلاً هیچ تضمینی وجود ندارد که همه کارت‌ها قابل آنلاک باشند اما دلیلی هم برای ناممکن بودن آن وجود ندارد.در پایان امیدواریم هیچگونه رابطه ای بین بازگشت بررسی اصالت بایوس در درایور Crimson ReLive و این ماجرا وجود نداشته باشد، در غیر این صورت AMD کاربران از نصب بایوس ماد شده منع می کند و نمی‌توان از درایورهای جدید، دست کم بدون استفاده کرد. البته درایور مزبور نیز ماد شده و قفل مربوط به بایوس‌های غیر اورجینال برداشته شده اما نصب آن دردسرهای خاص خود را دارد.

بایوس های ماد شده موجود:

Sapphire RX 460 Nitro 4G

ASUS RX 460 STRIX O4

منبع شهر سخت افزار

دیدگاهتان را بنویسید