ایسوس با معرفی کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 مجهز به سیستم خنک‌کننده فلز مایع، خودی نشان داد

در حالیکه با معرفی فناوری‌های هوش مصنوعی انویدیا و سایر کمپانی‌ها سر و صدای زیادی به‌پا شده، ایسوس نیز از این قافله عقب نمانده است. در طول سال‌ها ایسوس از نام تجاری ROG Matrix برای معرفی محصولات منحصربه‌فرد GPU خود استفاده کرده است. اکنون این شرکت در نمایشگاه Computex 2023 از برد Matrix برای ساخت کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 که مبتنی بر سیستم‌خنک‌کننده AIO و فلز مایع است، رونمایی کرد.

ROG Matrix GeForce RTX 4090 کارت گرافیک ایسوس

ایسوس ادعا کرده، استفاده از مواد رسانای حاوی فلز مایع بر روی قالب GPU به جای خمیر حرارتی می‌تواند در انتقال گرما کارآمدتر عمل کند، کاری که پیش از این هرگز انجام نشده بود. هیت‌سینکی که قرار این گرما را پخش کند به‌طور کامل حافظه و VRAM را پوشش می‌دهد تا عمل اورکلاک با خیال راحت انجام شود. ایسوس ادعا می‌کند برای جلوگیری از خطر نشت خمیرهای حاوی فلزات بر روی قطعات دیگر، مناسب‌ترین خمیر با میزان چسبندگی بالا را بعد از آزمایشات بسیار ساخته تا بتواند در برابر انتقال گرما و خطر نشت از خود مقاومت نشان دهد.

ROG Matrix GeForce RTX 4090 کارت گرافیک ایسوس

علاوه بر این‌ها، این کارت از AIO اختصاصی ۳۶۰ میلی‌متری نیز برای خنک‌سازی این کارت گرافیک استفاده کرده که کاملا ARGB است. از آنجایی که خنک‌کننده هوا در این کارت استفاده نشده، ایسوس توانسته ضخامت آن را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد و ارتفاع آن به جای ۳.۵ اسلات به ۲.۵ اسلات کاهش یافته است. همچنین طول آن به مقدار ۱۱ اینچ کوتاه شده است. انرژی مورد نیاز برای این فن‌ها بدون اتصال به کابل و از طریق اتصال مغناطیسی تامین می‌شود و سایر کابل‌ها درون یک شلنگ رابط، پنهان شده‌ است. این فن‌ها با سرعت ۱۰۰۰ دور بر دقیقه می‌چرخند تا بتوانند دمای کارت گرافیک با توان ۴۵۰ وات را در محدوده دمایی ۶۰ درجه سانتی‌گراد ثابت نگه دارند.

لازم به ذکر است کارت گرافیک پرچم‌دار ایسوس از ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X بهره می برد و قابلیت نصب به‌صورت افقی و عمودی را دارد و کارت درون یک محفظه با نور RGB محصور شده است، تنها زمانی قابل دیدن است که به‌صورت عمودی نصب شود. خروجی تصویر در این کارت گرافیک شامل ۳ عدد پورت Displayport‌ و ۲ عدد HDMI خواهد بود.

ROG Matrix GeForce RTX 4090 کارت گرافیک ایسوس

منبع: Extremetech و Hothardware

دیدگاهتان را بنویسید