گام‌به‌گام با نمایشگاه Computex 2023 تایوان

نمایشگاه فناوری Computex تایوان که بعد از ۴ سال به‌دلیل انتشار ویروس کرونا به تعویق افتاده بود، در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد. از اواسط سال ۲۰۱۹ تا به امروز هوش مصنوعی دست‌خوش تغییرات عظیمی بوده است که هر گوشه از صنعت را تحت‌تاثیر قرار داده است. در طول این سال‌ها حوزه قطعات رایانه شخصی تحت تاثیر کمبود، افزایش قیمت، تورم و… قرار گرفته است.

در سال ۲۰۲۳ همزمان با بازگشت نمایشگاه به حالت عادی، بیش از ۱۰۰۰ غرفه در نمایشگاه Nangang در حال برپایی است و کمپانی‌های بزرگی همچون انویدیا، ایسر، ایسوس، ام‌اس‌آی، گیگابایت و غیره در تایوان آماده رونمایی از جدیدترین و رقابتی‌ترین محصولات خود هستند. سخنرانی‌های اصلی Computex در روز قبل از افتتاحیه یعنی 29 May انجام خواهد شد.

درباره نمایشگاه Computex

Computex یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تجاری مرتبط با فناوری اطلاعات و الکترونیک جهان است. این نمایشگاه هر سال در ماه می و ژوئن در تایپه، تایوان برگزار می‌شود و تمرکز اصلی در آن به پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها در IT و سخت‌افزار کامپیوتر بوده است. از آنجایی تایوان به عنوان مهد اصلی فناوری و تولید لوازم الکترونیکی به حساب می‌آید، این نمایشگاه هر سال در تایپه برگزار می‌شود. بخش‌های مرسومی که در این نمایشگاه به چشم می‌خورد شامل سیستم‌های کامپیوتری، قطعات رایانه شخصی، تجهیزات جانبی، تجهیزات بازی، تجهیزات شبکه و نرم‌افزار است و سایر حوزه‌ها مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، اینترنت اشیاء و موارد دیگر اخیرا به این قافله پیوسته‌اند.

این نمایشگاه به عنوان یک پلت‌فرم و یا استارت‌آپی است برای کمپانی‌هایی که حرفی برای گفتن دارند، تا از جدیدترین محصولات خود رونمایی کنند و یا نمونه‌های اولیه و طرح‌های مفهومی را به نمایش گذارند. همچنین این نمایشگاه را می‌توان به یک پلت‌فرمی تشبیه کرد تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در یک قالب ساختار یافته با یکدیگر مذاکره کنند و فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری را برای یکدیگر رقم بزنند.

برترین روندهای تولید در Computex 2023

لپ‌تاپ در ‌نمایشگاه Computex 2023

انتظار می‌رود شاهد ارتقا قطعات برای محصولات پرچمدار از تولیدکنندگان تایوان از جمله ایسر، ایسوس و MSI در حوزه گیمینگ باشیم. زیرا پردازنده‌های گرافیکی سری Nvidia GeForce RTX 40 و پردازنده‌های نسل سیزده اینتل و ای‌ام‌دی Ryzen 7000 دست‌به‌دست هم داده‌اند تا با تولید لپ‌تاپ‌هایی با عملکرد بالا، گیمرها و تولیدکنندگان محتوا را هیجان‌زده کنند. این به‌روزرسانی شامل حال لپ‌تاپ‌های میان‌رده هم خواهد شد تا با استفاده از کارت‌های RTX 4060 و RTX 4060 Ti و تراشه‌های سری P و U سیستم‌هایی مقرون‌به صرفه عرضه نمایند.

PCI Express 5.0 در نمایشگاه Computex 2023

نمایشگاه Computex 2023 را می‌توان همزمان سرآغاز استفاده از PCI Express 5.0 دانست. اس‌اس‌دی‌هایی که از این استاندارد استفاده می‌کنند، دارای سرعت خواندن و نوشتن تا ۱۴۰۰۰ مگابایت بر ثانیه هستند و دو برابر سریع‌تر از PCI Express 4.0 عمل می‌کنند.

مادربرد در ‌نمایشگاه Computex 2023

دو تولید کننده کلیدی مادربرد در تایوان AMD و Intel تراشه‌های جدید خود را ۶ ماه پیش عرضه کردند. این بدان معنا نیست که این تولید‌کنندگان در نمایشگاه Computex 2023 حرفی برای گفتن نداشته باشند. ممکن است پیاده‌سازی برخی OEMها، پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. به احتمال زیاد شاهد مدل‌های جدید میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه که شامل امکاناتی نظیر وای‌فای داخلی، پشتیبانی صوتی فراگیر، USB‌ بهبود یافته و ویژگی‌هایی نظیر نصب آسان درایو M.2 خواهیم بود.

پردازنده‌ در ‌نمایشگاه Computex 2023

رقابت تنگاتنگ پردازنده‌های Intel و AMD با عرضه Ryzen 7000‌ و Raptor Lake نسل سیزدهم آغاز شد که هر دو در تولید پردازنده‌های بالارده و میان‌رده موفق بوده‌اند در حالیکه AMD در بخش پایین‌رده خیلی بی‌صداتر عمل کرده است. رونمایی از نسل بعدی پردازنده‌ها هر روز نزدیک‌ می‌شود و اگر AMD نتواند خود را در این رده از پردازنده‌ها بالا بکشد و موفق‌تر از نسل قبل عمل کند، ممکن است جایگاه خود را به اینتل واگذار کند.

کارت گرافیک در ‌نمایشگاه Computex 2023

کارت‌های گرافیک Radeon RX 7600 AMD و Nvidia GeForce RTX 4060 Ti یک هفته قبل از نمایشگاه Computex عرضه شدند و در طول نمایشگاه شاهد تعداد بیشتری از این دو خانواده خواهیم بود. مدل‌های رده بالاتر با راه‌حل‌های حرارتی پیشرفته و اغلب اورکلاک کارخانه‌ای ظاهر خواهند شد. برخی از آنها قبل از شروع Computex عرضه شدند و به احتمال زیاد اغلب OEMها مانند ایسوس، زوتک، MSI، گیگابایت و ازراک در طول نمایشگاه از محصولات خود پرده‌برداری خواهند کرد.

منبع: pcmag

دیدگاهتان را بنویسید