همه چیز درباره پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل

همانگونه که می‌­دانیم پردازنده‌های نسل دوازدهم سری Alder Lake، به تازگی وارد بازار شدند و پردازنده‌هایی مانند Core i5-12600K و Core i9-12900K جزو بهترین­‌های این سری از پردازنده­‌ها به شمار می­‌روند. کمپانی اینتل بعد از معرفی پردازنده‌های نسل دوازدهم، خود را آماده معرفی نسل بعدی بنام Raptor Lake کرده است. در اینجا سعی داریم تمام اطلاعات موجود در مورد پردازنده‌های نسل بعدی را ارائه کنیم.

طبق شایعات منتشر شده از سوی برخی وب‌سایت­ها، پردازنده‌­هایی با مدل Core i9-13900K که جزو پردازنده‌های نسل سیزده به شمار می­‌آیند، دارای ۲۴ هسته و ۳۲ رشته هستند که ۸ هسته آن (Raptor Cove) عملکردی بالا دارند و ۱۶ هسته آن (Gracemont) کم مصرف خواهند بود. گفتنی است که پردازنده نام برده شده نسخه پیشرفته‌­تر و بهبودیافته­ پردازنده Core i9-12900K می­‌باشد. با این وجود می­توان گفت که اینتل در پردازنده­‌های نسل سیزده تعداد هسته­‌های کم مصرف را دو برابر کرده و تعداد رشته‌ها را نیز ۳۳ درصد افزایش داده است.

با توجه به اخبار منتشر شده اینتل در پردازنده‌های نسل سیزده از افزونه AVX-512 استفاده نکرده است. زیرا این افزونه امکانی را فراهم می­‌کند تا داده­‌ها با سرعت بیشتری اجرا شوند، اما انرژی بیشتری مصرف می‌­شود و گرمای زیادی تولید می­‌کند و در این حین سرعت متوسط کاهش پیدا می‌­کند و عملکرد هسته کند می‌­شود. هدف اینتل افزایش عملکرد در پردازنده­‌های نسل سیزده بوده است.

در پردازنده‌­های نسل سیزده همانند نسل‌های قبلی از سوکت LGA 1700 استفاده خواهد شد که جایگزین مناسبی برای سوکت LGA 1200 می­باشد. این سوکت طراحی مستطیلی شکل دارد، در اینصورت پردازنده­‌های جدیدتر نمی‌­توانند بر روی مادربردهای قدیمی نصب شوند.

CPU-13th-gen-02

وجود ۱۷۰۰ پین در این سوکت، باعث می­شود از قابلیت‌هایی نظیر حافظه DDR5 و نسل پنجم فناوری PCle پشتیبانی شود.

اینکه پردازنده­های نسل سیزده از سوکت LGA 1700 پشتیبانی می­کنند می‌تواند خبر خوب برای کاربرانی باشد که از مادربردها و سیستم خنک‌کننده سازگار با پردازنده‌های Alder Lake استفاده می­کنند.

در پردازنده­های یاد شده مانند پردازنده­های نسل قبل از فرآیند ۱۰ نانومتری SuperFin بنام Intel 7 استفاده می‌شود، به احتمال زیاد این سری از پردازنده­ها آخرین نسخه­ای هستند که از فرآیند ۱۰ نانومتری استفاده می­کنند.

کمپانی اینتل با معرفی پردازنده­های نسل دوازده انقلاب عظیمی به پا کرد و در آینده ای نزدیک رقابت بزرگی با پردازنده‌های AMD با بهبود عملکرد نسل قبلی خود خواهد داشت. هنوز زمان مشخصی برای عرضه پردازنده‌های نسل سیزده سری Raptor Lake وجود ندارد، اما به احتمال زیاد تا پایان سال 2022 به بازار عرضه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید