پایان عمر سیانوژن!

بله دوستان عزیز تیتر این خبر را به درستی خوانده‌اید. متأسفانه به نقطه پایان برای رویای زیبای سیانوژن (یا سایانوژن) رسیده ایم. بنیادی که چشم و چراغ بسیاری از صاحبان گوشی‌های قدیمی تر و کمتر توجه شده‌ها بود امروز به صورت رسمی اعلام کرد که در تاریخ ۳۱ دسامبر معادل با ۱۱ دی ماه همه سرویس‌های خود را خاموش و متوقف خواهد کرد.

این سرویس‌ها شامل بیلد های Nightly هم می‌شود ولی کدهای منبع باز برای افرادی که قصد استفاده از آنها و ساخت رام‌های شخصی شان را دارند همچنان در دسترس خواهد بود. در آینده نیز این شرکت به ساخت وصله‌های کاربردی Add-one برای سیستم عامل اندروید خواهد پرداخت و هدف بلند بالای قبلی خود که توسعه اندروید فارغ از پروژه ای که گوگل به آن می‌پردازد را دنبال نخواهد کرد.

Cyanogen

یکی از بنیان گذاران سیانوژن، آقای استیو کوندیک نیز چندی پیش در مورد تغییر برند و فعالیت این شرکت مصاحبه ای انجام داده است و بیان کرده که این پروژه تحت یک پروژه اپ سورس در وبسایت GitHub با نام توزیع اندروید لاین ایج (Lineage Android Distribution) به کار خود ادامه خواهد داد و بخش هایی به آن اضافه خواهد شد.

در حالیکه هیچ اعلام رسمی در مورد نحوه کار و فعالیت توزیع اندروید لاین ایج بیان نشده است بر اساس منابعی که در جریان وضعیت حال حاضر سایانوژن هستند می‌توان گفت که توزیع اندروید لاین ایج بخشی از سازمان‌دهی مجدد برای پروژه سیانوژن خواهد بود و شاید در سالیان بعد شاهد ظهور مجدد این پروژه در لباسی جدید و با مشخصاتی جدید باشیم. اما نکته‌ای که مهم است توسعه نرم افزارهای اپن سورس بیش از همه به یک برنامه جذب سرمایه و فروش خدمات وابسته است تا بتوان پاسخگوی هزینه‌های مالی پروژه شد.

سیانوژن اولین عرضه رسمی رام‌های خود را در روز اول جولای سال ۲۰۰۹ و با عرضه نسخه ۳٫۱ خود آغاز کرد و در طول این سالها بر روی بیش از ۵۰ میلیون دستگاه شاهد نصب رام های CyanogenMod بوده‌ایم. آخرین توزیع رسمی نیز CM14.1 بوده است که بر پایه اندروید ۷٫۱ ساخته شده است.

منبع شهر سخت افزار به نقل از : PhoneArena