بررسی تراشه Core i9-13900K حاکی از بهبود عملکرد آن در مقایسه با نسل قبل دارد

بررسی اولیه از پردازنده پرچمدار اینتل Core i9-13900K نشان دهنده آن است که تراشه‌های سری Raptor Lake که قرار است ماه آینده عرضه شود از لحاظ بهینه‌سازی و افزایش سرعت، پیشرفت به‌سزایی در مقایسه با نسل دوازدهم پردازنده‌های سری Alder Lake داشته است.

تمرکز اصلی در طراحی Raptor Lake بر روی بهبود دامنه فرکانس و عملکرد چند رشته‌ای بوده است که با دو برابر کردن هسته‌های کم مصرف E و ارتقای عملکرد معماری حافظه‌های نهان L2‌ و L3‌ بدست آمده است.

پردازنده Core i9-13900K به عنوان پرچمدار سری Raptor Lake نسبت به نسل قبل خود یعنی Core i9-12900K پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند دارای ۲۴ هسته ۳۲ رشته‌ای می‌باشند که شامل ۸ هسته قدرتمند Raptor Cove و ۱۶ هسته کم‌مصرف Gracemont V2 است. روی یک الی دو هسته نسل سیزدهم اینتل حداکثر فرکانس بوست ۵.۸ گیگاهرتز، در حالیکه روی تمام هسته‌های قدرتمند فرکانس بوست ۵.۵ گیگاهرتز لحاظ شده است. همچنین تعداد هسته‌های کم‌مصرف E نسبت به نسل قبل دو برابر شده است یعنی از ۸ هسته به ۱۶ هسته رسیده و فرکانس آنها از ۳.۷ گیگاهرتز در سری قبل به ۴.۳ گیگاهرتز در سری جدید رسیده است.

گفتنی است بهینه‌سازی گذرگاه حلقه برای بهبود نرخ تاخیر میان هسته‌ها در نسل سیزدهم اینتل امری بسیار مهم به شمار می‌آید. زیرا به هنگام فعال بودن هسته‌های E در سری قبل یعنی Alder Lake شاهد کاهش فرکانس گذرگاه حلقه تا حدود ۳۶۰۰ بودیم اما این موضوع در پردازنده پرچم‌دار Core i9-13900K با فرکانس بالای ۴۶۰۰ نیز کار خواهد کرد. این موضوع باعث می‌شود نرخ تاخیر ارتباط در ۲۴ هسته بهبود پیدا کند.

پردازنده یاد شده در آزمون‌های تک رشته‌ای مانند CineBench R15، R20 و R23 در مقایسه با پردازنده Core i9-12900K با هسته‌های P بهبود عملکردی نزدیک به ۱۲.۵٪ از خود نشان داده است. همچنین این پردازنده در آزمون تک رشته‌ای هسته‌های E در مقایسه با پردازنده Core i9-12900K حدود ۱۶٪ بهتر عمل کرده است.

در ادامه، نتایج حاصل از آزمون چند رشته‌ای نشان می‌دهد پرچم‌دار نسل سیزده توانسته در حدود ۴۸ درصد بهتر از نسل قبل عمل کند.

performance Core i9-13900K-01

نتایج IPC هسته‌های P در سطح معماری روی فرکانس ثابت ۳.۶ گیگاهرتز اعلام شده است. از نتایج بدست‌ آمده می‌توان دریافت کرد که IPC در پردازنده Core i9-13900K بهبود ۱۲٪ در مقایسه با پردازنده Core i9-12900K داشته است. برای هسته‌های کم‌مصرف E بهبود ۶٪ را می‌توان در نظر گرفت.

performance Core i9-13900K-02

همچنین می‌توان گفت نتایجی که در آزمون اجرای بازی بدست آمده بطور میانگین بهبود کارایی ۱۰٪ را در مقایسه با پردازنده Core i9-12900K از خود نشان داه است.

اگر تمامی اطلاعاتی که از این آزمایشات بدست آمده درست و دقیق باشد در کل می‌توان به این نتیجه رسید که بطور میانگین پرچم‌دار نسل سیزدهم ۴۲٪ عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل خود یعنی Alder Lake ایفا کرده است که همه آنها را مدیون بهبود ظرفیت حافظه‌های نهان L2 و L3، بهبود نرخ تاخیر، بهبود پهنای باند و افزایش محدوده فرکانس دانست. ناگفته نماند دو برابر شدن تعداد هسته‌های کم‌مصرف در مقایسه با سری Alder Lake بی‌تاثیر نبوده است.

 

منبع: Tomshardware

دیدگاهتان را بنویسید