احتمال استفاده از تکنولوژی RDNA3 در سری جدید کارت های گرافیک AMD

گفته می‌شود شرکت AMD در طراحی و توسعه نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود از تکنولوژی 3D infinity Cache بهره خواهد برد. در پردازنده‌های نسل جدید از ساختار و پیکره بندی RDNA استفاده شده است که یک حافظه کش پرسرعت با پهنای باند بالا می باشد و امکان دسترسی سریع را برای پردازنده گرافیگی فراهم می سازد. در طراحی فعلی RDNA2، این تراشه تا ۱۲۸ مگابایت ظرفیت و ۲ ترابایت پهنای باند را پشتیبانی می‌نمایند. براساس شنیده‌ها این ظرفیت در سری جدید RDNA3 دو برابر شده است و ظرفیت حافظه در چیپست‌های Navi33 و Navi31 به ترتیب هر کدام ۲۵۶ و ۵۱۲ مگابایت خواهد رسید.


لازم به ذکر است با توجه به طراحی ماژول چند تراشه‌ای Navi 31، حافظه IFC این کارت گرافیک به دو بخش تقسیم شده که هر چیپ آن از ۲۵۶ مگابایت حافظه کش برخوردار می باشد. و بر طبق آخرین شنیده‌ها در طراحی جدید سری RDNA 3 علاوه بر طراحی ماژول چند تراشه‌ای یا MCM از 3D Infinity Cache که شیوه ذخیره‌سازی در حافظه کش کارت های گرافیکی است هم استفاده شده است.
از این رو گمان می‌رود که در تولیدات آینده، این فن‌آوری در تمامی محصولات و سری‌های AMD شامل Radeon ،Ryzenو Epyc به کار گرفته خواهد شد. این فن‌آوری RDNA 3 در نسل جدید کارت‌های گرافیکی Radeon RX مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسبت به سری فعلی عملکرد قوی‌تری را دارا خواهد بود. از این رو معرفی این ساختار جدید نقطه عطفی در تولید پردازنده‌های کارت‌های گرافیکی به حساب می‌آید و از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید