پردازنده گرافیکی RTX 4060 Ti به همراه اس‌اس‌دی آنبورد M.2 Gen4 عرضه می‌شود

ایسوس ایده اولیه ادغام اس‌اس‌دی M.2 را در کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti با هدف استفاده از خطوط PCIe استفاده نشده به‌کار گرفته است.

اخیرا یکی از استریمرهای چینی کارت گرافیکی را با ویژگی غیرعادی یعنی دارای یک شکاف برای اس‌اس‌دی M.2 NVMe به نمایش گذاشته است. اگرچه جزئیات مربوط به این طرح اصلا مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که ایسوس از خطوط استفاده نشده PCIe روی کارت‌های گرافیک استفاده خواهد کرد.

همچنین تونی‌یو، مدیر کل ایسوس ایده وجود اس‌اس‌دی در کنار پردازنده گرافیکی را به نمایش گذاشت. وی از یک اس‌اس‌دی سامسونگ 980 Pro 2TB استفاده کرده که از طریق یک برش ساخته شده به پشت کارت گرافیک متصل شده و صفحه پشتی کارت گرافیک به عنوان یک هیت‌سینک برای ذخیره‌ساز عمل خواهد کرد. زیرا نصب SSD روی GPU منجر به مشکلات دما خواهد شد، اما این عامل در نظر گرفته شده که شرکت PCB پردازنده گرافیکی را به‌گونه‌ای تغییر دهد که خنک‌کنندگی GPU نیز بتواند دمای اس‌اس‌دی را در حد قابل قبولی کاهش دهد. از آنجایی که پردازنده‌های گرافیکی به هیت‌سینک‌های بسیار بزرگتری مجهز شده‌اند، آزمایشات اولیه نشان از کاهش ۱۰ درجه سانتیگراد در دمای SSD را خواهد داد.

GeForce RTX 4060 Ti Card with an M.2 SSD Slot

در طول آزمایشات SSD هنگام اتصال به پردازنده گرافیکی RTX 4060 Ti عملکرد مشابهی همانند زمانیکه به مادربرد متصل است، نشان می‌دهد.

ایده قرار گرفتن اس‌اس‌دی روی کارت گرافیک از آنجایی شروع شد که بتواند از خطوط بلاستفاده PCIe استفاده نماید. کارت‌هایی مانند RTX 4060 با چیپ پردازنده AD106 از هشت خط PCIe استفاده می‌کنند، در حالی‌که هشت خط از PCIe x16 مادربرد که مخصوص کارت گرافیک است، بدون استفاده باقی خواهد ماند. از این‌رو هر اس‌اس‌دی M.2 NVMe نیاز به ۴ خط از درگاه ارتباطی PCIe‌ دارد، درواقع قرار گرفتن دو اس‌اس‌دی PCIe x4 روی PCB منطقی به‌نظر خواهد رسید.

GeForce RTX 4060 Ti Card with an M.2 SSD Slot

علاوه‌بر موارد ذکر شده، یکی از مزایای دیگر وجود اس‌اس‌دی M.2 روی کارت گرافیک، سهولت در تعویض آن خواهد بود. زیرا نصب یک SSD روی سیستم مراحل پیچیده‌ زیادی را طی خواهد کرد، که ممکن است برای برخی از کاربران آزار دهنده باشد. بنابراین، اگر GPU یک شکاف M.2 داشته باشد، کارها بسیار ساده‌تر خواهد شد.

می‌توان گفت که وجود شکاف M.2 روی کارت گرافیک اندکی بر میزان مصرف انرژی تاثیر خواهد گذاشت و در مقایسه با کارت‌های فعلی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

 

منایع: wccftech و Techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید