اینتل پردازنده‌های نسل سیزدهم را با هسته‌های بیشتر و توان پایه ۶۵ و ۳۵ وات معرفی کرد

اینتل قرار است پرازنده‌های ۳۵ و ۶۵ واتی خود را طی نماشگاه فناوری CES 2023 بطور رسمی معرفی کند. اینتل تایید کرده است که به سری سیزدهم پردازنده‌ها ده مدل پردازنده‌ ۶۵ واتی و شش مدل پردازنده ۳۵ واتی اضافه شده است و هیچکدام از آنها از سری K‌ نمی‌باشند.

از آنجایی که تعداد پردازنده‌های دسکتاپی اینتل بسیار زیاد می‌باشد، در ادامه خلاصه‌ای کوتاه از پسوند پردازنده‌های اینتل را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1XX00KS – نسخه خاص (توان پایه ۱۵۰ وات)

1XX00K – Unlocked (توان پایه ۱۲۵ وات)

1XX00KF – Unlocked و بدون گرافیک (توان پایه ۱۲۵ وات)

1XX00 – Locked (توان پایه ۶۵ وات)

1XX00F – Unlocked و بدون گرافیک (توان پایه ۶۵ وات)

1XX00T – کم‌مصرف (توان پایه ۳۵ وات)

Intel 13th Gen Core Desktop Update with TDP

مهمترین به‌روزرسانی مربوط به پردازنده‌های ۶۵ واتی می‌باشد که مدل‌های آن از ۴ تا ۲۴ هسته موجود می‌باشند. طبق جدول بالا در پردازنده ۴ هسته‌ای Core i3 13100  با ۴ هسته کم‌مصرف، توان حرارتی پایه ۵۸ وات و بیشینه مصرف ۸۹ وات است، در حالیکه پردازنده ۲۴ هسته‌ای Core i9 13900 با ۸ هسته پرمصرف و ۱۶ هسته کم مصرف، توان پایه ۶۵ وات و بیشینه مصرف به ۲۱۹ وات رسیده است.

سرعت حافظه در پردازنده‌های ۶۵ و ۳۵ وات نکته مهمی است. پردازنده‌های Core i9 و Core i7 مجهز به حافظه DDR5-5600 و DDR4-3200 هستند و بقیه پردازنده‌ها از حافظه‌های DDR5-4800 و DDR4-3200 پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، استفاده از حافظه‌های پر سرعت مختص پردازنده‌های قوی می‌باشند. باید به این نکته اشاره کرد که با استفاده از پروفایل XMP می‌توان به حافظه اورکلاک شده دست یافت.

به نظر می‌رسد، اینتل تمرکز اصلی خود را بر روی پردازنده‌های Core i5 قرار داده است که با پیکربندی 6C/12T تا 10C/16T و حتی 14C/20T قابل ارتقاست. مسلما ارتقا عملکرد روی قیمت مدلهای بالا رده و میان رده تاثیر خواهد گذاشت.

 

منبع: videocardz

Leave a Comment