پردازنده های اینتل Coffee Lake آتش رقابت را شعله ور می کنند

دست کم برای یک دوره طولانی، پردازنده های Mainstream اینتل در مدل های Core i7/i5 از ۴ هسته استفاده کرده و تا به امروز نیز اینتل به فکر افزایش هسته های آن نیفتاده است. به همین علت حتی در بسیاری از کتاب های تخصصی و درسی، گفته می شود که این CPU ها از ابتدا دارای ۴ هسته بوده و همیشه نیز همینطور خواهد بود! با این وجود این آتش رقابت است که شرکت ها را مجبور به کاهش قیمت، تولید محصولات جدید، تغییر در روند های سنتی و… می کند. در همین راستا اینتل تصمیم گرفت تا پردازنده‌های نسل هشتم (کافی لیک) را برای اولین بار، به همراه ۶ هسته راهی بازار کند. Intel Coffee Lake یک معماری بهبود یافته از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است که انتظار می رود در همین رنج قیمت مدل‌های مشابه کنونی، با ۲ هسته بیشتر عرضه شود. Intel Coffee Lake Core i7-8700K را می توان پرچمدار این گروه دانست که به تازگی اطلاعات جدیدی از آن منتشر شده است. بد نیست بدانید که پردازنده‌های Coffee Lake در نیمه اول سال ۲۰۱۸ راهی بازار می‌شوند و شاهد حضور ۳ نسل از پردازنده‌های این شرکت به طور همزمان در بازار خواهیم بود.

خب تا بدین جا می‌دانیم که کافی لیک‌ها با سوکت LGA 1151 سازگار هستند؛ سوکت LGA 1151 را باید یک شاهکار دانست که اینتل با تمام کمبودها، دست کم پشتیبانی از یک سوکت واحد را برای ۱۴ نانومتری‌ها به همراه آورد که برای ارتقاء پردازنده نیازی به خرید یک مادربرد جدید نباشد. تا پیش از این، Haswell، Skylake و Kbaylake با میانگین ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش کارایی معرفی شدند؛ اما اینبار به دلیل افزایش هسته‌ها، شاهد عملکرد بیشتری خواهیم بود. همانطور که گفته شد، پردازنده Intel Coffee Lake Core i7-8700K به عنوان پرچمدار پردازنده‌های Mainstream راهی بازار می‌گردد. به تازگی اطلاعاتی از این تراشه بدست آمده است که بسیار حائز اهمیت خواهد بود. این محصول از ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازشی بهره می برد و فرکانس پایه در آن به ۳٫۷ گیگاهرتز می‌رسد. حداقل فرکانس هسته ای در ۰٫۸ گیگاهرتز تنظیم شده است که برای حالت آماده به کار است. تقویت فرکانس (Boost) در تک وضعیت های تک و دو هسته به ترتیب ۴٫۳ و ۴٫۲ گیگاهرتز است؛ افزون بر آن، در وضعیت‌هایی که ۴ هسته فعال بوده و یا Hexa core، این اوج فرکانسی بدون در نظر گرفتن قابلیت اورکلاک به ۴٫۴ گیگاهرتز می رسد.

پردازنده های اینتل Coffee Lake

این پردازنده دارای BCLK پایه های ۱۰۰ مگاهرتزی است. در مجموع ۱۲ مگابایت حافظه کش (L) در Core i7-8700K به کار رفته است و این محصول می تواند از ۴ ماژول رم DDR4 با فرکانس پایه ۲۴۰۰ مگاهرتز پشتیبانی نماید. در زمینه پردازش‌های گرافیکی مجتمع با CPU، یک Intel GT2 جدید در این محصولات تزریق می گردد که حداقل فرکانس کاری آن ۳۵۰ مگاهرتز است. با وجود آنکه کافی لیک‌ها با چیپست‌های سری ۱۰۰ و ۲۰۰ اینتل سازگار هستند، اما Intel یک سری جدید از PCH ها را با نام سری ۳۰۰ تولید خواهد کرد. جالب است که در برخی اطلاعات، به توان حرارتی ۹۵ وات اشاره شده است؛ این در حالی است که یک شات از نرم افزار CPU-Z در دسترس است که نشان دهنده توان حرارتی ۸۰ وات است. در جدول زیر، می‌توانید آخرین اطلاعات از پردازنده‌های Intel Core i7-8700K، Intel Core i7-8700، Intel Core i5-8600K و Intel Core i5-8400 را مطالعه نمائید. افزایش تعداد هسته، فرکانس هسته و حافظه کش حاکی از آن است کارایی پردازنده های Coffee Lake اینبار بیش از ۱۵% درصد (که در گذشه شاهد آن بودیم) افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۸ و ماه های پایانی سال ۲۰۱۷ شاهد یک رقابت سنگین بر سر پردازنده‌های کلاس Server و Mainstream خواهیم بود.

نام پردازنده Intel Core i5-7600K Intel Core i5-8400 Intel Core i5-8600K Intel Core i7-7700K Intel Core i7-8700 Intel Core i7-8700K
CPU Family Kaby Lake-S Coffee Lake-S Coffee Lake-S Kaby Lake-S Coffee Lake-S Coffee Lake-S
CPU Process ۱۴nm ۱۴nm ۱۴nm ۱۴nm ۱۴nm ۱۴nm
CPU Cores ۴ ۶ ۶ ۴ ۶ ۶
CPU Threads ۴ ۶ ۶ ۸ ۱۲ ۱۲
Base Clock ۳٫۸ GHz ۲٫۸ GHz ۳٫۵۰ GHz ۴٫۲ GHz ۳٫۲ GHz ۳٫۷ GHz
Boost Clock ۴٫۲ GHz TBA TBA ۴٫۵ GHz TBA ۴٫۳ GHz
L2 Cache ۱ MB (256 KB per Core) ۱٫۵ MB (256 KB per Core) ۱٫۵ MB (256 KB per Core) ۱ MB (256 KB per Core) ۱٫۵ MB (256 KB per Core) ۱٫۵ MB (256 KB per Core)
L3 Cache ۶ MB ۹ MB ۹ MB ۸ MB ۱۲ MB ۱۲ MB
Overclocking Support Yes No Yes Yes No Yes
Socket Support LGA 1151 LGA 1151 LGA 1151 LGA 1151 LGA 1151 LGA 1151
PCH ۲۰۰-Series ۳۰۰-Series ۳۰۰-Series ۲۰۰-Series ۳۰۰-Series ۳۰۰-Series
TDP ۹۱W ۶۵W ۹۵W ۹۱W TBA ۹۵W

دیدگاهتان را بنویسید