اطلاعاتی در خصوص مادربردهای Z690 و نسل دوازدهم پردازندهای اینتل

Alder Lake اسم رمز اینتل برای نسل دوازدهم پردازنده‌های دسکتاپ است که از فن‌آوری Intel 7 که پیش‌تر با نام Intel 10 nm Enhanced SuperFin شناخته می‌شد، استفاده می‌کند. این فن‌آوری مبتنی بر معماری ترکیبی بوده و در آن از هسته‌هایی با کارایی بالا و مصرف پایین استفاده می‌شود. این سری جدید از پردازنده‌ها به زودی تا انتهای ماه اکتبر ۲۰۲۱به باراز معرفی خواهند شد. صد البته هنگامی که از این پردازنده رونمایی شود برای آن به یک مادربرد که با این سری از پردازنده‌ها سازگار باشد نیاز خواهید داشت.

اطلاعاتی در خصوص مادربردهای Z690 و نسل دوازدهم پردازندهای اینتل

در این بین چیپست Z690 اینتل تنها گزینه ارائه شده توسط این کمپانی برای پردازنده‌های نسل دوازدهم با کد Alder Lake بوده و مادربردهای جدید با این چیپست عرضه خواهند شد. چیپست Z690 اینتل به کار گرفته شده در این مادربرد‌ها از ۲۸ مسیر PCIe که شامل ۱۲ مسیر PCIe نسل ۴ و ۱۶ مسیر PCIe نسل ۳ پشتیبانی می‌نماید. علاوه بر این خود پردازنده Alder Lake هم از ۱۶ مسیر جداگانهPCIe  نسل ۵ و ۴ مسیرPCIe  نسل ۴ بهره می‌برد.

به تازگی لیستی از مادربردهای شرکت‌هایی همچون ایسوس، بایواستار، گیگابایت، ام‌اس‌آی و ازراک به بیرون درز پیدا کرده است که در آن حدودا تعداد ۹۸ مادربرد تولید شده با چیپست Z690 به چشم می‌خورد که همه آماده عرضه سری جدید این پردازنده اینتل می‌باشند، این لیست می‌تواند روز به روز در حال گسترش باشد.

اطلاعاتی در خصوص مادربردهای Z690 و نسل دوازدهم پردازندهای اینتل

شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت ایسوس با تولید حدود ۳۰ محصول برنامه‌ریزی شده در این رده از دیگر رقبای خود جلو افتاده و در صدر جدول تولید این سری از مادربردهای جدید قرار گرفته است و به زودی تا چند روز آینده آن را به بازار جهانی ارائه خواهد کرد. این سری از مادربردهای ایسوس با تنوع خود در پشتیبانی از DDR4 یا DDR5 و پشتیبانی و عدم پشتیبانی از وای‌فای در حال تولید و آماده ارائه گسترده جهانی می‌باشند. متاسفانه در حال حاضر اطلاعات دقیق‌تری در مورد مادربردها موجود نیست اما آنچه می‌توان حدس زد این است که عمده این مادربرد‌ها در سری‌های حرفه‌ای بر پایه پشتیبانی از DDR5، در سری‌های میانه و معمولی بر پایه پشتیبانی DDR4 تولید می‌گردند.

دیدگاهتان را بنویسید