GTX 950SE کارت گرافیکی تازه نفس از انویدیا با طعم ماکسول

به تازگی باخبر شدیم که کمپانی انویدیا قصد تکان دادن بازار کارت‌های گرافیکی زیر $۱۵۰ با عرضه‌ی یک محصول جدید، تحت عنوان GTX 950SE را دارد. این کارت‌گرافیک که بر پایه معماری ماکسول است، جهت جایگزینی GTX 750 برگزیده شده است. GTX 950SE که ممکن است GTX 950LE نیز نام بگیرد، بر مبنای پردازنده گرافیکی GM206 پایه‌ریزی شده است. GM206 همان قلب تپنده‌ی GTX 960 بوده که البته در کارت‌گرافیک رده پایین‌تر GTX 950 نیز حضور دارد، اما با این تفاوت که ۲ واحد از ۸ واحد SMM پردازنده‌ی گرافیکی GM206 در GTX950 غیرفعال شده است. حال کمپانی انویدیا در نظر دارد مجدادا از GM206 برای تولید کارت‌گرافیک تازه نفس GTX 950SE استفاده کند، اما این بار ۳ واحد از ۸ واحد SMM این GPU غیر فعال شده تا علاوه بر کاهش کارایی و مصرف، بازار کارت‌گرافیک‌های ارزان قیمت را هدف قرار دهد.

کارت گرافیک GTX950SE

همان‌طور که می‌دانید یک GM206 کامل دارای ۱۰۲۴ هسته‌ی کودا، ۶۴ واحد بافت‌گذاری و ۳۲ واحد Rops است. با غیر فعال شدن ۳ واحد SMM در کارت GTX 950SE تعداد هسته‌های کودا به ۶۴۰ و تعدا‌د واحدهای بافت‌گذاری به ۴۰ عدد تقلیل می‌یابند. لازم به ذکر است که غیر فعال شدن ۳ واحد SMM تاثیری بر تعداد Rop ها که  برابر با ۳۲ عدد هستند، نخواهد گذاشت. همچنین دو گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR5 در کنار رابط ۱۲۸ بیتی با GPU کارت GTX 950SE در تعامل خواهند بود.

به نظر می‌رسد GTX 950SE به دلیل از دست دادن تعداد زیادی از واحدهای پردازشی، تنها ۷۰ وات مصرف داشته باشد که ممکن است یک کانکنور برق ۶ پین PCI-E نیز در کارت گرافیک ذکر شده جهت تامین جریان اضافی مورد نیاز کارت، وجود داشته باشد. البته به دلیل مصرف پایین این کارت، احتمال حذف این قسمت دور از انتظار نیست.

 

منبع: Techpowerup