حرارت در پردازنده ها – علل و راه‌کار

افزایش دمای پردازنده هنگام بازی های سنگین، ویرایش عکس و … امری طبیعی است اما گاهی این افزایش دما می‌تواند خطرناک باشد. همانگونه که می­‌دانیم بالا رفتن دمای پردازنده تا حدودی معقول می­‌باشد، اما گاهی می­‌تواند طبعات بدی برای کامپیوتر یا لپ تاپ ما داشته باشد. برای جلوگیری از رسیدن به چنین حالتی و متعادل نگه داشتن دمای داخل کیس به طور معمول از یک یا چندین فن استفاده می‌نمایند.

راههای تشخیص بالا بودن دمای پردازنده:

  • سعی کنید همیشه به صدای فن کامپیوتر خود گوش کنید. زیرا، زمانیکه پردازنده داغ شود، فن با سرعت بیشتری کار می­‌کند. این یک علامت هشدار است.
  • پایین بودن عملکرد سیستم که به صورت غیر طبیعی رخ داده است، می‌تواند یک زنگ هشدار دیگر برای شما باشد این بدان معناست که پردازنده داغ شده است و سیستم با سرعت کمتر از قبل کار می‌­کند تا بتواند گرمای ایجاد شده را خنثی کند.
  • پردازنده‌های امروزی با بالا رفتن دمایشان سیستم را بطور ناگهانی خاموش یا ریست می­‌کنند. بالاترین دمایی که پردازنده مجاز است به آن برسد در حدود ۹۰ درجه سانتیگراد می‌­باشد.
  • برای مدیریت دمای پردازنده می­‌توانید از نرم افزار Core Temp کمک بگیرید. با کمک این نرم افزار می­‌توانید اطلاعاتی در مورد میزان مصرف انرژی و میانگین دمای هسته‌ها داشته باشید.

راههای جلوگیری از داغ شدن پردازنده

  • راه حل اصلی استفاده از کولینگ‌ها به گونه‌ای است که گرما را از پردازنده گرفته و آن را از پردازنده دور می‌نمایند. در کل و به بصورت اجمالی خنک‌کننده‌ها به دو دسته، بر پایه باد و آب یا همان مایعات تقسیم می­‌شوند اما در کنار راه حل اصلی شما می‌­توانید کارهای ساده دیگری هم انجام دهید که به سالم ماندن پردازنده شما کمک می‌کند. از جمله : تمیز کردن گرد و غبار با استفاده کمپرسور هوای فشرده و استفاده از خمیر حرارتی یا سیلیکون مرغوب که به شدت در انتقال گرما کمک می­‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید