Intel 13900K Raptor Lake، افزایش قابل توجه کارایی و ۲۳ درصد فضای Die بزرگتر

طبق اطلاعات OneRaichu، یکی از کاربران حرفه‌ای، پردازنده ۲۴ هسته‌ای (۸ هسته P-Core و ۱۶ هسته E-Core) اینتل رپتور لیک Core i9-13900K با رفع محدودیت پاور لیمیت، افزایش قابل توجه کارایی را در تست Cinebench R23 تجربه کرده است. با تنظیمات پیش‌فرض پاور لیمیت، توان مصرفی 13900K در مجموع  ۲۵۴ وات خواهد بود و در این حالت امتیاز ۳۵۶۹۳ حاصل می‌شود.

Intel 13900K Raptor Lake-01

با رفع محدودیت پاور لیمیت در بایوس مادربورد، توان مصرفی ۳۴۵ وات برای این پردازنده آزاد خواهد شد که یک افزایش ۴۵ درصدی محسوب می‌شود. در این حالت امتیاز پردازنده با جهش ۱۴ درصدی به ۴۰۶۱۶ در تست مالتی-ترد خواهد رسید.

Intel 13900K Raptor Lake-02

در خبری دیگر، نمونه‌ی غیر K این پردازنده، i9-13900، از خانواده Raptor Lake-S، که بر اساس معماری ۷ نانومتری اینتل ساخته شده‌ است دارای سطح Die با ابعاد ۲۳.۸در ۱۰.۸ میلیمتر یا ۲۵۷ میلیمترمربع است که ۴۹ میلیمتر مربع نسبت به Alder Lake-S بزرگتر می‌باشد. فضای بزرگتر تنها به دلیل ۲ هسته‌ی بیشتر E-core نیست بلکه حافظه‌ی کش L2 بزرگتر شده و از ۲ مگابایت به ۴ مگابایت رسیده است. همچنین حافظه کش اشتراکی سطح ۳ نیز از ۳۰ مگابایت به ۳۶ مگابایت افزایش یافته است.

Intel 13900K Raptor Lake-03

 هسته‌های P-core این سری که با نام Raptor Cove شناخته می‌شوند، اندکی نسبت به Golden Cove نسل قبلی بزرگتر می‌باشند. یکی از مزیت‌های سطح Die‌ بزرگتر، قابلیت خنک‌سازی بیشتر است. در واقع بزرگی سطح مقطع یکی از فاکتورها در خنک‌سازی محسوب می‌شود.

منبع: Techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید