حداکثر ۶۸ مگابایت حافظه کش پردازنده‌های نسل جدید اینتل

ادعاهای اخیر حاکی از آن است که پردازنده‌های نسل سیزدهم دسکتاپ سری  Raptor Lake اینتل، حداکثر ۶۸ مگابایت حافظه کش دارند، یعنی چیزی در حدود ۲۴ مگابایت بیشتر از نسل دوازدهم.

پخش شدن یک اسکرین‌شات که ساختار حافظه کش مربوط به یکی از پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم اینتل را بررسی می‌کند، حقایق جدیدی را در خصوص این نسل جدید پردازنده‌های اینتل مشخص می‌سازد.

هرچند مدل دقیق پردازنده Raptor Lake در این اسکرین‌شات مشخص نیست اما پردازنده مد نظر دارای ۸ هسته بزرگ پر قدرت و ۱۶ هسته کوچک کم مصرف خواهد بود. مدل‌های دیگر Raptor Lake احتمالا ساختار متفاوتی از هسته‌های بزرگ و کوچک را کنار هم قرار داده‌اند.

طبق این ادعا هسته‌های بزرگ خانواده Raptor Lake از معماری Raptor Cove قرار است، استفاده کنند. قابل ذکر است که تعداد هسته‌ها در یک نسل تغییر نمی‌کند اما حافظه کش آنها در این نسل بیشتر خواهد بود.

Intel-Raptor-Lake-02

ساختار حافظه کش در این تصویر L1 و L2 و L3 را نشان می‌دهد. به احتمال زیاد کش L2 به ازای هر هسته بزرگ، ۲ مگا بایت و به ازای هر کلاستر هسته‌های کوچک ۴ مگابایت، ظرفیت خواهد گرفت.

با تمام این تفاسیر پردازنده مد نظر از نسل سیزدهم اینتل احتمالا دارای چهار کلاستر و ۱۶ هسته کوچک خواهد بود. در نتیجه این پردازنده اینتل ۳۲ مگابایت کش L2 و ۳۶ مگابایت کش L3 خواهد داشت که در مجموع حافظه کش آن برابر با ۶۸ می‌شود؛ یعنی چیزی در حدود ۲۴ مگابایت بیشتر از پردازنده‌های نسل دوازدهم.

منبع: VIDEOCARDZ

دیدگاهتان را بنویسید