اینتل پردازشگر بینایی Movidius Myriad X را معرفی کرد

اینتل یک تراشه جدید به نام Movidius Myriad X را معرفی کرد که ادعا می کند اولین پردازشگر بینایی (VPU) دنیا با موتور محاسبه عصبی اختصاصی است.

Movidius (از شرکت های زیرمجموعه اینتل) با معرفی چندین نوآوری، برای آوردن قابلیت های هوش مصنوعی به وسایل روزمره طراحی شده است. هوش مصنوعی به دو شاخه تقسیم می‌شود که یادگیری عمیق یکی از آنها است و شامل فرستادن داده‌ها به یک الگوریتم یادگیری ماشین می شود که از آنها برای یادگیری با هدف انجام کارهایی چون شناسایی تصویر، لغات و یا تحلیل ویدئو مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً این پردازش سنگین به منابع قوی نیاز دارد که در دیتا سنتر تامین می‌شود. اما Movidius یک کامپیوتر کوچک به نام Fathom را برای آوردن تواناهایی یادگیری عمیق محدود به وسایل تعبیه شده ارائه می‌کند.

Movidius Myriad X

استنتاج شامل استفاده از برنامه تعلیم یافته برای انجام کارها بر اساس یادگیری چون شناسایی اشیاء می شود. پردازنده نسل سومی جدید Movidius Myriad X با هدف آوردن هرچه بیشتر توانایی استنتاج به وسایل نوظهور چون پهپادها، دوربین‌ها، ربات‌ها و وسایل مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ساخته شده است. ترکیب پردازش بینایی با تواناهایی هوش مصنوعی به شدت بر استفاده های آن می افزاید.

این تراشه کوچک با بکارگیری فناوری ساخت ۱۶ نانومتری تولید می‌شود و یک SoC (سیستم بر روی تراشه) شامل موتور محاسبه عصبی، شتابه دهنده‌های تصویربرداری و ۱۶ پردازشگر برداری SHAVE در ترکیب با یک پردازشگر مرکزی (CPU) در یک پکیج ناهمگون است. ترکیب واحدهای مزبور به کارایی ۴ میلیارد عملیات بر ثانیه (TOPS) آن هم با مصرف تنها ۱.۵ وات انجامیده است.

موتور محاسبه عصبی Movidius یک بلاک سخت افزاری با کارکرد ثابت است که به استنتاج مبتنی بر شبکه عصبی عمیق (DNN) شتاب می بشد و به بیش از ۱ میلیارد عملیات بر ثانیه می برسد. اینتل ادعا می کند کارایی به ازای انرژی مصرفی موتور محاسبه عصبی Movidius در این صنعت بهترین است که برای طراحی های کم قدرت و کوچک حیاتی است. بازده حافظه می کند به یک عامل محدود کننده کارایی مبدل شود، به همین دلیل اینتل ۲.۵ مگابایت حافظه داخلی تراشه را به رابط موسوم به Intelligent Memory Fabric با برخورداری از پهنای باند تا ۴۵۰ گیگابایت بر ثانیه وصل کرده است.

Movidius Myriad X در دو گونه در دسترس است، گونه با شناسه MA2085  فاقد حافظه داخلی اما دارای رابط پرسرعت برای وصل کردن حافظه خارجی است. گونه MA2485 از تعبیه ۴ گیگابیت حافظه داخلی LPDDR4  پشتیبانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید