مشخصات پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل Raptor Lake Refresh فاش شد

اینتل قصد دارد در ماه سپتامبر از سری چهاردهم پردازنده‌های دسکتاپRaptor Lake Refresh رونمایی کند و این سری در ماه اکتبر عرضه خواهند شد. خانواده جدید پردازنده‌های اینتل که در واقع آپدیتی از پردازنده‌های نسل سیزدهم فعلی به‌شمار می‌‌آیند که با تغییرات اصلی از جمله سرعت کلاک بالاتر و پشتیبانی از حافظه بهتر همراه خواهند بود. تعداد کمی از پردازنده‌های نسل جدید با افزایش تعداد هسته روبه‌رو هستند، اما در کل انتظار می‌رود عملکرد نزدیکی با نسل فعلی داشته باشند.

در این افشاگری مشخصات پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل غیر از K ذکر شده که از این میان می‌توان به معماری مشابه با Raptor Lake یعنی ترکیبی از هسته‌های P و E، ، فرآیند ساخت مشابه نسل قبل، سرعت کلاک بالاتر (بیش از ۲۰۰ مگاهرتز)، پشتیبانی از حافظه‌های پر سرعت DDR5، مصرف برق بالاتر (نزدیک به ۳۰۰ وات) و سازگاری با سوکت مادربردهای LGA 1700/1800 اشاره کرد.

مشخصات پردازنده Intel Core i9-14900K

پرچم‌دار نسل جدید با نام Intel Core i9-14900K دارای ۲۴ هسته (پیکربندی ۱۶+۸) و ۳۲ رشته، ۳۶ مگابایت حافظه کش هوشمند و توان حرارتی ۱۲۵ وات است. سرعت کلاک آن می‌تواند از ۳.۲ گیگاهرتز در حالت پایه به ۶ گیگاهرتز با افزایش سرعت حرارتی روبه‌رو شود. در حال حاضر فرکانس‌های اعلام شده برای مرحله قبل از QS است و بنابراین ممکن است در آینده شاهد فرکانس ۶.۲ گیگاهرتز برای سری KS‌ باشیم. فرکانس نسل جدید یک جهش بیش از ۲۰۰ مگاهرتزی در مقایسه با پردازنده‌های نسل فعلی یعنی Core i9-13900K و Core i9-13900KS اتفاق افتاده است.

مشخصات پردازنده Intel Core i7-14700K

اینتل از پیکربندی ۸+۱۲ هسته‌ای و ۲۸ رشته استفاده کرده است. این ارتقا خوبی نسبت به پردازنده Core i7-13700K که شامل ۸+۸ هسته است، خواهد بود که با وجود هسته‌های بیشتر تعداد رشته‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. پردازنده مورد نظر دارای ۳۳ مگابایت حافظه کش هوشمند و سرعت کلاک ۳.۴ گیگاهرتز در حالت پایه خواهد بود. سری جدید با افزایش فرکانسی بیش از ۲۰۰ مگاهرتز و همچنین افزایش عملکردی در حدود ۵ الی ۱۰ درصد مواجه خواهد شد.

مشخصات پردازنده Intel Core i5-14600K

در نهایت نوبت به پردازنده Intel Core i5-14600K می‌رسد که متاسفانه از پیکربندی ۸+۸ پیروی نمی‌کند، بلکه از پیکربندی ۶+۸ استفاده کرده که همان پیکربندی Intel Core i5-13600K است. حافظه کش و توان حرارتی در این پردازنده با نسل قبل یکسان خواهد بود. اما سرعت کلاک در آن بیش از ۲۰۰ مگاهرتز محاسبه شده که تا ۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل فعلی خواهد داشت.

مشخصات پنج پردازنده‌ دسکتاپ غیر از K نسل چهاردهم اینتل که شامل Core i9-14900، Core i7-14700، Core i5-14600، Core i5-14500 و Core i5-14400 فاش شده است که همه تراشه‌ها دارای طراحی ۶۵ وات هستند و علاوه‌بر Core i5-14400 مابقی دارای حرف K در سری خود نیز هستند.

Intel 14th Gen Raptor Lake Refresh-01

منبع: wccftech

دیدگاهتان را بنویسید