پردازنده دسکتاپ Arrow Lake-S اینتل ۶ الی ۲۱ درصد سریعتر از Raptor Lake-S عمل خواهد کرد

وب‌سایت Igor’sLAB اخیرا گزارشی در مورد پیش‌بینی‌های عملکردی اینتل برای معماری نسل آینده یعنی Arrow Lake-S ارائه کرده است. گرچه تا راه‌اندازی این پلت‌فرم زمان زیادی مانده است، اما مقایسه‌هایی در خصوص عملکرد آن با پردازنده Raptor Lake-S فعلی منتشر شده است که صحبت از بهبود ۲۱ درصدی عملکرد پردازند‌ه‌ نسل آینده نسبت به Raptor Lake شده است.

در نمودار زیر اینتل برای تمامی پلت‌فرم‌ها Raptor Lake، Raptor Lake Refresh و Arrow Lake از پیکربندی ۸ هسته قدرتمند P و ۱۶ هسته کارآمد E استفاده کرده است. نکته قابل توجه در این است که همه پردازنده‌ها روی پلت‌فرم Raptor Lake و Raptor Lake Refresh در حداکثر توان PL2 معادل با ۲۵۳ وات قرار گرفته‌اند به غیر از Arrow Lake-S که روی توان ۲۵۰ وات پیکربندی شده است.

Intel Arrow Lake-S up to 21 percent faster than Raptor Lake CPU

پردازنده‌های دسکتاپی مورد بررسی در سری Raptor Lake Refresh نسبت به Raptor Lake افزایش عملکردی ۱ تا ۴ درصد داشته‌اند و پردازنده‌ Arrow Lake-S با معماری کاملا جدید پیشرفتی تا ۲۱ درصد از خود نشان دهند.

Intel Arrow Lake-S up to 21 percent faster than Raptor Lake CPU

جایی که سبب می‌شود Arrow Lake-S نسبت به سایر پلت‌فرم‌ها درخشان‌تر باشد، قابلیت گرافیکی آن است. در این پلت‌فرم از طراحی Xe-LPG، مجهز به ۸ هسته Xe بهره گرفته شده و داده‌ها نشان می‌دهد عملکرد GPU چیزی در حدود ۲.۲ برابر بیشتر از گرافیک یکپارچه Raptor Lake خواهد بود. این خبر برای کاربرانی که به‌دنبال سیستمی بدون پردازنده گرافیکی مجزا هستند، هیجان‌انگیز خواهد بود.

Intel Arrow Lake-S up to 21 percent faster than Raptor Lake CPU

با توجه به اینکه انتظار می‌رود اینتل سال ۲۰۲۳ را با سری Raptor Lake Refresh روی پلتفرم LGA1700 فعلی بماند، همه نگا‌ه‌ها به انجام کاری است که اینتل می‌خواهد در سال ۲۰۲۴ انجام دهد. پلت‌فرم جدید Arrow Lake-S برای سوکت LGA 1851 و مادربردهای سری ۸۰۰ عرضه خواهند شد.

منبع: videocardz

دیدگاهتان را بنویسید