جزئیات بیشتر در مورد پردازنده Raptor Lake-S اینتل

خوشبختانه امروزه جزئیات بیشتری در مورد پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل یعنی Raptor Lake-S در اختیار قرار گرفته است. باید گفت در میان تمامی جزئیاتی که از این خانواده منتشر شده اشاره‌ای به پشتیبانی از مسیر اضافه PCIe Gen 5.0 برای ماژول‌های M.2 به چشم نمی‌خورد. در حالیکه همچنین از مسیر PCIe Gen 4.0 برخوردار است و از PCIe Gen 5.0 نیز همچنان پشتیبانی خواهد کرد. در نتیجه می‌توان گفت که نسل سیزدهم همانند نسل فعلی دارای ۱۶ مسیر است. از اینرو، کاربران باید از مسیرهای موجود برای کارت گرافیک وSSD M.2 استفاده کنند.

بر طبق اطلاعاتی که از یکی از کارگاههای اینتل منتشر شده، پردازنده Raptor Lake-S از رم DDR5-5600 پشتیبانی خواهد کرد. در حالیکه نسل دوازدهم تنها با رم DDR5-5200 سازگاری دارد. با وجود قابلیت‌هایی که برای نسل سیزدهم طراحی شده و با توجه به سوکت LGA1700، مادربردهای فعلی قابلیت پشتیبانی از نسل ۱۲ و ۱۳را خواهند داشت.

در نسل جدید حداکثر ۲۴ هسته و ۳۲ رشته وجود خواهد داشت و هسته‌های Raptor Cove P هم در نسل سیزده در مقایسه با هسته‌های Golden Cove در نسل فعلی به ازای هر کلاک از دستورالعمل‌های بیشتری پشتیبانی می‌کنند. اطلاعات دیگری که از این نسل فاش شده است، افزایش بوست کلاک است و همچنین توان پردازنده یاد شده در حدود ۳۰ درصد (حداکثر ۲۶۰ وات) در مقایسه با سری فعلی یعنی Alder Lake افزایش پیدا خواهد کرد.

در آخر باید به این نکته توجه داشت که اگر می‌خواهید از این پردازنده در کنار یک کارت گرافیک قدرتمند بهره ببرید، باید از یک پاور کامپیوتر قدرتمند استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید