بررسی پاور کولرمستر مدل MWE V2 Gold 750W

کولرمستر که از دیرباز به عنوان پیشتاز در فناوری­‌های خنک­‌کنندگی شناخته شده بود، مدت‌هاست که به یکی از بازیگران کلیدی صنعت قطعات رایانه نیز تبدیل شده است و گستره فناوری­‌های خود را به تولید کیس و پاور نیز گسترش داده است. وسعت لیست محصولات کنونی این شرکت که به ۷۵ کیس، ۹۰خنک­کننده و ۱۲۰ پاور می‌رسد و این نشان دهنده مسیری در جهت گسترش کالاهای تولیدی و پاسخگوی نیاز رایانه­‌های رده­‌های مختلف است.

Cooler Master MWE V2 Gold 750W PSU

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به پاور Cooler Master MWE Gold V2 750 که طبق دیدگاه کولرمستر به منظور ترکیب کارایی و کیفیت بالا‌رده ارزش قیمتی مناسب دارد. محصولات MWE Gold V2 به‌گونه­ای مهندسی شده­اند تا کارایی و اطمینان بالا را در نقطه­ قیمتی مناسبی برای علاقمندان به پاورهایی با بازه قیمتی پایه تا رده‌میانی به ارمغان آورد. در نتیجه خانواده پاور MWE Gold در توان­های خروجی و ورژن­های مختلف به انتخابی پرطرفدار و پر فروش میان کاربران تبدیل شده‌اند.

جعبه و محتویات

جعبه و بسته­‌بندی MWE V2 Gold 750W شبیه به دیگر پاورهای کولرمستر با حاشیه‌های بنفش همراه با عکس محصول در وسط است. کارتن به کار رفته ضخیم بوه و حفاظت حداکثری در حین جا‌به‌جایی را ممکن می‌سازد، مشخصات فنی پاور نیز در پشت جعبه چاپ شده است.

Cooler-Master-MWE-V2-Gold-750W-PSU-12

درون جعبه به جز خود پاور، چهار پیچ M3.5، کابل برق AC گنجانده شده است. همچنین نظر به اینکه این پاور به‌صورت تمام ماژولار طراحی شده، کابل­‌های برق ماژولار مخصوص اتصال به کانکتورها، اعم از کابل ۲۴ پین مخصوص مادربرد و دیگر کابل­‌ها که از نوع ریبون و مشکی رنگ هستند نیز در جعبه به چشم می­‌خورند.

Cooler Master MWE V2 Gold 750W PSU

نما و ظاهر و بیرونی

ابعاد کلی MWE Gold V2 750W به‌صورت ۸۶ در ۱۵۰ در ۱۶۰ میلی‌متر است که نسبت به استاندارد کامل ATX ، به انداز ۲۰ میلی‌متر طول بیشتری دارد و این پاور را قادر می‌­سازد تا در اکثر کیس­‌های مدرن به راحتی قابل نصب باشد و فقط در ترکیب با برخی از کیس‌­های کوچک و فرم فکتورهای خاص و کامپکت مشکلاتی برای نصب داشته باشد.

طراحی ظاهری پاور جلوه ساده­‌ای از آن خود کرده که در مقایسه با دیگر پاورهای رده بالاتر قیمتی معقول دارد. این محصول از بدنه­ای با شکل معمول با رنگ مات مشکلی همراه با فریم محافظ انگشت استفاده کرده است. مشخصات و لوگوی کولرمستر نیز روی دیواره چپ آن چسبانده شده و مدل و لوگوی کولرمستر نیز بر روی دیواره راست نیز حک شده است.

دکمه خاموش و روشن هم در قسمت پشتی پاور در کنار کانکتور برق AC تعبیه شده و بخش اعظمی از قسمت جلوی پاور نیز با کانکتورهای اتصال به کابل­های ماژولار پوشیده شده است که نوع هر یک از کانکتورها هم کنار آنها نوشته شده است.

طراحی داخلی

فن به کار رفته برای خنک کردن MWE Gold V2 750W توسط Hong Hua ساخته شده که از تولیدکنندگان معتبر به شمار می‌آید و با اینکه ظاهری ساده و تمام مشکی دارد، بسیار با کیفیت بوده و با موتوری دارای بلبرینگ­های Hydro Dynamic ساخته شده است. با وجود اینکه ساختار پاور اجازه جای دادن فن بزرگتری را می‌دهد، کولرمستر فن استاندارد ۱۲۰ میلی‌متری را انتخاب کرده و با سرعت حداکثری ۱۵۰۰ دور در دقیقه وظیفه خنک‌سازی را بر عهده می‌گیرد.

تامین‌کننده پاور MWE Gold V2 750W شرکت Huizhou Xinhuiyuan است که عموما توسط کولرمستر به کار گرفته می‌­شود.

Cooler Master MWE V2 Gold 750W PSU

از لحاظ طراحی، MWE Gold V2 بر پایه توپولوژی کمی قدیمی­‌تر اما اثبات شده و قابل اطمینان استفاده کرده که استفاده از آن برای پاورهایی که کارایی بالا و قیمت تمام شده کمتر را هدف قرار داده اند محرز است. مرحله فیلترینگ از قسمت پشتی محل اتصال کانکتور AC شروع می‌­شود، دارای ۲ خازن Y و ۲ خازن X و دو القاگر فیلترینگ است. یک پل یکسوکننده که به سینک حرارتی خود متصل است نیز دیده می‌شود. سینک حرارتی بزرگ‌تر نیز که در کنار مدار قرار گرفته، قطعات اکتیو مدار APFC را در برمی­گیرد. شرکت Elite تامین‌کننده خازن­‌های 450v/560μF APFC است.

بلافاصله پس از مدار APFC، بر روی یک سینک حرارتی تقریبا بزرگ، دو ترانزیستور، توپولوژی یک پل کامل LLC inversion را تشکیل می­‌دهند. توپولوژی full-bridge به‌طور عمده چیزی نیست که در محصولی که برای کم کردن هزینه تولید، طراحی شده، مشاهده شود. این ترانزیستورهای CS10N50F توسط Huajing Microelectronics ساخته شده‌اند.

Cooler Master MWE V2 Gold 750W PSU

چهار ترانزیستور P16N045 در لبه ثانویه، لاین یا خطر ۱۲ ولت را تشکیل می‌دهند که توسط Excelliance تولید شده‌اند و در قسمت پشت مدار قرار دارند و فقط سینک حرارتی آنها از بالا قابل مشاهده است. جریان خطوط ۳/۳  ولت و ۵  ولت نیز با مدار تبدیل DC-DC تولید می­شوند. خازن­‌های به کار رفته در مدار ثانویه توسط FPCAP(Nichicon) و خازن­های الکترولیتی نیز توسط Elite تامین شده­‌اند.

تست در دمای محیطی ۲۵ درجه سانتی­‌گراد

Cooler Master MWE V2 Gold 750W PSU

شرایط گواهی استاندارد 80Plus Gold به‌گونه­ای است که راندمان ۸۷ درصدی در فشار کاری ۵۰ درصد روی ولتاژ ورودی ۱۱۵ ولت و بالای ۹۰ درصد روی ولتاژ ورودی ۲۳۰ ولت محقق گردد. پاور کولرمستر MWE Gold v2 750W در شرایط اتصال به برق ۱۱۵ ولت با استاندارد مطابقت داشته اما در زمان کارکرد با برق ۲۳۰ ولت از این امر باز می­ماند، البته اگر میانگین همه سناریوهای فشار کاری از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد را در نظر بگیریم، در هر دو حالت، ۸۹/۳  درصد روی برق ورودی ۱۱۵ ولت و ۹۰/۸  درصد روی برق ۲۳۰ ولت، با استاندارد مطابقت می‌­کند.

پاور Cooler Master MWE Gold V2 750W از قابلیت فن هایبرید استفاده نمی­‌کند و با روشن شدن پاور، فن نیز شروع به گردش می­‌کند. با وجود کارکرد مداوم فن، سرعت گردش آن در میزان کمی باقی می­‌ماند تا فعالیت پاور در حالت نیمی از فشار کاری با صدای کمی ادامه پیدا کند. سرعت گردش فن با رسیدن به میزان لود ۴۰۰  وات و بالاتر به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می­‌کند تا حرارت تولید شده را کنترل نماید.

کیفیت کلی

Cooler Master MWE V2 Gold 750W PSU

عملکرد ولتاژی Cooler Master MWE Gold v2 750W در بازه و رده قیمتی خود قابل اعتنا بوده، هرچند که نمی­تواند به‌طور کامل در مقابل رقبا درخشش قابل لمسی را به نمایش بگذارد. عملکرد کنترل ولتاژی بر روی بازه فشارهای مختلف برای لاین ۱۲ ولت در حدود ۱/۲ درصد، برای لاین ۵ ولت ۱/۷  درصد و برای لاین ۳/۳  ولت ۱/۴ درصد افت است که نشان‌دهنده تغییر ناچیز ولتاژ در این لاین­‌هاست. کیفیت توان خروجی روی لاین­های ولتاژی هم مناسب است، به‌طوریکه بیشترین ریپل بر روی لاین ۱۲ ولت در محدوده 54 Mv، لاین ۵ ولت در محدوده 22mV و بر روی لاین ۳/۳ ولت نیز 20mV است. کیفیت تامین توان در زمانی که پاور روی حداکثر میزان توان خود در حال فعالیت نباشد بسیار بهتر از اعداد بالاست که می‌­تواند مرتبط به استرس حرارتی اجزای فعال به کار رفته در پاور در شرایط فشار کاری حداکثری باشد، که البته همچنان در بازه امن توصیه می‌شود.

همچنین طبق روال بررسی­های روتین پاورها، قابلیت­های محافظتی نظیر OCP، OVP،OPP و SCP نیز تست و صحت سنجی شدند که پاور Cooler Master MWE Gold V2 750W به خوبی همه تست­‌ها رو پشت سر گذاشت و در سناریوهای حساس در صورت لزوم عکس‌العمل لازمه را برای حفاظت از پاور و دیگر قطعات مهم انجام داد. ساز و کار محافظتی OCP بر روی ریل ۳/۳ و ۵ ولت نسبت به ۱۲  ولت حساسیت کمتری نشان داد، یعنی ۱۳۴ درصد نسبت به ۱۱۸  درصد حداکثر شدت جریان توصیه شده است. تنها نکته مهم قابل اضافه کردن، مکانیزم محافظتی OPP بود که به پاور اجازه داد تا ۸۸۵ وات خروجی برسد و سپس خاموش شود که با توجه به ۷۵۰ وات بودن پاور و کارکرد نه چندان خنک آن در شریط فشار کاری حداکثری، اختلاف و رنج بالایی برای فعال شدن این مکانیزم به حساب می­‌آ‌ید.

نتیجه نهایی

پاور Cooler Master MWE V2 750W  به عنوان انتخابی جذاب از برندی که افق‌هایش را به ورای فعالیت­‌های خود در صنعت تولید خنک‌کننده گسترش داده بدل شده است. با وجود آوازه همیشگی کولرمستر در زمینه تلاش برای نوآوری، در تولید این پاور روند طراحی محافظه کارانه‌­تری را با استفاده از توپولوژی­‌های اثبات شده به جای نوآوری خالص در پیش گرفته که در نوع خود امتیاز منفی نیست بلکه به کارگیری متدهای جواب پس داده، کارآمد و موفق است. البته این استراتژی رقابتی بودن این محصول را با خطر مواجه می­‌کند، استفاده از کامپوننت­‌های Active مقرون‌به‌صرفه­‌تر با اینکه کاربردی هستند، سقف کارایی محصول را محدود کرده‌­اند تا این پاور صرفا بر لبه تعادل میان قیمت و کارایی قرار گیرد نه چیزی فراتر از آن.

دیدگاهتان را بنویسید