حداکثر فرکانسی که نسل بعدی پردازنده‌های اینتل به آن خواهند رسید

طبق شایعات اخیر پردازنده نسل بعد اینتل بنام Core i9-13900K به احتمال زیاد سرعت کلاک بالاتری نسبت به نسل قبل خواهد داشت و این سرعت به ۵.۸ گیگاهرتز خواهد رسید یعنی در حدود ۳۰۰ مگاهرتز بالاتر از پردازنده پرچم‌دار نسل دوازدهم خواهد بود.

به مرور جزئیات بیشتری در مورد نسل جدید پردازنده‌های اینتل Raptor Lake گزارش می‌شود و متوجه خواهیم شد که اینتل چه پردازنده‌هایی را به بازار عرضه خواهد کرد.

تا رونمایی نسل جدید پردازنده‌های اینتل زمان زیادی باقی مانده، اما تا کنون اینتل چند بار در مورد سری جدید پردازنده‌هایش صحبت کرده و قرار است سری سیزدهم هم مجهز به همان سوکت پردازنده‌های سری قبل باشد و تراشه‌های نسل جدید نیز در تمامی جوانب بهبود پیدا کنند.

از جمله تغییرات مهم و به‌سزایی که در پردازنده‌های سری سیزدهم اینتل می‌توان یافت:

  • در این سری از پردازنده‌ها مانند سری پیش از دو نوع هسته استفاده شده و از معماری ترکیبی یعنی هسته‌های پر قدرت در کنار هسته‌های کم مصرف، استفاده شده است. هر دو سری از پردازنده‌ها برای هسته‌های کم مصرف خود از Gracemont Atom استفاده می‌کنند، در سری Alder Lake هسته پر قدرت آن Golden Cove نام داشت و در سری Raptor Lake هسته پر قدرت Raptor Cove نام گرفته است.
  • تعداد هسته‌های کم مصرف پردازنده نسل سیزدهم از ۸ به ۱۶ رسیده است تا مجموع هسته‌ها به ۲۴ و مجموع تردها به ۳۲ برسد و در مقایسه با پردازنده‌های نسل دوازدهم تعداد هسته‌ها بیشتر شده است.
  • اینتل قصد دارد در پردازنده‌های نسل جدید حافظه کش را به ۶۸ مگا بایت افزایش دهد که به آن Game Cache می‌گویند؛ زیرا زمانیکه حافظه کش بیشتر می‌شود تاثیر زیادی بر روی عملکرد گیمینگ و بازی‌های ویدئویی خواهد داشت.

مهمترین دلیلی که نسل سیزدهم را از نسل دوازدهم متمایز می‌کند میزان فرکانس بالاتر آن می‌باشد که در مقایسه با پردازنده پرچم‌دار نسل دوازدهم در حدود ۳۰۰ مگاهرتز بیشتر خواهد بود.

با تمام این تفاسیر ما خود را برای یک پردازنده قوی آماده کرده‌ایم، اما افزایش قدرت تراشه‌های سری Raptor Lake افزایش انرژی را در پی خواهد داشت. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که توان مورد نیاز برای تراشه‌های قدرتمند سری Raptor Lake به ۳۰۰ وات خواهد رسید.

منبع: Digital Trends

دیدگاهتان را بنویسید