پردازنده Sapphire Rapids به فرکانس بوست ۳.۳ گیگاهرتز رسید

اخیرا اطلاعاتی در مورد مشخصات پردازنده ۵۶ هسته ای نسل بعدی اینتل یعنی Sapphire Rapids منتشر شده است. در این نوع پردازنده همانند پردازنده‌های Alder Lake اینتل از هسته پر قدرت بنام Golden Cove استفاده شده است. این پردازنده مجهز به ۵۶ هسته و ۱۱۲ رشته می‌باشد و قدرت بیشتری نسبت به تراشه‌های EPYC 7003 ای‌ام‌دی با ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته دارد. می‌توان پیش پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نزدیک رقابتی جالب بین هسته‌های Golden Cove و معماری Zen 3 وجود داشته باشد.

intelsapphirerapidsp-02

مقایسه‌ای بین دو پردازنده:

پردازنده Sapphire Rapids دارای تراشه ۵۶ هسته‌ای و ۱۱۲ مگابایت حافظه کش L2 و ۱۰۵ مگابایت کش L3 با حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه HBM2e می‌باشد. در صورتیکه بیشترین حافظه  EPYC 7003 به ۲۵۶ مگابایت حافظه کش L3 تعلق دارد و همچنین ای‌ام‌دی در تراشه های Milan-X از ۵۱۲ مگابایت حافظه V-Cache سه بعدی استفاده می‌کند.

همانطور که گفتیم این گزارش در مورد مشخصات پردازنده، ارائه شده است و نمی‌توان روی سرعت پردازش آن نظری اعلام کرد. فرکانس پایه این پردازنده نام برده ۱.۹ گیگاهرتز و فرکانس بوست آن ۳.۳ گیگاهرتز می‌باشد؛ در صورتیکه فرکانس بوست تک هسته‌ای آن تا ۳.۷ گیگاهرتز هم می‌تواند افزایش پیدا کند.

intelsapphirerapidsp-03

intelsapphirerapidsp-04

همانگونه که از تصویر بالا پیداست شرح مختصری از اعداد را بیان می‌کنیم:

  • عدد اول نشان دهنده ی مدت زمان پاسخ دهی حافظه به پردازنده در واحد نانو ثانیه
  • عدد دوم حداقل زمان رسیدن به آدرسی دلخواه با دریافت اولین بیت
  • به دلیل تاثیر گذاشتن عوامل یکسان عدد دوم و سوم باهم یکسان است؛ مدت زمان تمام شدن فرمان قبلی تا فعالسازی فرمانی در سطر جدید ماتریس آدرس‌دهی
  •  مدت زمان تمام شدن فرمان فعال تا فعالسازی فرمانی در همان سطر از ماتریس

اگر تمامی اطلاعاتی که از این گزارش بدست آمده درست باشد، توان پایه‌ای پردازنده PL1 برابر با ۳۵۰ وات و حداکثر توان مصرفی PL2 برابر با ۴۲۰ وات خواهد بود.

منبع: TOMSHARDWARE

دیدگاهتان را بنویسید