کسب رکورد جهانی اورکلاک توسط اینتل 13900K با فرکانس ۸.۸۱ گیگاهرتز

پردازنده پرچمدار اینتل Core i9-13900K در سیستمی با مادربرد ROG Maximus Z790 APEX بعد از ۸ سال توانست رکورد بالاترین فرکانس را با حدود ۸.۸۱ گیگاهرتز از آن خود کند که تا قبل از این در تصاحب پردازنده AMD FX 8370 بود.

در حدود یک دهه است که هیچکدام از تراشه‌های اینتل در زمینه اورکلاک قادر به رقابت با پردازنده قدیمی AMD از سری FX نبودند. اما عرضه پردازنده نسل سیزدهم اینتل با نام Raptor Lake و فرکانس پیش‌فرض ۵.۸ گیگاهرتز باعث شد این رکورد بعد از مدت‌ها بدست اینتل بیافتد و نیز بار دیگر شاهد رکوردشکنی فرکانس پردازشی باشیم.

 Intel Core i9-13900K Breaks Overclocking World Record at 8.8 GHz-01

اورکلاکری بنام Elmor موفق شد در سیستمی که از پردازنده Core i9-13900K دارای هشت هسته پر قدرت و ۱۶ هسته کم‌مصرف است، فرکانس هسته‌های پر قدرت را به ۸.۸۱ گیگاهرتز برساند و در حال حاضر بالاترین فرکانس جهان را با نام خود ثبت کند. دخیل بودن مادربرد ASUS ROG Maximus Z790 APEX و خنک‌کننده نیتروژن خالی از عریضه نیست. چرا که بدون این موارد امکان رسیدن به چنین فرکانس فوق‌العاده‌ای دور از انتظار است. گفته می‌شود ولتاژ پردازنده در این آزمایشات ۱.۳۲۵ ولت بوده است.

Intel Core i9-13900K Breaks Overclocking World Record at 8.8 GHz-02

در نهایت لازم به ذکر است که نمی‌توان پیش‌بینی کرد تمامی پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل از پتانسیل بالایی در زمینه اورکلاک برخوردار هستند یا خیر.

منبع: Techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید