کارت گرافیک RTX 4060 Ti، هشت گیگابایت یا شانزده؟ هر دو جانشین شایسته RTX 3060 Ti

 شرکت انویدیا پس از معرفی کارت میان‌رده RTX 4060 Ti با حافظه ۸ گیگابایتی GDDR6 و دریافت بازخوردهایی حول محور ناکافی بودن حجم حافظه ویدیویی ۸ گیگابایتی، انویدیا برای اجرای بازی‌های امروزی اقدام به معرفی نسخه ۱۶ گیگابایتی این محصول کرد. تنها تفاوت این دو مدل صرفا حجم حافظه ویدیویی است و هیچ گونه تغییری در تعداد هسته­های پردازشی اصلی، هسته‌­های Tensor و RT ایجاد نشده است که این امر انتظار افزایش کارایی مدل ۱۶ گیگابایتی در برابر مدل قبلی را، مگر در سناریوهای خاص، رد می‌­کند.

 بطور دقیق هر دو نسخه از این کارت گرافیک که بر پایه معماری ۵ نانومتری با اسم رمز Ada Lovelace تولید شده­اند، ۲۲.۹ بیلیون ترانزیستور را در تراشه اصلی جای داده‌اند، دارای ۴۳۵۲ هسته پردازشی اصلی، ‍۱۳۶ هسته Tensor و ۳۴ هسته RT هستند. در مدل پایه یا ۸ گیگابایتی، ۴ چیپ حافظه فقط در یک طرف برد کارت گرافیک و در نقطه مقابل در مدل ۱۶ گیگابایتی ۴ چیپ حافظه اضافی مورد نیاز در پشت برد نصب شده­‌اند که این امر به خودی خود نیازمند تغییر ساختار مدار کارت گرافیک نیز بوده و بطور موازی همراه با دو برابر شدن میزان حافظه، بر تفاوت قیمت این دو نسخه تاثیرگذار بوده است.

 تفاوت کارایی نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایتی به‌طور میانگین در چندین بازی مختلف و بدون استفاده از DLSS و Ray Tracing در رزولوشن 1080p نزدیک به ۱ درصد، در رزولوشن 1440p نزدیک به ۲ درصد و در 4K نزدیک به ۳ درصد است. البته باید در نظر داشته باشید که با استفاده از نسخه ۱۶ گیگابایتی، مشکلات مربوط به بارگذاری شدن دیر هنگام تکسچرها و نامرئی شدن برخی از آنها، در بازی‌هایی که نیاز به حافظه ویدیویی بیشتری دارند هم کمابیش برطرف شده­ است. در تست بازی‌های مختلف در حالت فعال بودن فناوری Ray Tracing، به جز رزولوشن 1080p که هر دو مدل تقریبا عملکرد یکسانی داشته­‌اند، در رزولوشن 1440p این اختلاف به ۳ درصد نیز می‌­رسد، در نظر داشته باشید که بازار هدف این دو محصول بازی کردن در رزولوشن 1080p و حداکثر 1440p است. همچنین گفتنی‌ست میزان حافظه بالاتر در مدل ۱۶ گیگابایتی به بهبود جزیی عملکرد فناوری DLSS 3 و مخصوصا کارکردFrame Generation نیز می‌انجامد.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16GB در مقام مقایسه با کارت­‌گرافیک محبوب نسل قبل یعنی RTX 3060 Ti (ساخته شده بر پایه معماری ۸ نانومتری)، با وجود کمتر شدن تعداد هسته­‌های پردازشی اصلی، هسته­‌های Tensor و RT نسبت به رقیب قدیمی‌تر خود، به لطف به‌کارگیری معماری جدیدتر، استفاده از نسل جدیدتر هسته‌های Tensor (برای بهبود عملکرد DLSS و پشتیبانی از فناوری جدید Frame Generation) و به کارگیری نسل جدیدتر هسته­‌های RT (برای بهبود عملکرد فناوری Ray Tracing) توانسته به خوبی رقیب نسل پیش خود را عقب براند. بطوریکه در رزولوشن 1080p بنچمارک‌های تجمیعی، چه با غیرفعال بودن فناوری Ray Tracing و چه فعال بودن آن، ۱۱ درصد قوی‌تر و در رزولوشن 1440p نیز حدود ۱۰ درصد قوی‌تر عمل کرده است. همچنین با در نظر گرفتن دسترسی به فناوری Frame Generation که کارت گرافیک­‌های سری RTX 4000 به آن تجهیز شده‌اند و تراشه­‌های نسل‌های قبل از آن محروم ماندند، اختلاف کارایی بین RTX 4060 Ti و RTX 3060 Ti در بازی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می­‌کنند نیز بطور چشمگیر بیشتر و بیشتر خواهد شد. این فناوری که اولین بار در کارت گرافیک‌های سری RTX 4000 در دسترس قرار گرفته با به کارگیری هوش مصنوعی یا AI (که از هسته­های نسل جدید Tensor استفاده می­کند) با تولید یک فریم میانی مصنوعی تقریبا بی­نقص، بین دو فریم واقعی، میزان فریم نهایی را افزایش می­‌دهد تا به نوعی سناریوهایی شبیه به گلوگاه شدن پردازنده که میزان فریم را کم می‌کنند، نیز کاهش یابند. البته این فناوری همچنان در حال پیشرفت خواهد بود و ممکن است در صورت بررسی ریزبینانه، گاهی اوقات فریم‌های میانی با نقص جزیی مشاهده شوند که معمولا خللی در تجربه نهایی ایجاد نمی­‌کنند، این فناوری هوش مصنوعی بطور پیوسته در حال پیشرفت، یادگیری و بهبود است.

برتری­های عمده در توانایی و عملکرد کارت گرافیک‌های RTX 4060 Ti در مقابل RTX 3060 Ti عبارتند از:

  • توان پردازشی ۲۲.۱ ترافلاپس در برابر ۱۶.۲ ترافلاپس
  • توان مصرفی پایین‌تر برای RTX 4060 Ti در شرایط فشار حداکثری
  • دمای کاری پایین‌تر
  • عملکرد بهتر در Ray Tracing به لطف استفاده از نسل جدید هسته‌های پردازشی RT
  • عملکرد بهتر درDLSS و همچنین پشتیبانی از فناوری Frame Generation

در پایان به خاطر داشته باشید که RTX 4060 Ti با وجود بهره­مندی از تمامی فناوری‌های خانواده RTX 4000 همچنان یک کارت میان‌رده است و باید انتظار کارایی متناسب با جایگاهش را داشته باشید.

کارت گرافیک‌های سری RTX 4000 را با گارانتی ۳۶ ماه الماس رایان ایرانیان در سراسر ایران تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید